Tips til motoroljer som er bra?

Anbefalte innlegg

jeg brukte 10w40 castrol påden gamle Passat TD`en min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som kjenner til Castrol EDGE Formula RS 0W-40 ?

 

IMG_2969_59.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg hørt at Møller skal gå over til castrol på sine oljetanker....så det er jo bra! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trodde de brukte det som standard jeg, siden den ene VW butikken her i område bruker kunn Castrol.... vel, selger det ihvertfall.... går for det samma det vel? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne litt, Noen som har erfaring med Q8 olje?

Selv har jeg god erfaring med Sunoco, bare fyllt det siden 2006

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trodde de brukte det som standard jeg, siden den ene VW butikken her i område bruker kunn Castrol.... vel, selger det ihvertfall.... går for det samma det vel? : klø :

 

Ikke helt standard.. Sortland Auto (Sulland) har Mobil1...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken olje bør en smekke på en godt sliten Polo 1.4?

Svigermor sin bruker ca 0.5liter per måned (mye små kjøring + litt på motorvei). Den har hittil blitt kjørt på Shell Helix.

Eg har bytta til Biltema Mineral 10w40 og forbruket er sterkt redusert nå. Ryker verken blått eller lekker så blir ikke klok på hvor det forsvinner....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk høre en fra biltema at den olja er den samme som er i statoil sin LazorWay

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har prøvd Agip olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk høre en fra biltema at den olja er den samme som er i statoil sin LazorWay

 

Det er nok litt bingo. En bekjent som vet litt hva Biltema driver med, sier at Biltema legger ut et anbud på hva slags olje de trenger med hvilke spesifikasjoner, og den produsenten som kan levere til billigst pris får levere den batchen de skal kjøpe.

 

Legg forøvrig merke til at Biltema-olje ofte lukter vondt, nesten som girolje.

Det gjør ikke annen motorolje, den er tilnærmet nøytral i lukt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok litt bingo. En bekjent som vet litt hva Biltema driver med, sier at Biltema legger ut et anbud på hva slags olje de trenger med hvilke spesifikasjoner, og den produsenten som kan levere til billigst pris får levere den batchen de skal kjøpe.

 

Legg forøvrig merke til at Biltema-olje ofte lukter vondt, nesten som girolje.

Det gjør ikke annen motorolje, den er tilnærmet nøytral i lukt...

 

Det er jo bra at man prioriterer funksjonaliteten til olja fremfor parfymeringa :P

 

Men igjen, biltema olja er ganske bra ift. hva man betaler egentlig. Eneste negative jeg har hørt om olja, noe jeg tildels har erfart selv også, er at hvis du kjører så korte avstander at du like gjerne kunne godt om vintern. Så blir det fort mye kondens i olja. Men sånn er det med samtlige oljer, du må få varme på den over en hvis tid slik at du kan få ut kondensen.

 

jeg snakker forsåvidt ikke om long-life olja dems... liker ikke long-life :P

 

er jo også interessant å se at 5w-40 syntetisk olja dems har mer zddp, ca 50% mer, enn feks. castrol edge. Noe osm er bra for motorn, men dårlig for katalysatoren '(hvor mye er en annenting).

(castro edge 5w-40 synt har 800ppm, mens biltema 5w-40 synt har 1200pm, om jeg ike husker feil)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjah... bra og bra... Jeg brukte Biltema 5w-40 helsyntetisk på en motor som ikke viser tegn til slitasje på noe sett og vis. Jeg syntes alltid oljetrykket var lavt. Skiftet over til Mobil1 0w-40 helsyntetisk, og oljetrykket gikk opp bortimot to bar på både kald og varm motor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjah... bra og bra... Jeg brukte Biltema 5w-40 helsyntetisk på en motor som ikke viser tegn til slitasje på noe sett og vis. Jeg syntes alltid oljetrykket var lavt. Skiftet over til Mobil1 0w-40 helsyntetisk, og oljetrykket gikk opp bortimot to bar på både kald og varm motor...

 

bra nok da...

 

Men at oljetrykket ditt er lavt kommer an på en ting, og en ting alene. Det er viskositeten av olja, og den kan variere selv om olja er oppgitt med "5w-40".. Det er heller inget mål i seg selv å ha høyt oljetrykk trykk så lenge det er høyt nok. Flow har mer å si, noe man ikke har hvis man har for høyt oljetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AGIP FORMULA LL PLUS 10W-40

 

skal prøve meg på denne tenkte jeg.....

 

Eller hva Morten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjenner desverre ikke den olja, men funker nok sikkert fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring:

Glem merke! Se hva oljen er bygget opp av. Jeg har kjørt på ESTER basert olje de siste årene etter anbefaling. Esterbasert olje er en god del dyrere råstoff enn råolje og gir en veldig god smøre egenskaper

 

Motul V300 og silkolene titanin race er ester baserte oljer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glem merket eller produktnavn. Spesifikasjonen motoroljen må overholde står i instruksjonsboken. At oljen koster mye er IKKE et kvalitetsstempel (foruten oljer basert på ester eller PAO).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har møller avtale med shell på olje når det er så "dårlig"? koksing/soting mer forbruk etc.

 

Gode penger for møller det da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor Castrol Magnatec har gått fra brun til grønn? Eller evt hva som er forskjellen på den brune og grønne, hvis en fortsatt får begge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant denne oljen som er esterbasert og koster 130kr literen når den er kjøpt i kartong...er jo ikke så helt verst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant denne oljen som er esterbasert og koster 130kr literen når den er kjøpt i kartong...er jo ikke så helt verst?

 

Nope. Hanket inn en kartong tidligere i år. Prisen er BRA. Olja også : rock :

 

IMG_0127.jpg

 

Edit: Lagde forøvrig en tråd om akkurat denne oljen for et par år siden, var ikke mye respons å få :P

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=174946

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt på masse forsjellige oljer på min greit trimma 1,8T.

Blant annet:

 

Biltema 5w50

Castrol Magnatec 5w40

Mobil 1 5w50

og kjører nå på Castrol TWS 10w60 og er meget fornøyd.

 

Jeg har faktisk ingenting og utsette på noen av de oljene jeg har nevnt her, merker ingen forsjell i trykk/olje temp fra biltema sin 5w50 og Castrol 10w60 som jeg kjører på nå, Mobil 1 sin var det heller ingen forsjell på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sakset fra et annet forum:

Here is an old article we put together about this, it should explain.

 

I get asked all the time "why do you advise against the use of 10w-60?".

 

Let's get one thing clear, I supply 10w-60 and recommend it where it is appropriate for the engine or the application but conversly I caution against it's misuse!

 

I have debated this many times on many car forums and I know there are some that do not agree with me however I have never had a reasonable technical explanation why 10w-60 is in fact suitable, it's certainly not mentioned in the handbooks of many modern highly tuned performance cars, with the exception of some Alfa Romeos for "spirited driving" whatever that is meant supposed mean.

 

Explaining this is diffucult so there may be questions but I'll try my best to explain it in plain English!

 

Lets look at what oil specs actually mean and particularly the higher number which is in fact the oils SAE number (the "w" number is in fact the cold crank viscosity and measured in a different way) The SAE number is measured by the oils viscosity at 100degC.

 

Your cars require according to the manufacturers specs, sae 30, 40 and in some cases sae 50.

 

To attain the relevent sae number the oil has to be at 100degC (no thinner than)

 

SAE 30 11cst approx

SAE 40 14cst approx

SAE 50 18cst approx

 

Centistokes (cst) is the measure of a fluid's resistance to flow (viscosity). It is calculated in terms of the time required for a standard quantity of fluid at a certain temperature to flow through a standard orifice. The higher the value, the more viscous the fluid.

 

As viscosity varies with temperature, the value is meaningless unless accompanied by the temperature at which it is measured. In the case of oils, viscosity is generally reported in centistokes (cst) and usually measured at 40degC and 100degC.

 

SAE 60 is in fact 24cst viscosity at 100degC!

 

This is 33% thicker than an sae 50, 70% thicker than an sae 40 and over 100% thicker than an sae 30!

 

So, what's the problem with this thickness?

 

Well, this is measured at 100degC and at lower temps (70-90degC) all oils are thicker than at 100degC so the problem is compounded to some extent.

 

The downsides of such a thick oil (when not specified) are as follows:

 

Additional friction, heat and wear.

A reduction of BHP at the wheels

Lower fuel consumption

 

The thicker the oil is the more friction and drag and the more power the engine needs to move it around the engine which inevitably translates to less at the wheels.

 

So, when do we spec a thicker oil?

 

Well, you will probably have seen us on occassions recommending a 10w-50 but only in these circumstances.

 

1. If the car is heavily modded and heat/oil temperatures are excessive.

2. If the car is used on track and heat/oil temperatures are excessive.

3. If it's required by the handbook.

 

Our criteria for this is based on oil temps as an sae 40 semi-synthetic can handle around 110degC for limited periods whereas a proper synthetic sae 40 can hande 120-130degC for prolonged periods due to its thermal stability.

 

Once you see more than say 120degC for prolonged periods an sae 50 is adviseable as it is 18cst at 100degC and still 11cst at 130degC! This is in fact the same as an sae 30 at 100degC.

 

More importantly at 90degC an sae 40 is 15cst, an sae 50 is 20cst and an sae 60 is 30cst!

 

In a worst case scenario with thick oils (when not required) is that you will experience air entrainment and cavitation inside the bearings at high RPM. Not clever stuff!

 

I know this is technical stuff but oil is a combination of science and engineering and few people know enough about it to make an informed choice. Just because your mates use it and have had no problems is not a good enough reason to use it, your engine would prefer and benefit from the correct oil.

 

Cheers

Guy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt over til 10w40 delsynt olje (Castrol GTX) på VR6`en, etter jeg bytta til det, har bilen brukt minimalt med olje. Denne har 505.00/501.10 spesifikasjon. Comma olje fungerer også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåser litt liv i denne tråden igjen. Kanskje noe of topic her.....

 

Vurderer å prøve Royal Purple oljen. Og i den anledning ta en innv. motorvask og samt kjøre en PTFE behandling med QMI sitt produkt.

 

Er det noen som har prøvd denne vasken med godt resultat, event er det noe man må passe xtra godt på?

 

Lurer også på de av dere her som har tatt PTFE behandling, fungerer dette bra, flere år etterpå? Langtids erfaringer ?

 

Og hvor mange mikron, tar et standard OEM e.l oljefilter ?

HAr det noe for seg å bruke Royal Purple sitt, som er på 25 micron?

 

Skal ta det på en Allroad 2,7T. Og på gamle 2,3L som står i cab`n

 

Ellers var en meget informativ tråd om oljetyper og erfaringer.

 

 

 

John

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.