Garasjelakkering, prosjekttråd. Urs4 sedan. (ferdig)

Anbefalte innlegg

Her er en tråd jeg laget når jeg garasje lakkerte http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=161527

 

Må vaske med silikonfjærner ja. Ikke med tynner. Og om du skal vaske med tynner, så bør du bruke lakk tynner. Universal tynner som du f.eks finner på byggern inneholder mye rart som ikke lakken liker. Når du skal vaske sprøyte etc, så finnes det en egen vaske tynner og få kjøpt hos lakk butikker. Denne koster kanskje halvparten av lakktynner. Dyrt og vaske med lakktynner. Kjøpte meg en 20 liters kanne med vaske tynner, og trur den kostet rundt 7-800 kr. Da har du til noen vask av utstyret.

 

Har tittet i denne tråden ja flere ganger, bra jobbet ja.: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha, Vel etter at det tørket litt ser jeg tydelig skiller mellom gammel lakk og bart stål...: mad : er det her proffene bruker filler?

 

Av bildene dine, så ser jeg hva du mener. Det ser ut som at du ikke har "slipt ut" lakken, da får du slike store tydelige kanter.

Med og slipe ut, så må du gå på kanten mellom lakk og stål, og slipe lakk kanten ut i null. Her er det en fordel med rondell maskin og typ 500 papir for og få en helt jevn overgang mellom stål og lakk.

Har du ikke maskin, så er det våtslip papir og kloss som gjelder. Våtsliper du kan du sikkert klare deg med 400 papir uten og få nevneværdig med merker.

 

Selv fyller klarer ikke og dekke den kanten du har der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av bildene dine, så ser jeg hva du mener. Det ser ut som at du ikke har "slipt ut" lakken, da får du slike store tydelige kanter.

Med og slipe ut, så må du gå på kanten mellom lakk og stål, og slipe lakk kanten ut i null. Her er det en fordel med rondell maskin og typ 500 papir for og få en helt jevn overgang mellom stål og lakk.

Har du ikke maskin, så er det våtslip papir og kloss som gjelder. Våtsliper du kan du sikkert klare deg med 400 papir uten og få nevneværdig med merker.

 

Selv fyller klarer ikke og dekke den kanten du har der.

 

La på fyller i dag, legger kansje på mere i morgen, får gi det et forsøk alikevell

 

Har god erfaring med rondell og 240 papir før lakk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke har slipt ut lakk kanten, så vil kanten komme til og ses etter at du er ferdig og lakke, uansett. Om du ikke legger 2mm med fyller, og sliper med 1mm. Og da bruker du MYE fyller. Det lønner seg ikke. Slip ut kanten, så legger du 3 strøk med fyller oppå igjen. Fyller bør ikke legges på bart stål. Har du noe bart stål, så bør du grunne det først med egnet grunning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke har slipt ut lakk kanten, så vil kanten komme til og ses etter at du er ferdig og lakke, uansett. Om du ikke legger 2mm med fyller, og sliper med 1mm. Og da bruker du MYE fyller. Det lønner seg ikke. Slip ut kanten, så legger du 3 strøk med fyller oppå igjen. Fyller bør ikke legges på bart stål. Har du noe bart stål, så bør du grunne det først med egnet grunning.

 

Har epoxy under fylleren, må vel vente et par dager før jeg kan slipe, Det er ikke så mye kant den vises nesten ikke nå.... jobber med saken og følger rådene dine :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke vente 2 dager før du sliper fylleren. det holder at den er tørr, og det er den etter en time vil jeg tro. Selv om kanten nesten ikke vises nå, så vil den vises veldig godt når du får på en blank farge, og lakken har fått sige seg til. Dette kan ta en måned før lakken er helt ferdig og bevege seg etter lakkering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke vente 2 dager før du sliper fylleren. det holder at den er tørr, og det er den etter en time vil jeg tro. Selv om kanten nesten ikke vises nå, så vil den vises veldig godt når du får på en blank farge, og lakken har fått sige seg til. Dette kan ta en måned før lakken er helt ferdig og bevege seg etter lakkering.

 

En måned? : klø : Ja vel, omtrent som glass da eller, det er jo oxo "flytende". Kjøpte hagmans 2 komponent fyller hos mekonomen, synes da vitterlig at jeg leste 2 dager v 20 grader før sliping?, jeg har sikkert lest feil....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke vente 2 dager før du sliper fylleren. det holder at den er tørr, og det er den etter en time vil jeg tro. Selv om kanten nesten ikke vises nå, så vil den vises veldig godt når du får på en blank farge, og lakken har fått sige seg til. Dette kan ta en måned før lakken er helt ferdig og bevege seg etter lakkering.

 

hehe. 1 time er nok alt for lite. fyller med herder. ikke noe 1k greier, bruker jevnt døgnet på og tørke uten varme

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En måned? : klø : Ja vel, omtrent som glass da eller, det er jo oxo "flytende". Kjøpte hagmans 2 komponent fyller hos mekonomen, synes da vitterlig at jeg leste 2 dager v 20 grader før sliping?, jeg har sikkert lest feil....

 

kan godt stemme det:) er så det ikke skal være seigt og slipe.

 

lakken synker etterhvert ja. så vist det ikke er gjort sjikkeli vil slipestriper, sparkelflekker og overganger osv komme tilbake. men ikke alt sammen da forhåpentligvis:p

 

og den kanten på bildet er ja er alt for dårlig slipt ut:)

 

en godt ting kan være og få 10-15mm overgang mellom alle lagene ved utsliping vist du skjønner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe. 1 time er nok alt for lite. fyller med herder. ikke noe 1k greier, bruker jevnt døgnet på og tørke uten varme

 

Se der ja. Ikke alt man husker er rett nei:) Godt det finnes fagfolk her inne også som kan bidra oss hobby lakkerera:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan godt stemme det:) er så det ikke skal være seigt og slipe.

 

lakken synker etterhvert ja. så vist det ikke er gjort sjikkeli vil slipestriper, sparkelflekker og overganger osv komme tilbake. men ikke alt sammen da forhåpentligvis:p

 

og den kanten på bildet er ja er alt for dårlig slipt ut:)

 

en godt ting kan være og få 10-15mm overgang mellom alle lagene ved utsliping vist du skjønner.

 

Jeg skjønner hva du mener ja, huff denne bilen blir vist ikke færdig i år....: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det å ta ut frontruta? Har begynt på en del steinsprut som ligger bare et par mm fra pakningen og det er vanskelig å komme til både med sparkling å pussing, litt rust var det og så jeg må et stykke ned i stålet....

 

Har jo en delebil med bra pakningslist, hvis jeg knuser denne ruta får jeg kansje berget pakningen og gjør jeg motsatt på s4`n får jeg sikkert berget ruta, eller er det umulig?

 

En annen mulighet er jo å bytte ruta etterlakkeringa på delkaskoen, får vel ny pakning da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frontruta er vel limt på denne, så den må skjæres ut. Men med det rette verktøyet, går de fint og skjære ut ruta uten og skade den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja. Ikke alt man husker er rett nei:) Godt det finnes fagfolk her inne også som kan bidra oss hobby lakkerera:)

 

har ikke fagbrev enda da:o men det er vell ikke så lenge til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, for og si det slik. Meg og kleven kommer vel aldri til og få noe fagbrev heller:) Så du er langt forann oss i løypa:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frontruta er vel limt på denne, så den må skjæres ut. Men med det rette verktøyet, går de fint og skjære ut ruta uten og skade den.

 

Pianotråd ja?

Tror jeg tar den ut ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tatt ut ruta ja, det ble knas, men den var jo veldig slitt, pytt pytt.

 

Er skrevet en del i workloggen og for de som er interesert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det lagt epoxy to lag samt slipemarkør oppå epoxyen: smil :

Har skrevet litt i workloggen oxo

DSC00641.JPG

DSC00643.JPG

 

Slik blir det etter litt våtsliping på taket

DSC00647.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det epoxy grunning du mener? Og ikke fyller? Normalt er og legge slipe markøren imellom lagene med fyller. Så et lag med fyller oppå der igjen. Da sliper man bare frem markøren, og vips er du sikker på at du ikke har slipt igjennom fylleren noen plasser, samt at du har slipt det jevnt.

Epoxy grunning har jeg ikke noe erfaring med, men trodde dette var noe man brukte på bart metall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det epoxy grunning du mener? Og ikke fyller? Normalt er og legge slipe markøren imellom lagene med fyller. Så et lag med fyller oppå der igjen. Da sliper man bare frem markøren, og vips er du sikker på at du ikke har slipt igjennom fylleren noen plasser, samt at du har slipt det jevnt.

Epoxy grunning har jeg ikke noe erfaring med, men trodde dette var noe man brukte på bart metall.

 

 

Er epoxy grunning ja, biter bra på stål og det herder til neste dag uansett, Hadde en del bart stål, så i stedet for å bare flekke stålet la jeg over hele....

Får tak i epxy ti 300 for literen så den kan nesten fungere som filler, tar bare litt mere tid å slipe ned, ja jeg ser du har skrevet tidligere om å bruke filler ja og markøren mellom lag 1 og 2 men det såpass bra og det er to tykke lag epoxy, så det er bare litt appelsin som skal våtslipes ned, bruker gummikloss og 400 papir....

 

Har filleren på lur hvis det er for ujevnt, men du så da bildet der jeg har klosset litt på taket? Bare noen lette sirkler, men litt mere jobb noen plasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uhh, du er tålmodig om du sliper alt det der for hand altså. Jeg slipte alt med maskin, og gikk bare over for hånd med 800 våt til slutt for og være sikker på at det ikke var sliperiper igjen. Fyller er en fin ting til og skjule litt dårlig forarbeid f.eks:) Fjærner glatt noen riper man ikke gadd slipe ut f.eks:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holt på en dag bare med taket, og blir ikke fornøyd heller, så jeg la på et lag fyller, men det gikk litt skeis det oxo, biltema sprøyta begynte å bare si fff pst fff pst fff pst, så jeg tynnet den ut, men akkurat det samme.

Kom seg da jeg vred munnstykket til å stå vertikalt, men da ble det jo vanskelig å spraye, i tillegg var den blitt for tynn: mad :

 

Men er vel ganske raskt å slipe fylleren.... Kan du virkelig bruke 500 papir på rondel uten vann?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var sommereren over og det går an å begynne litt igjenn, Bilen sto i et partytelt hele sommer, og tanken var å lakkere litt i teltet. Det gikk ikke så bra, selv om jeg støvsugde taket og lukket teltet tok det ikke lang tid før det var masse innsekter i teltet, så jeg mistet motivasjonen litt.

 

Tok i går av maskering på bakruta, taklukehullet og en dør. Må legges på nytt etter krymping og div unger og katters hærverk.

Men nå er bilen på plass i garasjen igjen, så nå kommer ingen til.

 

Men en ting lurer jeg på. Er det bare den billige biltema maskerings-tapen som legger igjenn lim etter å ha sittet på i ukevis eller er det sånn med all slags tape

 

Er det noen tips anngående maskeringstape og hva kan jeg bruke på store flater? jeg har brukt plast en del, men etter en stund flasser jo lakken av plasten og det ka fyke av under spraying.... Hva med gråpapir eller avispapir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grå papir så flasser ikke lakken av igjen. Myk plast brukes om dagen av proffene, og den er syl tynn. Liksom den plasten man har over mate i kjøleskapet nesten. Der henger lakken og bra.

Tape som ikke legger igjen lim, så kan du bruke grønn 3M tape. Den er suveren. Selges hos Scandicshine. Desidert billigst og kjøpe den der etter hva jeg har funnet ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grå papir så flasser ikke lakken av igjen. Myk plast brukes om dagen av proffene, og den er syl tynn. Liksom den plasten man har over mate i kjøleskapet nesten. Der henger lakken og bra.

Tape som ikke legger igjen lim, så kan du bruke grønn 3M tape. Den er suveren. Selges hos Scandicshine. Desidert billigst og kjøpe den der etter hva jeg har funnet ut.

 

Ok skal skaffe noe skikkelig greier. Kunne vel spart mange hår på hodet av å styre unna biltema tapen.: bh :

 

Skulle hatt noen slike rullebrett å hatt under hjulene i garasjen, for å få flyttet bilen etter at en har maskert igjenn dørene, Har biltema noe sånt?

 

Edit: litt dyre kansje for en gangs bruk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.