Tips til motoroljer som er bra?

Anbefalte innlegg

15w-40? Det er nok seige greier vinterstid...

 

kan du fortelle meg hva tallet før "w" og tallet etter"-" står for? siden du meiner 15w-40 er seige greier.

elr har du erfart det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du fortelle meg hva tallet før "w" og tallet etter"-" står for? siden du meiner 15w-40 er seige greier.

elr har du erfart det?

 

15w-40 sier noe om viskositet (kort sagt flytedyktighet.) Det første tallet sier noe om flytedyktigheten når oljen er kald, det andre tallet når oljen er varm.

En 15w-40-olje ved -15 grader skal jeg garantere deg at flyter rimelig tregt (når den er kald), noe som igjen fører til at oljetrykket bygger seg opp tregt, noe som igjen fører til mer slitasje i oppstartsøyeblikket.

 

...no good.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

15w-40 sier noe om viskositet (kort sagt flytedyktighet.) Det første tallet sier noe om flytedyktigheten når oljen er kald, det andre tallet når oljen er varm.

En 15w-40-olje ved -15 grader skal jeg garantere deg at flyter rimelig tregt (når den er kald), noe som igjen fører til at oljetrykket bygger seg opp tregt, noe som igjen fører til mer slitasje i oppstartsøyeblikket.

 

...no good.

 

vet godt hva viskositet betyr;) har rekna en del på det i fysikk timene og strømningslære timene:)

 

helt optimalt så skal vi skifte olje før vinter og før sommer da.

 

også kan vi utifra jobb temperaturen til olja vurdere om vi vil ha lav eller høg viskositet. så ved vinterstid bør vi velge en olja med god flytedyktighet før den er blitt varm også mindre flytedyktighet når den er blitt varm

 

og ved sommertid skal vi ha lave verdier på flytedyktigheten både ved kald motor og varm slik at olja ikke blir for tynn og smører dårligt

 

am i right?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ønsker jo en olje som gir gode kaldstartegenskaper og gode egenskaper ved varm motor.

Velger du en syntetisk olje med 5w-40 - eller om du bor et sted det er veldig kaldt - 0w-40 vinterstid, holder det. 5w-40 helsyntetisk er en olje du kan kjøre med året rundt.

Kan ikke tenke meg at det er noen som driver med sommerolje og vinterolje lenger : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ønsker jo en olje som gir gode kaldstartegenskaper og gode egenskaper ved varm motor.

Velger du en syntetisk olje med 5w-40 - eller om du bor et sted det er veldig kaldt - 0w-40 vinterstid, holder det. 5w-40 helsyntetisk er en olje du kan kjøre med året rundt.

Kan ikke tenke meg at det er noen som driver med sommerolje og vinterolje lenger : klø :

 

så basicly:

5w-40-->tynn olje ved kald motor, tynn olje ved varm motor(god for kalde områder ved oppstart og kjøring)

10w-40-->tykkere olje ved kald motor, tynn olje ved varm motor(litt dårligere ved oppstart men lika god ved kjøring?)

15W-40-->tykk olje ved kald motor,tynn olje ved varm motor(motoren bør ikke parkeres ute i minus-grader)

5w-45-->tynn olje ved kald motor, middels tykk ved varm motor

5w-50-->tynn olje ved kald motor, tykk ved varm motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så basicly:

5w-40-->tynn olje ved kald motor, tynn olje ved varm motor(god for kalde områder ved oppstart og kjøring)

10w-40-->tykkere olje ved kald motor, tynn olje ved varm motor(litt dårligere ved oppstart men lika god ved kjøring?)

15W-40-->tykk olje ved kald motor,tynn olje ved varm motor(motoren bør ikke parkeres ute i minus-grader)

5w-45-->tynn olje ved kald motor, middels tykk ved varm motor

5w-50-->tynn olje ved kald motor, tykk ved varm motor

 

Aw-B

A= jo lavere tall, jo bedre flytegenskap ved kulde

B = jo høyere tall, jo bedre varmestabilitet har oljen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

castrol EDGE 10-60...S4 2,7 biturbo...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører Comma motorsport 5-50 på min aan motor nå, har akkurat byttet så har ingen erfaringer og komme med :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aw-B

A= jo lavere tall, jo bedre flytegenskap ved kulde

B = jo høyere tall, jo bedre varmestabilitet har oljen

 

vel.. nei. det er feil.

 

Begge deler er viskositet ved en gitt temperatur. dog forskjellige ... dvs at en 5w60 er vesentlig tykkere ved 100 grader enn en 5w30.. dette gjelder også for kaldere temperaturer

 

når det gjelder feks 5w40 og 15w40 så er den eneste vesentlig forskjellen at 15w40 er TYKK når den er kald, og ikke bare TYKK. Viskositeten ved 100 grader er ca samme, litt avhengig av den spesifikke olja. Kan feks være 15cSt på et punkt, mens en annen olje med helt identisk gradering har feks 25cSt ved samme punkt. Dog det varierer ikke såå veldig da de har klart samme krava til viskositet, men det er altså snakk om et intervall. Ikke en spesifikk viskositet på et gitt punkt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke til å komme fra at en 15w-40 er omtrent ubrukelig ved kaldstart i -25?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke til å komme fra at en 15w-40 er omtrent ubrukelig ved kaldstart i -25?

 

Enig der Dag. Denne type olje er vel mer beregnet til sommersbiler eller biler som brukes i tropiske strøk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke til å komme fra at en 15w-40 er omtrent ubrukelig ved kaldstart i -25?

 

nei. stemmer det. Den er ubrukelig, men det er den strengt tatt alle motoroljer. Enkelte er bare bedre enn andre. I og med at 0w-40 kun er tynnere kald i forhold til 15w-40 bør den stort sett alltid velges. Varm er den så å si identisk. Mao. en person som sier at 15w-40 bør foretrekkes i en vanlig motor fremfor feks. 10w-40 pga den trenger mer smøring. Den personen vet trolig ikke hva han snakker om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med oss som har bare gamle biler !!

F.eks min G2 Syncro med 1P motor ?? Er det ikke slik at man MÅ bruke mineral olje på eldre motorer ??

Eller kan jeg bruke halvsyn. olje ?? Hva er å anbefale. Kunne ha tenkt meg å teste Biltema sin,siden alle skryter av den.

 

Hva med motorer som har gått 200' og mere ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med oss som har bare gamle biler !!

F.eks min G2 Syncro med 1P motor ?? Er det ikke slik at man MÅ bruke mineral olje på eldre motorer ??

Eller kan jeg bruke halvsyn. olje ?? Hva er å anbefale. Kunne ha tenkt meg å teste Biltema sin,siden alle skryter av den.

 

Hva med motorer som har gått 200' og mere ??

 

Jeg kjørte helsyntetisk 5w-40 i en Ford 2,8i V6 i flere år uten problemer, og dette er jo en motorkonstruksjon fra 60-tallet. Da jeg gikk fra 5w-30 mineral (Kendall) til 5w-40 helsyntetisk ble motoren faktisk stillere i toppen (underliggende kamaksel og vippearmer), så mineral skal det mye til for at jeg går tilbake til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med oss som har bare gamle biler !!

F.eks min G2 Syncro med 1P motor ?? Er det ikke slik at man MÅ bruke mineral olje på eldre motorer ??

Eller kan jeg bruke halvsyn. olje ?? Hva er å anbefale. Kunne ha tenkt meg å teste Biltema sin,siden alle skryter av den.

 

Hva med motorer som har gått 200' og mere ??

 

Enig med Dag her ja, helt klart. Noe folk gir som grunn til at man ikke skal bytte til syntetisk olje på biler som alltid har gått med mineral er at "den kan ødelegge pakningene og de kan begynne å lekke som følge av det". Dette er feil, men noe sannhet er det i det. Ofte så har syntetisk en bedre rensende effekt enn mineral og dette vil da føre til at avleiringer som tidligere har vært med på å tette slitne pakninger fjernes og de kan begynne å lekke. Men er man redd for at pakningene skal begynne å lekke som følge av bytte til syntetisk så føler jeg kanskje at det er best at man bare kjører med den olja man har på motorn til den kvelder :P

Jeg har i hvert fall ikke hatt annet enn positive erfaringer med bytte til syntetisk på gamle motorer selv om toppakningen på den ene begynte å svette litt mer da... Løsningen på dette var så klart å bytte toppakningen :)

 

Forsåvidt. Har du troa på at bilen har gått langt uten regelmessige oljeskift/ at det er mye skitt i motoroen så ville jeg bytta til tema olja. Kjørt litt med den, for så å ta et nytt bytte igjen når/hvis den ble kraftig svart igjen. Mao. når du føler det er rett... :)

 

Men akkurat dette er litt mer mine 2 cents enn akademisk påviste og rafinerte fakta :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men akkurat dette er litt mer mine 2 cents enn akademisk påviste og rafinerte fakta :)

 

Helt enig med deg, høres meget fornuftig ut. Men er ikke enig med Dag som tror en gammel V6-motor fra 60-tallet har et bedre liv med en nymotens syntetisk 5W-40 olje enn den hadde med mineralolje, fordi motoren gikk stillere. I utgangspunktet hadde han helt feil viskositet på mineraloljen. En gammel motor har det best med en anelse tykkere mineralolje, da helst med krav langt ned på "API-skalaen". Noen tror at en olje merket med API-SJ er bedre og smører bedre enn en merket API-SF. Sannheten er vel stikk motsatt.

Bruk av mineralolje krever dog hyppigere oljeskift, men prismessig går det som regel ut på ett ;)

 

På den annen side er tråder i klassen "hvilken olje er best" bare tull da det kommer like mange svar som det finnes oljemerker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med deg, høres meget fornuftig ut. Men er ikke enig med Dag som tror en gammel V6-motor fra 60-tallet har et bedre liv med en nymotens syntetisk 5W-40 olje enn den hadde med mineralolje, fordi motoren gikk stillere. I utgangspunktet hadde han helt feil viskositet på mineraloljen. En gammel motor har det best med en anelse tykkere mineralolje, da helst med krav langt ned på "API-skalaen". Noen tror at en olje merket med API-SJ er bedre og smører bedre enn en merket API-SF. Sannheten er vel stikk motsatt.

Bruk av mineralolje krever dog hyppigere oljeskift, men prismessig går det som regel ut på ett ;)

 

På den annen side er tråder i klassen "hvilken olje er best" bare tull da det kommer like mange svar som det finnes oljemerker ;)

 

Denne motoren satt i en Granada 2,8i Ghia. Granada har oljetrykksmåler med olje rett inn i kupéen. Årsaken til at 5w-30 mineral ble kjørt med en kort stund var fordi det gav langt bedre kaldstartegenskaper enn tykkere sirupolje (les: mineral), f.eks 10w-30 og 15w-40. Det var lett å se på trykkmåleren at oljen var seig som sirup da det var kaldt, noe som ikke akkurat

gav god smøring i oppstartsøyeblikket.

Da jeg gikk over til 5w-40 helsyntetisk var ikke dette lenger noe problem, motoren fikk god smøring både

på varm og kald motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At en tynn syntetisk olje er gunstigere for en kald motor enn en tykk mineralolje er jeg selvsagt enig i. Når motoren (og oljen) har oppnådd driftstemperatur mener jeg like fullt at en god mineralolje både er gunstigere og har bedre smøreevne enn en tynn syntetisk olje. Men som sagt, slike tråder er bare tull da alle har forskjellig mening ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det å anbefale til oss i polare strøk,dvs. vintertemperatur ned mot -42C? Det er jo ikke uvanlig her i Finnmark og også andre deler av vårt kjære fedreland. Kjører Passat m/Afn motor og går i daglig drift om vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg gikk over til 5w-40 helsyntetisk var ikke dette lenger noe problem, motoren fikk god smøring både

på varm og kald motor.

 

Hvordan målte du smøreevnen i motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for at det var ment som kverulering: Man ser ihvertfall raskt at oljetrykket bygger seg opp vesentlig raskere ved en kaldstart enn om man har en olje som er veldig tykk ved kald motor. Oljegjennomstrømningen vil også være høyere med en tynnere olje ved kaldstart siden den lettere lar seg pumpe som igjen gjør at overtrykksventilen som regulerer oljetrykket åpner mindre slik at mengden pumpet olje gjennom motorens oljekretsløp blir større.

 

Når det gjelder det med mineral/syntetisk er jeg av den oppfatning at mineralolje har ingenting å gjøre på noen som helst motor i noe annet enn biler fra krigens dager og eldre hvor det ble brukt helt andre materialer enn i dag. Jeg har en gammel Mercedes 300GD med en dieselmotor med aner tilbake til 60-tallet, denne kjøres på 5W-40 og fungerer aldeles utmerket selv om det er mange som ville hevde at en "gammel" motor "trenger" mineralolje. Tull og tøys, enkelt og greit.

 

Dessuten bør man passe seg litt for å bruke "racing-oljer" på en bil i daglig bruk. Til stor grad er dette oljer beregnet på ekstreme forhold en kort periode og er derfor ofte dårlig egnet til en bil i daglig bruk med mindre man har for vane å skifte olje hver gang man fyller bensin.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fare for at det var ment som kverulering: Man ser ihvertfall raskt at oljetrykket bygger seg opp vesentlig raskere ved en kaldstart enn om man har en olje som er veldig tykk ved kald motor. Oljegjennomstrømningen vil også være høyere med en tynnere olje ved kaldstart siden den lettere lar seg pumpe som igjen gjør at overtrykksventilen som regulerer oljetrykket åpner mindre slik at mengden pumpet olje gjennom motorens oljekretsløp blir større.

 

Når det gjelder det med mineral/syntetisk er jeg av den oppfatning at mineralolje har ingenting å gjøre på noen som helst motor i noe annet enn biler fra krigens dager og eldre hvor det ble brukt helt andre materialer enn i dag. Jeg har en gammel Mercedes 300GD med en dieselmotor med aner tilbake til 60-tallet, denne kjøres på 5W-40 og fungerer aldeles utmerket selv om det er mange som ville hevde at en "gammel" motor "trenger" mineralolje. Tull og tøys, enkelt og greit.

 

Dessuten bør man passe seg litt for å bruke "racing-oljer" på en bil i daglig bruk. Til stor grad er dette oljer beregnet på ekstreme forhold en kort periode og er derfor ofte dårlig egnet til en bil i daglig bruk med mindre man har for vane å skifte olje hver gang man fyller bensin.. ;)

 

Yeey! noen som har har skjønt det :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at man MÅ bruke mineral olje på eldre motorer ?

 

Det kommer mest an på akseltetningene. Virkelig gamle motorer (1960-tallet og bakover) hadde filtringer. Disse klarer ikke å tette for syntetisk olje. Her skal du bruke mineralolje. For å hindre at olja bryter gjennom. Motorer med simringer tåler normalt sett syntetisk olje. Syntetisk er bedre enn mineral.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.