Tips til motoroljer som er bra?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd Biltema-olje på 2,5TDI V6?

Er avtalen med MECA en privat avtale eller klubb-avtale?

 

Mvh

Eivind W.

 

Ja, søkte litt rundt på forumet da jeg skulle ha olje til min 2.5tdi , og la merke til det var flere som kjørte på Biltema olja.

 

Selv brukte jeg agip hts extra syntet. sikkert mye pga at jeg har brukt agip racing på både turbo femmern og 2 stk 1,8 t motorer. begge 1,8 motorne gikk fra starten av på castrol og dersom de stod å gikk litt på tomgang begynnte de å tikke endel, etter jeg bytta til agip racing forsvant all tikking :)

 

 

Men at biltema olja fungerer den og har vel O. Oppsahl bevist med sin 700hk 2.2 femmer som har gått Mange hardt piska bane runder på biltema olje : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har neppe trua på at 5w-50 olje fra biltema, agip, castrol, mobil er noe nevneverdig forskjell på så lenge de oppfyller sine spesifikasjoner, noe biltema oljen gjør :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt Biltema-olje på flere biler i flere år og aldri merket noen negative effekter, så den er like bra som noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker selv biltema sin 5w-40 synt. på 2,5tdi r5, og har vekslet periodevis mellom quaker state og biltema 20w-50 mineral på 4,7l i mustangen.

Biltema-oljen fungerer bra for meg også :) Men har inntrykk av at det er mange som ikke vil bruke den av prinsipp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en club avtale med MECA.

 

Det blir Mobil Super 3000 på Passaten til helga, så får vi se om ikke det funker fint....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker heller biltema olje og kjører 5000 på hvert skift, enn å kjøpe en dyr olje og bytte hver 10 000 :)

 

Helt enig, det er ikke så viktig hvilket merke det er så lenge den blir byttet ofte.

Jeg bytter hver gang jeg skifter dekk, nemlig vår å høst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig, det er ikke så viktig hvilket merke det er så lenge den blir byttet ofte.

Jeg bytter hver gang jeg skifter dekk, nemlig vår å høst.

 

...uansett hvor langt du kjører? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk det som er spesifisert til din bil,står i instruksjonsboka hvem oljer du kan kjøre på. Mye bra oljer å velge i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Biltema turbodieselolje på Golfen. 15W-40 fungerer utmerket for meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når kommer alle de som kan fortelle at de har fått havari og ødelagt topp utelukkende av biltemaolje? Pleier komme etterhvert en gang :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Biltema turbodieselolje på Golfen. 15W-40 fungerer utmerket for meg :)

 

15w-40 vinterstid? Høres ut som seige greier :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når kommer alle de som kan fortelle at de har fått havari og ødelagt topp utelukkende av biltemaolje? Pleier komme etterhvert en gang :D

 

Det er mange som påstår mye rart. Dersom man påstår at man får havari og ødelagt topp av biltemaolje, tror jeg nok kanskje at det er andre grunner for havariene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

15w-40 vinterstid? Høres ut som seige greier :)

 

Har kjørt 10W-40 i hele vinter. Ikke noe gærent enda... :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har møller avtale med shell på olje når det er så "dårlig"? koksing/soting mer forbruk etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har møller avtale med shell på olje når det er så "dårlig"? koksing/soting mer forbruk etc.

 

Kanskje fordi den ikke er så dårlig som mange her inne skal ha det til?: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må jo være noe i det som blir sagt når mange har opplevd at Shell olja ikke er bra.

 

Mekanikeren min fortalte at de har hatt mange av de nye motorene inne nå med tette filtere m.m. pga Shell olja (husker ikke i detalj men det var iallefall ikke en genistrek å bruke denne olja på disse)....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det at Shell olja forårsaker koks trur jeg at skylles for mye km imellom hvert skift,kondens,og daukjøring...i mitt syn burde ikke en motor du er glad i gå lengre enn 7500km...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det at Shell olja forårsaker koks trur jeg at skylles for mye km imellom hvert skift,kondens,og daukjøring...i mitt syn burde ikke en motor du er glad i gå lengre enn 7500km...

 

Er veldig enig på den. Er nok altfor mange som kjører altfor langt mellom hvertskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig enig på den. Er nok altfor mange som kjører altfor langt mellom hvertskift.

 

Det stemmer. Mange motorer i dag skal ha 20 000 km og 30 000 km-intervaller, noe som fungerer i Tyskland hvor man får "blåst ren" motoren til stadighet, men i Norge derimot hvor man daffer rundt i 60-70 og til nød 80 kmh -husk at mange aldri kjører motorvei - så går ikke motoren under optimale forhold.

Skifter man olje og filter langt oftere vil man aldri få dette problemet med koksing, og man vil se at det ikke er oljen sin feil - men skifteintervallene og kjøremønsteret sin feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har møller avtale med shell på olje når det er så "dårlig"? koksing/soting mer forbruk etc.

 

Pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. Mange motorer i dag skal ha 20 000 km og 30 000 km-intervaller, noe som fungerer i Tyskland hvor man får "blåst ren" motoren til stadighet, men i Norge derimot hvor man daffer rundt i 60-70 og til nød 80 kmh -husk at mange aldri kjører motorvei - så går ikke motoren under optimale forhold.

Skifter man olje og filter langt oftere vil man aldri få dette problemet med koksing, og man vil se at det ikke er oljen sin feil - men skifteintervallene og kjøremønsteret sin feil.

 

Hvor man kjører har lite å si så lenge bilen kommer opp i drifttemperatur over en lengere tid, noe mange norske biler ikke gjør om vintern feks. Så ja, kjøremønsteret har absolutt noe å si.

 

 

Og jeg sier det igjen sånn at folk kanskje får det med seg nå.. Det er rett og slett hjernedødt å kjøre 5w-50 på en bil hvor 5w-40 er spesifisert av bilprodusenten.... det _øker_ slitasjen på motorn som følge av _dårligere_ smøring samma søren hva slags "uber" olje man har.... GLATT 5w-40 biltema olje over 5w-50 "uber" olje hvor 5w-40 er spesifisert ANYTIME! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, tabellen fra bilprodusenten favoriserer jo ikke èn bestemt spesifikasjon, men mye variert alt etter hva slags temperaturer det skal kjøres i stort sett. Det er sånn jeg tolker de tabellene.

 

Eksempelvis som denne som er til AAN-motor.

 

Oil_Chart_S6.jpg

 

sånn som jeg tolker denne så anbefales det 5w50, 10w50 eller 10w60 på alle temperaturer mellom -30 til nærmere 40 pluss. mens en 5w-40 går fra -30 til helst ikke høyere enn 15 plussgrader og for varme sommerdager opp i 40 grader så anbefales en 20w50 olje.

Hvis jeg er helt på jordet så er jeg veldig int i å høre hvordan den skal tolkes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres rett ut, men hva er da forskjell på 5w-30, 10w30 på A kontro 5w-50, 10w-50 på B? dem har jo samme temperaturer :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.