Garasjelakkering, prosjekttråd. Urs4 sedan. (ferdig)

Anbefalte innlegg

Litt framdrift er det,

Går anntagelig for Daytona Gray, Hvis den er tilstrekkelig mørk. Går for metallic, ikke perlemor.

 

Jeg har jo 1.5 liter med sølv base LY7T, den er meget vanlig hos audi, men hvis ingen vil ha den, kunne de som brandet lakk enten tilsette den lit svart så den blir tilnermet Daytona Gray, Så bruker jeg det opp på strøk 1 og 2.

Eller vi kunne blande alt opp i en pott og lage Daytona gray av den.

 

Edit.

Beholdt LY7T basen, den er fin å lakkere felger med. Det er jo sølv velig likt de fleste felger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jeg i gang med å legge base på skallet.

Har hatt opp plast i tak og vegger.

Konstant vann på gulv.

 

Er faktisk ganske lett å legge base, men på ene bakskjermen var det flere farger og det vises igjennom etter 4 strøk, det blir borte når jeg sprayer men kommer tilbake når det er tørt.

Men ett eller to strøk til så er det nok vekk. kan bare skimte det nå etter siste strøket.

 

Kjøpte 4 liter base hos lakkspesialisten, Spurte etter 5 liter egentlig men det var ikke nødvendig mente han.

Har vel brukt en liter ca på skallet, til nå, men må jo ha litt mere lakk på problembakskjermen min.

 

Skal ikke gjøre denne tabben flere ganger nei når jeg bynner med panser og dører og skjermer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må få tatt noe bilder underveis i arbeidet nå da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må få tatt noe bilder underveis i arbeidet nå da :)

 

La opp alle bilder her på Sky drive, det er bare å titte. Stor oppløsning

 

Men ble ikke helt fornøyd. fikk litt skjolder på taket mellom soltakåpning og førerdør.

Skal legge et nytt lag når det blir noen plussgrader.

 

Legger ved et par bilder her allikevell, med liten oppløsning. Alle bildene er tatt på kvelden så skarpheten er ikke 100 %

 

Innluft. Oppvarmet utenfra med byggtørker.

innluft.JPG

 

garasjen sett utenfra.

garasje sett utenfra.JPG

 

 

Inni garasjen

inni garasjen.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett til

DSC00718.JPG

 

 

: smil :: smil :: smil :

 

 

Hadde ellers litt problemer med koking, Det ble en strek med kok langs den ene takrenna. her var det noe biltema epoxy som antagelig fikk for lite herder, for ellers har den fungert bra. og det ble nok et ekstra tykt lag i takrenna,

Lav temp spilte nok også inn, det tørket så sent at epoxyen seg ned i bunn av renna.

 

Dette var før jeg fikk tak i byggtørka : smil :: smil :: smil :

Med med mye varme og tolmodighet fikk jeg slipt ut dette og la mange tynne lag base over dette omerådet.

Satte meg tilbake en uke dette og fikk ikke lakkert færdig før kulden satte inn,: bråk :

Så nå venter jeg på mildvær.

Jeg bør ha 5 grader ute for å komme opp i 20 grader inne i garasjen hvis varmen skal komme inn utenfra igjennom filterene mine.: smil :

 

har ikke nevneverdige problemer med støv. Støvkornene tror jeg jeg kan telle på en hand.

Ting jeg gjør for å hindre støv er.

Filtrert innluft

Rennende vann på gulv.

Heldekkende plast i vegger å tak. typ Dampsperre

Hvit dress med hette

Støvklut og trykkluft før lakkering

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gøy å få det til selv :) dersom varme er problem kjøp en propan eller diesel varmer / envt lån en. de burde lage mer en nok varme :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gøy å få det til selv :) dersom varme er problem kjøp en propan eller diesel varmer / envt lån en. de burde lage mer en nok varme :)

 

Jepp, som nevnt et par ganger rett ovenfor så har jeg skaffet meg en byggtørke på propan. 29kw : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, som nevnt et par ganger rett ovenfor så har jeg skaffet meg en byggtørke på propan. 29kw : smil :

 

sorry, fikk ikke med meg det. Men med 29 kw får du det vel godt og varmt selv med kuldegrader ute vel?

 

Men hvordan er det å legge klarlakken på topp når basen har stått så lenge?

 

Du vet det vel sikkert men det er klarlakken som er vrien å legge, ser alt støv i osv.

 

Er gøy å følge med ivertfall, har selv garasje lakka litt med bra resultater, har ikke kommet så langt som deg at jeg har hel lakkert da.

 

Har bygget opp en fast instalert boks 4x7 meter med hvitmala glatte vegger å masse lys. Gjennstår å få satt opp vifter til til inn luft og en "filter boks " i taket ... men tar jo tid før jeg somla meg ferdig da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med vivta inne i garasjen får jeg mer enn nok varme, Men den kan ikke stå inne å virvle opp støv når jeg lakkerer. Da står vifta på utsiden, å en industristøvsuger flytter varmen igjennom et rør og filtre. og da får jeg ikke så mye varme inn at jeg kan holde på i 10 minus.

 

Siden jeg skal på med et nytt tynt lag base matter jeg litt ned og lakkerer base og klar med 3-4 timers mellomrom.

Så derfor venter jeg på litt plussgrader så jeg kan komme i gang.

 

Er helt klarlakken jeg gruer mest for, men det som måtte bli av støv får jeg bare slipe/polere bort mest mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et tynt lag med base går ikke.. her må det legges helt vått som vanlig, og dimme som vanlig. vist ikke får du nupper og skjoldinger pga sølvet i lakken. fargen din er nok litt sensitiv, og vist du ikke vet helt hva du driver med blir det rot:)

 

og håper du vet at det er tidsvindu på lakken:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et tynt lag med base går ikke.. her må det legges helt vått som vanlig, og dimme som vanlig. vist ikke får du nupper og skjoldinger pga sølvet i lakken. fargen din er nok litt sensitiv, og vist du ikke vet helt hva du driver med blir det rot:)

 

og håper du vet at det er tidsvindu på lakken:)

 

 

Ble ikke skjolder på de første tynne strøkene, de var kansje ikke så tynne alikevell.

 

tror jeg brukte rundt 3.5 dl per strøk på ett tak uten taklule og bakskjermer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på andre siden av gjerdet i går og tok en titt , ser jo unektelig bra ut :)

 

Blir morro å se når klarlakken er på plass :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke skjolder på de første tynne strøkene, de var kansje ikke så tynne alikevell.

 

tror jeg brukte rundt 3.5 dl per strøk på ett tak uten taklule og bakskjermer

 

oi, det var lite lakk. hehe. på et stv tak er det fort det går 6,7 dl. men jeg legger alle strøkene med engang, venter ikke på at det skal tørke mellom alle strøkene. noe som er helt vanlig.

men vet ikke om du tørker mellom alle strøk?

og med tanke på belysningen din så ser du nok desverre ikke evt skjoldinger før du kommer ut av "boksen"

 

og vist det er skjoldinger i basen når du legger den, forsvinner de når det tørker, men kommer tilbake når klarlakken er på igjen. vanskeli og forklare egentlig. er en syns bedømming sak og alt etter hvilken farge det er,

 

 

men husk og legge vått og dimme da:)

 

og det ser greit ut ellers da, honnør for boksen. skulle ha klart og lakket et rimelig bra resultat inni noe slikt:)

 

eneste er når klarlakken kommer vil det bli MASSE lakk i rommet, så en treig herder håper jeg du har! vist ikke vil lakken herde før tynneren osv er ute av luften og det legger seg som støv på bilen uten og flyte sammen å resultetet blir ødelagt

 

og etter 10 minutter bør lufta være rein i allefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for honnøren, :) bra ikke alt er galt da hehe.

Jeg lar det tørke litt ja mellom strøkene, Hadde jeg hatt en proff lakkboks og mere erfaring hadde jeg gjort som du antagelig.

Tenker du 6.7 dl base + tynner totalt ? eller er det per strøk?

jeg har greit lys men bildene et tatt om kvelden så det ser litt mørkt ut, men ja ting ser annerledes ut i dagslys.

Men jeg har en kraftig lampe som jeg bruker til å lete etter feil. Jeg ser feilene lett og prøver å utbedre dem til neste strøk.

 

Hva mener du med dimming ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på andre siden av gjerdet i går og tok en titt , ser jo unektelig bra ut :)

 

Blir morro å se når klarlakken er på plass :)

 

Takk for det nabo, : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for honnøren, :) bra ikke alt er galt da hehe.

Jeg lar det tørke litt ja mellom strøkene, Hadde jeg hatt en proff lakkboks og mere erfaring hadde jeg gjort som du antagelig.

Tenker du 6.7 dl base + tynner totalt ? eller er det per strøk?

jeg har greit lys men bildene et tatt om kvelden så det ser litt mørkt ut, men ja ting ser annerledes ut i dagslys.

Men jeg har en kraftig lampe som jeg bruker til å lete etter feil. Jeg ser feilene lett og prøver å utbedre dem til neste strøk.

 

Hva mener du med dimming ?

 

 

6-7 dl base totalt har nok godt med på et stv tak ja:)

-jeg legger først et godt og vått strøk

-så dusjer jeg litt lengre ifra.

-og det siste dimstrøket som vi kaller det, bare "støver" jeg over etterpå med god avstand.

og alt dette gjør jeg på 1 strøk . og da forsvinner alt av skjoldinger.

spesielt på sølv og farger med mye sølv i, sånn som din farge:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, er det sånn du gjør det ja. Skal prøve å gjøre det på samme måten,

Legger du på så mye for at det skal flyte sammen eller er det for å være sikker på at det dekker nok med et strøk.

 

Får også litt klaustrofobi der inne, og det begynner å svi i øyene,

Skulle hatt helfriskluftsmaske ja så jeg kunne tatt meg bedre tid der inne.

 

Edit. Bestilte meg en maske.: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

link til hva d bestillte ? :)

 

Tja, nå må du ikke le da:p Har ikke råd med proffmaske.

 

Planen er å kjøre trykkluft fra en regulator inn via drikkeslangen, ev, bruke filteret som følger med.

 

Link

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger du på så mye for at det skal flyte sammen eller er det for å være sikker på at det dekker nok med

 

er vell begge deler:) først for og flyte sammen også legger jeg på til jeg ser at det er nok dekke:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vell begge deler:) først for og flyte sammen også legger jeg på til jeg ser at det er nok dekke:)

 

Ok

Hvordan ser det ut hvis basen ikke har flytt sammen og det er påført klarlakk som er ok utført. ?

 

Jeg ser for meg er mattere lakk med mindre refleksjon i metallic flakene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mattere lakk og reflesjon blir det ikke, men vist du legger sånn imellom vått og tørt på sistestrøk så er skjoldene ikke å unngå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mattere lakk og reflesjon blir det ikke, men vist du legger sånn imellom vått og tørt på sistestrøk så er skjoldene ikke å unngå:)

 

Ok da er det bare å vente på varmere vær.: rolleyes

 

Fikk tak i innstegslist i dag på et lokalt huggeri. Måtte ut med 500 spenn siden jeg kuttet i Bstolpen med bajonettsag får å få ut lista. Kappet ut hele dørstokken faktisk.

 

Det var den på førersiden som gikk i tusen knas da jeg demonterte den, på passasjersiden kom den av hel og uten brudd. men nå har jeg fått teknikken på det.

 

Blåser inn silikonfjerner som får jobbe noen dager, så har jeg noen forskjellige sparkelspader som er bøyd i forskjellige vinkler.

Så bruker jeg en luftmeisel på sparkelspaden og lar den jobbe seg under lista.

 

God romtemp er viktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, ikke så mye skjedd i dag..... har fått av limet på baksiden av innstegslistene og limt det lille som var av sprekker på dem.

Nå er de 99% i orden, Jeg vurderer å lakkere dem sort matt for å få de enda bedre. skulle jo gå bra det,? en trår jo ikke akkurat på dem når en går inn i bilen.

 

Limet jeg brukte var wurth allround lynlim og aktivator

Det er passe tykt og renner ikke, kan bygge opp fuger også med det som herder på sekunder hvis du sprayer på aktivator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel dra opp denne igjenn, Tempen har kommet opp og det er mulighet for å fortsette litt, Legger ikke skjul på at jeg var litt lei da kulda satte inn.

 

Vurderer å spe på lakkbeholdningen litt, siden det har gått med en del base til skallet, muligens 5-6 strøk og det har vert en del utprøving og læring.

 

Bedre å spe på lakken nå i tilfelle blandingen ikke blir helt lik. Heller bare alt i et 5 literspann å rister det så blir alt samme farge.

 

Hadde vært deilig å få ferdig skallet i løpet av uka... det mangler nå bare ett vått strøk med dimming og klar lakk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.