Tips til motoroljer som er bra?

Anbefalte innlegg

Skal jeg tørre og fylle på Biltema 10w-50 på min 1.8 ADR motor som har rulla 275000 km? bruker pr idag Agip 10w-40...

 

Hvorfor gå bort fra noe som du vet funker ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Agip hadde jo faktisk veldig bra priser, må jeg si. Hvilken av oljene burde jeg gå for på Golfen, da? Og hvor kjøpe Agip i Norge? 909 Motorsport?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor gå bort fra noe som du vet funker ?

 

Prøve noe nytt og kansje bedre :)

 

Agip hadde jo faktisk veldig bra priser, må jeg si. Hvilken av oljene burde jeg gå for på Golfen, da? Og hvor kjøpe Agip i Norge? 909 Motorsport?

 

Jeg kjøper Agip hos Custom Shop på Sortland :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøve noe nytt og kansje bedre :)

p

 

Det kan i værste fall resultere i høyt oljeforbruk og det trenger ikke å bli bra igjen om du går tilbake til det du brukte før....Men din bil: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg tørre og fylle på Biltema 10w-50 på min 1.8 ADR motor som har rulla 275000 km? bruker pr idag Agip 10w-40...

 

Biltema 10W-50 fins ikke. Biltema halvsyntetisk 10W-40 (grønn kanne) er veldig bra (A3/B3-kvalitet). Biltema helsyntetisk 5W-40 (rød kanne) er enda bedre. Jeg har veldig bra erfaring med begge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema 10W-50 fins ikke. Biltema halvsyntetisk 10W-40 (grønn kanne) er veldig bra (A3/B3-kvalitet). Biltema helsyntetisk 5W-40 (rød kanne) er enda bedre. Jeg har veldig bra erfaring med begge.

 

Mente selvfølgelig 5w-50 :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

agip racing er faktisk ikke så ille dyr nei, faktisk nesten halve prisen av castrol fullsyntet.

Er ikke nødvendigvis bare for å bli kvitt tikke LYDEN da, begynner den å tikke er det jo tegn på lavt olje trykk.. (og samme med trykkalarmen.)

Så at man da bytter til en olje for å unngår dette er jo bare fordeler selv om ikke bilen skal kjøres rett på skroten etterpå.

Men en motor overhalding til X0 000kr er fortsatt noe man vil unngå i det lengste på en bil til 100 000kr...

 

Jøss, såpass, men castrol er til gjengjeld ganske dyr da.

 

Altså, sier ikke at det var feil. Men jeg tenderer heller på den tynne siden av skalaen enn den tykke, det har med det å gjøre at for høyt trykk på olja vil faktisk begrense smøringa på de områdene av turtallet hvor man trenger smøring... Det fordrer såklart et visst trykk og mao. for lavt vil heller ikke være bra.

 

Og skal vel si at tomgang ikke skremmer meg så mye... Tenker veldig fort at tikkinga kommer av slitte løftere. Mens trykket enten skyldes dårlig varmekontroll på motorn ved tomgang (termostat, kjølevifte osv) eller slitt oljepumpe. Og i alle tilfellene vil tykkere olje fikse tomgangsproblemet, men gi dårligere smøring opp igjennom regiteret på vanlig driftstemperatur. Dette er klart min mening, jeg kjenner ikke motor, jeg kjenner ikke til alle faktorene ved tilfelle. Mulig jeg hadde funnet ut noe annet om jeg var i situasjonen selv :)

 

MEN det jeg vil fram til er at det FEIL å helle på for tykk olje, stort sett alltid, eller hvert fall ofte mer enn å helle på "spesifisert" olje. Dette er fordi tykk olje skaper unødvendig pumpe tap, smører vesentlig dårligere når motorn er kald og smører dårligere ved normal driftstemp. Det som legges til grunnlag for "normal driftstemperatur" er da ca det samme som produsenten la til grunne. Den dårligere smøringa kommer av flow og viskositet. MEN siden produsentene lager motorene med ganske gode tåleranser så går det nok greit uansett. Og man vil nok neppe merke noe forskjell i de fleste tilfeller.... kanskje man ser det på oljetrykksmålern eller hører det på tikkinga, og da er det vel kanskje greiest å helle på den olja som tilsynelatende lindrer de problemene best. Men jeg mener det nødvendigvis ikke er den beste løsningen likevel :)

 

Men tror jeg gir meg. Best å gi seg før alle magiske additiver man får kjøpt ved siden av, som skal løse verdensproblemene, kommer inn i bildet :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan du da. Olja blir for varm, enkelt og greit. Ligger gjerne på 110º ved småkjøring på varme sommerdager (og mer på tomgang), og normalt ligger de 15-20º lavere.

 

Nå var det ikke det som var saken heller - jeg vil vite hva slags olje som er fin å bruke til motoren min, ikke diskutere hvorfor jeg mener den blir for tynn;) Jeg vil enkelt og greit ha en tykkere olje til jeg skal skifte olje og filter på den.

 

Dersom oljen har en temperatur på 110 grader på en sommerdag, må det virkelig være noe galt.

Det er kjempevarmt. Jeg har vært oppe i den slags oljetemperatur én gang, og da trakk jeg en 1,5 tonn bil opp en lang bratt bakke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, er garantert ikke noe galt;) Tok kanskje litt i, men 105º på småkjøring, og 110º etter flere minutter på tomgang. Fortsatt litt høyere enn hva andre PL-motorer jeg har hatt før har hatt, og derfor vil jeg prøve en annen type olje og viskositet med det samme jeg må bytte olje og filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passaten tusler nå fornøyd rundt med Mobil 1 olja innabords, og helt uten forvarsel sa tilogmed kona at hun syntes bilen gikk penere på tomgang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt på Biltema 5w-40 helsyntetisk olje så lenge jeg har hatt min 1990 Audi 100 TQ Sport Exklusiv, og oljetrykket har alltid vært over minstespesifikasjon.

Fikk et tips om å skifte til Mobil1-olje, så jeg løp ned på Europris og kjøpte Mobil1 Supersyn 0w-40 og skiftet olje og filter.

 

Resultatet er at oljetrykket på kald motor har steget med litt over én bar, og varm motor har steget ca en bar. For the record var den gamle oljen ikke gammel - ble skiftet like før jul - og hadde ikke gått mange kilometer. Motoren min har ingen tegn på å være sliten, så det må rett og slett være at Mobil1-oljen er en bedre olje....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kjøper folket Castrol oljen sin? Finner den ikke noen sted. Skal ha Castrol edge sport 10-60 tror jeg den het...?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen har Castrol

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilxtra også. Handla Castrol 5-40 for 2 uker siden der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passaten tusler nå fornøyd rundt med Mobil 1 olja innabords, og helt uten forvarsel sa tilogmed kona at hun syntes bilen gikk penere på tomgang :)

 

Når kona sier at bilen går penere på tomgang da må oljen være god! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ingen poster om MAX life oljen?

denne oljen er spesielt beregnt på biler som er kjørt over 100 000

oljen har et spesielt stoff som smører motoren litt mer og den skal faktisk tette pakninger.

dette er alt jeg har hørt og skulle gjerne likt ein bekreftelse eller avbekreftelse på dette.

disse er ganske dyre synes jeg. 650kr for 4 liter på bilextra tror jeg de kostet.

finnes det alternativer til denne oljen?

jeg har ein audi A6 2.5tdi som er kjørt snart 250k pg CHIPPET!!! skulle gjerne hatt ein ekseptionel olje til denne når jeg tar oljeskiftet neste gang;) noen som har noe negativt og sei om oljefiltrene til biltema? siden jeg handler disse. har personligt ikke opplevd noen problemer men alltids kjekt og vite om andre har det:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ingen poster om MAX life oljen?

denne oljen er spesielt beregnt på biler som er kjørt over 100 000

oljen har et spesielt stoff som smører motoren litt mer og den skal faktisk tette pakninger.

dette er alt jeg har hørt og skulle gjerne likt ein bekreftelse eller avbekreftelse på dette.

disse er ganske dyre synes jeg. 650kr for 4 liter på bilextra tror jeg de kostet.

finnes det alternativer til denne oljen?

jeg har ein audi A6 2.5tdi som er kjørt snart 250k pg CHIPPET!!! skulle gjerne hatt ein ekseptionel olje til denne når jeg tar oljeskiftet neste gang;) noen som har noe negativt og sei om oljefiltrene til biltema? siden jeg handler disse. har personligt ikke opplevd noen problemer men alltids kjekt og vite om andre har det:P

 

Det produsenten av denne oljen sier er jo at motorer som har gått over 100 000 km er slitte, noe som ikke er fakta. På 30-40 tallet var jo fakta at en motor kunne være utslitt etter 50-60-70-80k km, men i dag behøver ikke en motor spesiell olje fordi den har passert 100 000 km :)

Hva med en taxi som kjører 100 000 km på et år? Skal den begynne å bruke spesialolje etter et år? Tull og tøys etter min mening...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuv kjørte en test på denne oljen for noen år siden, oljen har noe for seg kom de frem til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel vel... jeg var litt i samme situasjon som mads kristian her.

 

Har hatt 2stk biler med 1.8T en av dem hadde gått 170 000km og den andre 215 000.

Begge kjørte jeg første oljeskiftet på castrol magnatec 10-40. Begge tikka betraktelig ved kjøkjøring på varme sommer dager. den ene gikk til og med oljetrykk alarmen på under tommgang ved etpar anledninger. Bytta til agip racing 10-60, og alt av tikking og olje alarmer forsvant. kjørte vel i ca 40 000km med agip.

 

Så å slå seg til ro med "fyll olje som spesifisert " er for enkelt.

Ja det mest korrekte hadde såklart vært å overhalde motorn for å slippe tikking med specca olje. men det er en høy kostnad for en "billig" bruksbil. så hvorfor ikke prøve å fine en olje som gjør at feks tikking forsvinner??

 

Jeg opplevde det samme. Motsatt veg. Motoren har hatt "diesellyd" med mye tikking på tomgang. Og den brukte mange sekunder på å fylle ventilløfterne.

 

Jeg skiftet olje nå i påsken. Den gamle som jeg tappet av, var heller tykk. Ny VW 5W-30-olje ble fylt på. Den er veldig tynn.

 

Det gjorde susen. "Dieselyden" er der fremdeles. Men den er mye tynnere og svakere enn før. Og nå fyller den ventilløfterne fort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensin og diesel biler skal ikke bruke samme olje type sant?

hadde vært greit om folk hadde skilt mellom diesel motorer og bensin motorer når de anbefaler olje.

fekk tips fra ein bilmekaniker om at det skulle være 15w-40 på corradoen til broderen. dette fordi bilen var gammel 1990modell og rullet i overkant av 250 000 og at den da trengte litt mer smøring.

 

til Audien min R5er 1997mod som er gått 246 000 snart har jeg lyst og prøve biltema 5w-40 synt.

bilen brukes hovedsakelig på småkjøring( 5-15min tur) og i ny og ne lengre kjøreturer(1-2 timers kjøring) også en gang i halvåret ca lengre kjøreturer(5-10 timers kjøring)

noen som har lyst til og arrestere meg på dette valget eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensin og diesel biler skal ikke bruke samme olje type sant?

hadde vært greit om folk hadde skilt mellom diesel motorer og bensin motorer når de anbefaler olje.

fekk tips fra ein bilmekaniker om at det skulle være 15w-40 på corradoen til broderen. dette fordi bilen var gammel 1990modell og rullet i overkant av 250 000 og at den da trengte litt mer smøring.

 

til Audien min R5er 1997mod som er gått 246 000 snart har jeg lyst og prøve biltema 5w-40 synt.

bilen brukes hovedsakelig på småkjøring( 5-15min tur) og i ny og ne lengre kjøreturer(1-2 timers kjøring) også en gang i halvåret ca lengre kjøreturer(5-10 timers kjøring)

noen som har lyst til og arrestere meg på dette valget eller?

 

Si meg, hva skal denne corradoen ha i følge produsenten?

 

jeg har kjørt 5w-40 hel syntetisk fra tema et femsifferet antall kilometer, så det går nok greit. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si meg, hva skal denne corradoen ha i følge produsenten?

 

jeg har kjørt 5w-40 hel syntetisk fra tema et femsifferet antall kilometer, så det går nok greit. :)[/QUOTe]

 

møller anbefaler Castrol SLX

 

valvoline katalogen anbefaler 15w-40

 

andre som har kjørt en del corrado sier de bruke 5W-40 eller 10W-40

 

har lyst og prøve biltema sine oljer så tenker eg går for 5w-40 elr 10w-40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensin og diesel biler skal ikke bruke samme olje type sant?

hadde vært greit om folk hadde skilt mellom diesel motorer og bensin motorer når de anbefaler olje.

fekk tips fra ein bilmekaniker om at det skulle være 15w-40 på corradoen til broderen. dette fordi bilen var gammel 1990modell og rullet i overkant av 250 000 og at den da trengte litt mer smøring.

 

til Audien min R5er 1997mod som er gått 246 000 snart har jeg lyst og prøve biltema 5w-40 synt.

bilen brukes hovedsakelig på småkjøring( 5-15min tur) og i ny og ne lengre kjøreturer(1-2 timers kjøring) også en gang i halvåret ca lengre kjøreturer(5-10 timers kjøring)

noen som har lyst til og arrestere meg på dette valget eller?

 

Så de litt nyere bilene som ikke har gått like langt trenger ikke "like god smøring"? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

møller anbefaler Castrol SLX

 

valvoline katalogen anbefaler 15w-40

 

andre som har kjørt en del corrado sier de bruke 5W-40 eller 10W-40

 

har lyst og prøve biltema sine oljer så tenker eg går for 5w-40 elr 10w-40

 

15w-40? Det er nok seige greier vinterstid...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.