Tips til motoroljer som er bra?

Anbefalte innlegg

Men, tabellen fra bilprodusenten favoriserer jo ikke èn bestemt spesifikasjon, men mye variert alt etter hva slags temperaturer det skal kjøres i stort sett. Det er sånn jeg tolker de tabellene.

 

Eksempelvis som denne som er til AAN-motor.

 

Oil_Chart_S6.jpg

 

sånn som jeg tolker denne så anbefales det 5w50, 10w50 eller 10w60 på alle temperaturer mellom -30 til nærmere 40 pluss. mens en 5w-40 går fra -30 til helst ikke høyere enn 15 plussgrader og for varme sommerdager opp i 40 grader så anbefales en 20w50 olje.

Hvis jeg er helt på jordet så er jeg veldig int i å høre hvordan den skal tolkes.

 

Høres noe merkelig ut om 5w-40 ikke kan brukes høyere enn +15 C, siden mange nye biler er spesifisert for 5w-30-olje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres rett ut, men hva er da forskjell på 5w-30, 10w30 på A kontro 5w-50, 10w-50 på B? dem har jo samme temperaturer :P

 

Sakset ut ifra nettsiden

Group A Oils are "Energy Conserving Oil"

Group B Oils are "Multi-grade Oil"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, tabellen fra bilprodusenten favoriserer jo ikke èn bestemt spesifikasjon, men mye variert alt etter hva slags temperaturer det skal kjøres i stort sett. Det er sånn jeg tolker de tabellene.

 

Eksempelvis som denne som er til AAN-motor.

 

Oil_Chart_S6.jpg

 

sånn som jeg tolker denne så anbefales det 5w50, 10w50 eller 10w60 på alle temperaturer mellom -30 til nærmere 40 pluss. mens en 5w-40 går fra -30 til helst ikke høyere enn 15 plussgrader og for varme sommerdager opp i 40 grader så anbefales en 20w50 olje.

Hvis jeg er helt på jordet så er jeg veldig int i å høre hvordan den skal tolkes.

 

Jeg ville påstå at denne figuren er noe misvisende... Viskositetsforskjellen olja har er kraftig avhengig av varme. Og det siden man har termostat på bilen så e det ikke så veldig interessant å vite hvor kaldt der er ute. Det er temperaturen olja har under drift som er interessant. Klart, nå snakker jeg ikke om kaldstart.. da ingen av de overnevnte oljene egentlig er egnet til bruk over lenger tid hvis olja har en temperatur på -20 grader.... for å si det på en annne måte, olja er da ca 100-200 ganger så tykk som ved driftstemperatur på ca 100 grader. Dette er en av grunnene til at man ikke skal belaste motoren noe særlig når den er kald, da olja ikke smører bra nok når den har rundt 4000 cSt fremfor 20-25 cSt...

 

Men nei, det er ikke slik at en motor bør ha 5w-40 under en hver omstendighet. Det du ønsker er mest optimale forhold generelt for motorn din. Dvs. , om man ser bort fra additiver og man er verdens sløveste menneske og kun bruker bilen 500m før den får avkjølt seg helt igjen og olja sin temperatur holder seg mellom 0 og 5 grader. Så kan det beste valget av ollje være den laveste graden olje du får tak, mulgiens monograde, om du får tak en som er lavere.. en olje som mest mulig optimal viskositet. Og det er det som er viktig... optimal viskositet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del foretrekker 10w60 eller 20w50 som sommerolje hvertfall for oljen er da helst over 100 grader enn under :)

Jeg går ut fra at tabellen gir en pekepinn hvertfall på hva som kan anbefales avhengig av hvilket klima du befinner deg i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del foretrekker 10w60 eller 20w50 som sommerolje hvertfall for oljen er da helst over 100 grader enn under :)

Jeg går ut fra at tabellen gir en pekepinn hvertfall på hva som kan anbefales avhengig av hvilket klima du befinner deg i.

 

så ved 90% av den tida du bruker bilen din så holder olja 120 grader+ (10w-60)? Olja vil forresten alltid bli litt varmere feks etter turbo o.l., men det er snakk om snitt temperatur.. feks før den entrer turbo eller kommer til glidelagera / i bunnpanna.

 

10w-50 er forresten stort sett alltid til å foretrekke fremfor 20v-50... hvorfor skal du ha en olje som er unødvendig tykk når den er kald? (det påvirker ikke viskositeten nevneverdig når olja er varm)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje til en Golf 2 GTi 16v (PL), da? Har kjørt på Mobil 1 0W-40 nå, men den er nok egentlig litt for tynn for varme sommerdager har jeg merket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare lurer på hva slags olje Biltema-gutta kjørte på FØR de gikk over til Biltema, siden noen nevner at motoren fikk bedre gange, mindre tikking etc med Biltema olja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei skikkelig nysgjerrig her nå gitt. :) har akkurat kjøpt meg T5 med 2.5 174hk tdi. Noe for/imot å bruke Biltema på den? Og da hvilken viskositet. Bytter gjerne oftere hvis oljen er billigere og gjør samme nytten. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den holder ikke spesifikasjonen i hht. VAG pumpedyse, du må ha vw506.01 eller vw507.00

Hvis du akkurat har kjøpt har du sikkert ikke lest DENNE tråden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje til en Golf 2 GTi 16v (PL), da? Har kjørt på Mobil 1 0W-40 nå, men den er nok egentlig litt for tynn for varme sommerdager har jeg merket.

 

Får jeg spørre hvordan du har funnet ut at den blir for tynn på varme sommerdager?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jeg spørre hvordan du har funnet ut at den blir for tynn på varme sommerdager?

Ja, det kan du da. Olja blir for varm, enkelt og greit. Ligger gjerne på 110º ved småkjøring på varme sommerdager (og mer på tomgang), og normalt ligger de 15-20º lavere.

 

Nå var det ikke det som var saken heller - jeg vil vite hva slags olje som er fin å bruke til motoren min, ikke diskutere hvorfor jeg mener den blir for tynn;) Jeg vil enkelt og greit ha en tykkere olje til jeg skal skifte olje og filter på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den holder ikke spesifikasjonen i hht. VAG pumpedyse, du må ha vw506.01 eller vw507.00

Hvis du akkurat har kjøpt har du sikkert ikke lest DENNE tråden

 

Har ikke kjøpt noe enda. Så saken er slik at jeg bør kjøpe en olje som dekker VW 506.1 til min R5 tdi pga spesielt register?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan du da. Olja blir for varm, enkelt og greit. Ligger gjerne på 110º ved småkjøring på varme sommerdager (og mer på tomgang), og normalt ligger de 15-20º lavere.

 

Nå var det ikke det som var saken heller - jeg vil vite hva slags olje som er fin å bruke til motoren min, ikke diskutere hvorfor jeg mener den blir for tynn;) Jeg vil enkelt og greit ha en tykkere olje til jeg skal skifte olje og filter på den.

 

Hvilken olje som er riktig for motorn din er direkte avhengig av hvor varm den er OG om motorn ellers har det bra.. dvs at termostaten fungerer som den skal slik at motorn ikke blir for varm sånnsett... at sensorer faktisk viser korrekt varme osv.. For alt jeg visste kunne du like greit ha ment det pga. bilen tikka mer eller et eller annet usaklig.. ikke frekt ment :P

 

En ting.. det var kanskje ikke ment å skrive "olja blir for varm", som i at olja blir for varm fordi du kjører for tynn olje. Så bare for å være veldig tydelig for andre som kanskje ikke tenker gjennom det... For at olja skal blir varmere av at den er tynnere så må du ha metall mot metall kontakt... det blir ikke bedre om du heller på en tykkere olje da dette vil høyere pumpetap.

 

Jeg vet desverre ikke hva som er korrekt for din spesifikke bil, men jeg foreslår at du bruker olja av samme grad som er antydet fra vag. Om motorn blir for varm så ville jeg heller sjekka om det er noe muffins andre steder.. (gitt at motorn er orginal )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel vel... jeg var litt i samme situasjon som mads kristian her.

 

Har hatt 2stk biler med 1.8T en av dem hadde gått 170 000km og den andre 215 000.

Begge kjørte jeg første oljeskiftet på castrol magnatec 10-40. Begge tikka betraktelig ved kjøkjøring på varme sommer dager. den ene gikk til og med oljetrykk alarmen på under tommgang ved etpar anledninger. Bytta til agip racing 10-60, og alt av tikking og olje alarmer forsvant. kjørte vel i ca 40 000km med agip.

 

Så å slå seg til ro med "fyll olje som spesifisert " er for enkelt.

Ja det mest korrekte hadde såklart vært å overhalde motorn for å slippe tikking med specca olje. men det er en høy kostnad for en "billig" bruksbil. så hvorfor ikke prøve å fine en olje som gjør at feks tikking forsvinner??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forøvrig vært i kontakt med hovedimportøren på QMI og Royal Purple, og han sier at det ikke er noe problem å kjøre denne oljen på VAG sine motorer. De har olje både for DPF og uten.

Det eneste jeg stusset på var at han anbefalte 10w-40, event 15w-40, da sistnevnte oppfylte SAE norm CJ!?

Synes dette hørtes litt rart ut da.

Noen som kan si om SAE noormer kontra VW sine spesifikasjoner?

Hvorfor skal pumpedysemotorene ha egen olje, og hvorfor er R5 tdi så spesiell med tanke på registeret?

Er vel ikke bare VAG som bruker denne teknologien eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare lurer på hva slags olje Biltema-gutta kjørte på FØR de gikk over til Biltema, siden noen nevner at motoren fikk bedre gange, mindre tikking etc med Biltema olja?

 

Castrol 10W-40. Tikking og usannsynlig høyt forbruk av olje.

 

Hadde agip 10W60 en gang også, hadde ikke oljeforbruk da heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel vel... jeg var litt i samme situasjon som mads kristian her.

 

Har hatt 2stk biler med 1.8T en av dem hadde gått 170 000km og den andre 215 000.

Begge kjørte jeg første oljeskiftet på castrol magnatec 10-40. Begge tikka betraktelig ved kjøkjøring på varme sommer dager. den ene gikk til og med oljetrykk alarmen på under tommgang ved etpar anledninger. Bytta til agip racing 10-60, og alt av tikking og olje alarmer forsvant. kjørte vel i ca 40 000km med agip.

 

Så å slå seg til ro med "fyll olje som spesifisert " er for enkelt.

Ja det mest korrekte hadde såklart vært å overhalde motorn for å slippe tikking med specca olje. men det er en høy kostnad for en "billig" bruksbil. så hvorfor ikke prøve å fine en olje som gjør at feks tikking forsvinner??

Agip er noe jeg har vurdert selv, men greit å bruke en olje som ikke spiser kammer og det som verre er - så derfor jeg spør her, i tilfelle det skulle være noe som er bedre enn det andre mtp slitasje på disse motorene:) Jeg kan kjøpe olje fra Biltema også, så lenge det er noe som med sikkerhet kan brukes på motoren min.

 

Golfen min har gått ca 87 000km, og jeg vil ikke bare fylle det første og det billigste på denne som jeg har gjort med andre biler oppgjennom årene. Mener å huske at det var en eller annen oljeprodusent som på 80-tallet praktisk talt fikk skylda for at kammene på BMW ble fort utslitt. Et annet forummedlem med langt over gjennomsnittet peiling som fortalte dette, så velger å stole på han. Uten at jeg er helt sikker, mener jeg det var Castrol - kan eventuelt finne ut dette:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mads, jeg kjører på Mobil1 0w50. Bilen min har ifølge forrige eier gått på denne oljen siden ny, og den bruker ikke en dråpe mellom skiftene selv om den snart runder 200 000 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare lurer på hva slags olje Biltema-gutta kjørte på FØR de gikk over til Biltema, siden noen nevner at motoren fikk bedre gange, mindre tikking etc med Biltema olja?

 

Jeg hadde Agip 10-40w på bilen min før jeg byttet til biltema sin olje. Jeg byttet fordi når bilen ble varm så sank oljetrykket på bilen. Oljetrykket var 3.5 bar når bilen var kald på tomgang og 4bar mens bilen fortsatt var kald. 2500rpm-isj. Når bilen ble varm og motoren gikk på tomgang, lå oljetrykket på 0.7-0.8bar og på 3000rpm hadde jeg 2.1 bar. På 5000rpm hadde jeg 2.7bar. Jeg personlig syntes det var for lavt, men etter at jeg byttet til biltema helsyntetolje så har jeg vært kjempefornøyd. Kjører 5-50w

Har 1.9-2.1bar på tomgang og allerede 3 bar ved 1500rpm, deretter stiger det kjapt opp til ca. 5 bar og ligger der ut hele turtallsregisteret. 5 bar med en gang jeg starter bilen når den er kald :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med tidligere nevnt biltemas 5W-50 nå og motoren er mye mer stille. Kan sikkert være pga forrige olje var kølsvart. Nettopp kjøpt bilen og dette var første skift. Veldig positivt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte Blåtind før. De var mer tilgjengelig enn Biltema den gangen. Mineral 10W-40 (svart kanne) var ikke all verden. Men bra nok til billig gammel slitt bil og korte skiftintervaller. Syntetisk 5W-40 (gul kanne) var bra. Senere ble Biltema mer tilgjengelig enn Blåtind. Jeg byttet til Biltema. Helsyntetisk 5W-40 er helt fenomenal. Sannsynligvis en av de beste oljene som fins til gamle klassikere. Halvsyntetisk 10W-40 er også veldig bra. Nå skal jeg prøve Biltema VW 5W-30. Den bør være bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel vel... jeg var litt i samme situasjon som mads kristian her.

 

Har hatt 2stk biler med 1.8T en av dem hadde gått 170 000km og den andre 215 000.

Begge kjørte jeg første oljeskiftet på castrol magnatec 10-40. Begge tikka betraktelig ved kjøkjøring på varme sommer dager. den ene gikk til og med oljetrykk alarmen på under tommgang ved etpar anledninger. Bytta til agip racing 10-60, og alt av tikking og olje alarmer forsvant. kjørte vel i ca 40 000km med agip.

 

Så å slå seg til ro med "fyll olje som spesifisert " er for enkelt.

Ja det mest korrekte hadde såklart vært å overhalde motorn for å slippe tikking med specca olje. men det er en høy kostnad for en "billig" bruksbil. så hvorfor ikke prøve å fine en olje som gjør at feks tikking forsvinner??

 

 

Du har helt rett, det er for "enkelt". Men siden folk flest ikke engang har elementære kunnskaper innenfor olje, så blir det fort vanskelig å si noe annet.

 

Tomgang på varme sommerdager er jo ikke akkurat ønskesituasjonen for biler flest, dog er det ingen belastning på motorn heller. Selv om jeg selv trolig hadde ønsket meg en olje som gir optimal smøring fremfor å dempe tikking, så kan jeg se at det er verdt å hive på racing olje for å få motorn tyst om du likevel skal pælme bilen etter hvert :P

Men føler vel også at det blir litt poengløst å diskutere om man skal feks. kjøre biltema olje eller ikke om bilen er en bruksbil man ikke ønsker å bruke pengerpå. Da blir det igrunn litt snodig å kjøre racing olje forresten? Den er vel litt dyr? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har helt rett, det er for "enkelt". Men siden folk flest ikke engang har elementære kunnskaper innenfor olje, så blir det fort vanskelig å si noe annet.

 

Tomgang på varme sommerdager er jo ikke akkurat ønskesituasjonen for biler flest, dog er det ingen belastning på motorn heller. Selv om jeg selv trolig hadde ønsket meg en olje som gir optimal smøring fremfor å dempe tikking, så kan jeg se at det er verdt å hive på racing olje for å få motorn tyst om du likevel skal pælme bilen etter hvert :P

Men føler vel også at det blir litt poengløst å diskutere om man skal feks. kjøre biltema olje eller ikke om bilen er en bruksbil man ikke ønsker å bruke pengerpå. Da blir det igrunn litt snodig å kjøre racing olje forresten? Den er vel litt dyr? :P

 

agip racing er faktisk ikke så ille dyr nei, faktisk nesten halve prisen av castrol fullsyntet.

Er ikke nødvendigvis bare for å bli kvitt tikke LYDEN da, begynner den å tikke er det jo tegn på lavt olje trykk.. (og samme med trykkalarmen.)

Så at man da bytter til en olje for å unngår dette er jo bare fordeler selv om ikke bilen skal kjøres rett på skroten etterpå.

Men en motor overhalding til X0 000kr er fortsatt noe man vil unngå i det lengste på en bil til 100 000kr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg tørre og fylle på Biltema 10w-50 på min 1.8 ADR motor som har rulla 275000 km? bruker pr idag Agip 10w-40...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

agip racing er faktisk ikke så ille dyr nei, faktisk nesten halve prisen av castrol fullsyntet.

Er ikke nødvendigvis bare for å bli kvitt tikke LYDEN da, begynner den å tikke er det jo tegn på lavt olje trykk.. (og samme med trykkalarmen.)

Så at man da bytter til en olje for å unngår dette er jo bare fordeler selv om ikke bilen skal kjøres rett på skroten etterpå.

Men en motor overhalding til X0 000kr er fortsatt noe man vil unngå i det lengste på en bil til 100 000kr...

 

Enig med du, Agip er såpass billig og i tillegg en av de beste oljene så jeg ser ingen grunn til å kjøpe noe annet "skvip" som man ikke helt vet kvaliteten på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.