#126 Skrevet Mai 18, 2011 Det står i invitasjonen at det er tillatt med VW, Audi, Seat og Skoda for medlemmer, og andre merker kun er tillatt for instruktørene.Betyr dette at jeg ikke får lov til å benytte meg av godkjent, lisensiert, racingrigget privateid Porsche? (bil har lisens ny av året, jeg har racing/hastighetslisens) Etter all VACN-tradisjon, ja. Audi, Volkswagen, Skoda og SEAT har hatt tillatelse til banekjøring. Audi og Volkswagen har hatt tillatelse til utstilling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#127 Skrevet Mai 18, 2011 Motordager gjelder for gateregistrerte biler som kjører på bane, ikke løp og lisensierte biler som kommer under et annet reglement. Mer info kommer. Hovedsaken er å ha et enkelt reglement som ikke begrenser oss på selve kjøringen så vi kan gasse og kose oss! Vi skal ha det gøy på en sikker måte. Finnes det noe håp for slike som meg som ønsker å kjøre med lisensiert bil? Blir ikke i år, men på stikt. Finner veldig lite info om dette. Synes for øvrig at tiltakene er knall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#128 Skrevet Mai 19, 2011 Skal jeg som kjører med 50/50 E85/98 ha merklig om E85? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#129 Skrevet Mai 19, 2011 Skal jeg som kjører med 50/50 E85/98 ha merklig om E85? Hmm, det blir bare E42,5 det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#130 Skrevet Mai 19, 2011 (endret) Det vet jeg Men var vel ikke det jeg spurte om Jeg kjenner ikke til om en slik blanding brenner noe betydelig annerledes når det tar fyr, så spørsmålet mitt er om bilen min må merkes eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#131 Skrevet Mai 19, 2011 Er det påbudt med håndbrekk ved banekjøring? Fungerer ikke helt som det skal på bilen min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#132 Skrevet Mai 19, 2011 Er det påbudt med håndbrekk ved banekjøring? Fungerer ikke helt som det skal på bilen min Bilen skal være teknisk bra stand og det er den ikke uten brekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#133 Skrevet Mai 19, 2011 Bilen skal være teknisk bra stand og det er den ikke uten brekk. Okay. Da får jeg hive meg rundt og se om jeg finner ut hva som er feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#134 Skrevet Mai 19, 2011 Ett par spørsmål til kjøringen: Får man utdelt en lisens eller form for "diplom" på førermøtet som sier at man er godkjent til å kjøre på bane ? Hva med de som ikke rekker å være der til kl 0900 om morran ? Kan man komme kl 13:00 og så kjøre da ? Jeg antar at halvhjelmer er greit ? Er ubehagelig å kjøre med fullhjelm .... PS! Jeg var på førermøte tidligere iår og da fikk jeg høre at det ifaktisk kke er krav til hjelm på bane. Banemannskapet kunne ikke stoppe førere uten hjelm da det ikke stod i reglene. Men om klubbene krever det er en annen sak. Hjelm burde abselutt vært påbudt uansett spørr du meg .... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#135 Skrevet Mai 19, 2011 Ett par spørsmål til kjøringen: Får man utdelt en lisens eller form for "diplom" på førermøtet som sier at man er godkjent til å kjøre på bane ? Hva med de som ikke rekker å være der til kl 0900 om morran ? Kan man komme kl 13:00 og så kjøre da ? Jeg antar at halvhjelmer er greit ? Er ubehagelig å kjøre med fullhjelm .... PS! Jeg var på førermøte tidligere iår og da fikk jeg høre at det ifaktisk kke er krav til hjelm på bane. Banemannskapet kunne ikke stoppe førere uten hjelm da det ikke stod i reglene. Men om klubbene krever det er en annen sak. Hjelm burde abselutt vært påbudt uansett spørr du meg .... Robert Man får lisens etter kurs ja. Om man får kjøre uten dette kurset vet jeg ikke helt men skal sjekke det opp. Hjelm er påbudt for sjåfør og ev. passasjer på våre treff. Eneste kravet som Hans skriver tidligere i tråden er godkjent hjelm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#136 Skrevet Mai 19, 2011 Eneste kravet som Hans skriver tidligere i tråden er godkjent hjelm. På min står det Godkjent i henhold til ECE-R 2205. Holder dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#137 Skrevet Mai 19, 2011 Man får lisens etter kurs ja.Om man får kjøre uten dette kurset vet jeg ikke helt men skal sjekke det opp. Hjelm er påbudt for sjåfør og ev. passasjer på våre treff. Eneste kravet som Hans skriver tidligere i tråden er godkjent hjelm. Takk, gjør det. Jeg har kjørt en del ganger på bane før, så dette rundt banekjøring er ikke nytt for meg. Hadde egentlig tenkt å være der til ca 12:00 og så kjøre utover da. Men hvis jeg må ha det kjørekurset for å kjøre må jeg nok re-vurdere om jeg skal stå opp kl 0600 eller skippe turen ....... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#138 Skrevet Mai 19, 2011 Finnes det noe håp for slike som meg som ønsker å kjøre med lisensiert bil? Blir ikke i år, men på stikt. Finner veldig lite info om dette. Synes for øvrig at tiltakene er knall Ja, det vil bli muligheter for dette, men innenfor klubbens merker Skal jeg som kjører med 50/50 E85/98 ha merklig om E85? Siden vi ikke er helt sikre på om det blir synlig flamme ved blanding så kan du merke uansett for å være sikker! Ett par spørsmål til kjøringen: Får man utdelt en lisens eller form for "diplom" på førermøtet som sier at man er godkjent til å kjøre på bane ? Hva med de som ikke rekker å være der til kl 0900 om morran ? Kan man komme kl 13:00 og så kjøre da ? Jeg antar at halvhjelmer er greit ? Er ubehagelig å kjøre med fullhjelm .... PS! Jeg var på førermøte tidligere iår og da fikk jeg høre at det ifaktisk kke er krav til hjelm på bane. Banemannskapet kunne ikke stoppe førere uten hjelm da det ikke stod i reglene. Men om klubbene krever det er en annen sak. Hjelm burde abselutt vært påbudt uansett spørr du meg .... Robert Ja, halvhjelm er greit, det er påbudt med hjelm på våre treff uansett. Vi kan kjøre et kurs kl 13:00 for etternølere, men kl 9 blir det første, og du vil vel ha mest mulig tid på banen vel Du får et diplom og blir registrert når du har vært med på kurs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#139 Skrevet Mai 19, 2011 Problemet er at jeg er skikkelig b-menneske :-)) hehe... Jobber en del seint om dagen, så derfor hadde jeg tenkt å komme rundt 12:00. Hvis dere setter opp ett kurs rundt da så blir jeg nok med på det. Men for all del, ikke sett opp kurs bare for meg da Kanskje jeg rett og slett skal prøve å være der til første møtet ...... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#140 Skrevet Mai 19, 2011 Føreropplæring blir etterhvert obligatorisk for alle som skal kjøre på bane. Dette blir et krav fra NBF på vegne av Myndighetene. Den største risikoen ved kjøring på bane er knyttet til sjåførene. Av den grunn er det viktig at alle har nødvendig kunnskap og bevissthet som er nødvendig for å kjøre trygt. Kursmateriell for føreropplæringen er utarbeidet spesielt rettet til denne type banekjøring. Kursmateriellet godkjennes av NBF. NBF har ikke formelt godkjent dette ennå, men jeg har snakket med dem og de hadde ingen kommentarer til det jeg presenterte. I første omgang vil man få et "Baneførerbevis" av klubben og vi vil registrere alle som har deltatt. NBF kan da senere utstede sine egne "Banekjøringsbevis" til dem som er registrert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#141 Skrevet Mai 19, 2011 Vil dem som er med på ditt førerkurs den 4-5 juni få ett "Baneførerbevis" ? Eller må man gjennom teori og noe form for kjøretest i regi av NBF ? Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#142 Skrevet Mai 19, 2011 Lurer også litt på dette med heldekkende klær. Er feks Dongeribukse godkjent (Den er vel av bomullstråd?), eller må jeg finne frem ullundertøyet fra forsvaret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#143 Skrevet Mai 19, 2011 I første omgang vil man få et "Baneførerbevis" av klubben og vi vil registrere alle som har deltatt. Vil dem som er med på ditt førerkurs den 4-5 juni få ett "Baneførerbevis" ? Eller må man gjennom teori og noe form for kjøretest i regi av NBF ? Står vel ganske klart der? Lurer også litt på dette med heldekkende klær. Er feks Dongeribukse godkjent (Den er vel av bomullstråd?), eller må jeg finne frem ullundertøyet fra forsvaret? Dongeri er bomull så ja. Er type akryl og andre stoffer brukt i treningsklær man bør unngå. Dette er for vår egen sikkerhet så da tenker man på å ikke grille ballene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#144 Skrevet Mai 19, 2011 Siden kjøre dress, sko og hansker kommer til å bli aktuelt i tiden fremmover så kansje klubben skal prøve å få et sammarbeid med leverandører av dette? Eventuelt invitere de på treffene så en kan prøve dress størrelse? Er for all del ikke interresert i at det skal bli Gatebil tilstander på VACN treff! Men det hadde vert fint å kunne sjekke størreslse uten å måtte ta turen innom butikken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#145 Skrevet Mai 19, 2011 Står vel ganske klart der? Hmmm.....jeg var ikke helt sikker, så derfor jeg lurte ... NBF har ikke formelt godkjent dette ennå, men jeg har snakket med dem og de hadde ingen kommentarer til det jeg presenterte. I første omgang vil man få et "Baneførerbevis" av klubben og vi vil registrere alle som har deltatt. NBF kan da senere utstede sine egne "Banekjøringsbevis" til dem som er registrert. Det står at NBF kan utstede banekjøringsbevis til de som er med på Hans sitt kurs. Det står "kan", men vil vi automatisk få tilsendt banekjøringsbevis av NBF da ? Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#146 Skrevet Mai 19, 2011 Siden kjøre dress, sko og hansker kommer til å bli aktuelt i tiden fremmover så kansje klubben skal prøve å få et sammarbeid med leverandører av dette? Eventuelt invitere de på treffene så en kan prøve dress størrelse? Er for all del ikke interresert i at det skal bli Gatebil tilstander på VACN treff! Men det hadde vert fint å kunne sjekke størreslse uten å måtte ta turen innom butikken. Det kan vi prøve å få til. Kom med forslag på aktuelle firmaer. Hmmm.....jeg var ikke helt sikker, så derfor jeg lurte ... Det står at NBF kan utstede banekjøringsbevis til de som er med på Hans sitt kurs. Det står "kan", men vil vi automatisk få tilsendt banekjøringsbevis av NBF da ? Robert I ditt forrige innlegg spør du om baneførerbevis, noe du får ved å ta dette kurset. Banekjøringsbevis er tydelig noe annet da NBF utsteder disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#147 Skrevet Mai 19, 2011 Det kan vi prøve å få til. I ditt forrige innlegg spør du om baneførerbevis, noe du får ved å ta dette kurset. Banekjøringsbevis er tydelig noe annet da NBF utsteder disse. Ok. Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#148 Skrevet Mai 19, 2011 Lurer også litt på dette med heldekkende klær. Er feks Dongeribukse godkjent (Den er vel av bomullstråd?), eller må jeg finne frem ullundertøyet fra forsvaret? Som jeg skrev på mandag: Kjøreutstyr: Alle skal kjøre med hjelm som er godkjent av Veidirektoratet. Alle bør ha godkjent kjøredress og kjøreutstyr (hansker, sko), men som et minimum skal alle ha langermet trøye, langbukse, hansker og sokker i ikke brennbart materiale, bomull eller ull. Dette gjelder både fører og passasjerer. Målet er og få alle til å ha godkjent kjøredress og kjøreutstyr i løpet av en 2 års periode. Det oppfordres derfor til å anskaffe seg en FIA godkjent kjøredress dersom man skal kjøre på bane. Kollevold og Gundersen selger kjøreutstyr. Når det gjelder NBF så er ikke alt helt klart. Jeg har ikke alle svarene, NBF har ikke alle svarene ennå. Det er en del formaliteter som forsikring etc. som ikke er klart. Vi finner sikkert løsninger innen dere har tatt kurset og er på banen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#149 Skrevet Mai 19, 2011 Det kan vi prøve å få til.Kom med forslag på aktuelle firmaer. Var så vill så jeg sjekka opp dette tvert! Kollevold var positiv, gundersen var på gatebil nå, men skal ta kontakt over helga igjen, evnt så skal jeg kanskje innom gatebil i helga og kan prate med noen der da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#150 Skrevet Mai 19, 2011 Hadde vært fint om noen ville komme på treffet å selge kjøre utstyr så får man prøvd det og før man kjøper.. Litt annerledes laget enn vanlige klær så er vel ikke alltid like lett å treffe på netthandelen her Må man ha dette kurset om man har gyldig teori kurs i H-lisens? Er det mulig å få til slik at man kan ta oppkjøringen til H-lisens på treffet? (mangler dette) Meget fornuftig tiltak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...