TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Poenget mitt var ikke noe utover å belyse det faktum at den strøm vi kan overprodusere i Norge går til land med mindre regulerbare (og "urene") kraftkilder, og det i mange år fremover. Argumentene om at bensin flyter opp fra bakken til bensinstasjonen er det du som prøver å legge i min munn :)

 

Men siden du nå driver med litt tallmagi, så får jeg vel regne litt med de tallene du har for å få det litt sammenliknbart ihht min påstand:

 

1 liter bensin som koster 0,8 kWh i raffinering gir med et forbruk på 0,7 l/10km en kjørelengde på ca 14 km. På kullkraft har vi da ca 53 g/km. Jada, dette er før vi har startet motoren :) Etter dette avgir gjerne en moderne bil fra 100-200 g/km, og vi ender opp på fra 153-253 g/km.

 

Om vi sier en elbil går 4 km/0,8 kWh gir det oss et forbruk på 2 kWh/10km. Da ender vi opp med 186 g/km :) Og spør du meg, så kjører du i dag utelukkende på kullkraft.

 

Som natt og dag?

 

Ta forbehold om feil og mangler, da dette heller ikke var noe vitenskaplig innlegg.

 

Jeg har forøvrig ikke bil med bensinmotor for å redde verden :)

 

Som jeg sa. Utelukkende på kullkraft er ikke noe fint regnestykke for noen, elbil eller fossilbil. Men du hopper nå likevel galant bukk over store deler av energien som går med fra well -> wheel for bensin/dieselproduksjon. Selv om undertegnede ikke hadde tid til å finne frem tall på alle stegene i denne prosessen så betyr ikke det at disse ikke eksisterer.

 

Nå kjører vel ingen bil for å redde verden, men faktum er at om alle tenker at mitt lille utslipp ikke betyr noe, ja så går det dårlig. Mange bekker små, osv.

 

Men siden du er «vanskelig» så måtte jeg nesten lete litt til.

 

CO2-ekvivalenter pr. km elbil (ny batteriteknologi og EU-mix på strømmen): 0,014 kg (http://www.tu.no/industri/motor/2011/06/14/det-finnes-ingen-nullutslippsbiler)

CO2-ekvivalenter pr. km bensin: 0,153 - 0,303 kg (ref. dine tall + http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/Bensin_diesel.pdf)

 

Siden du er så skeptisk til kullkraft. Hva med at man bare på norsk sokkel svir av nesten 5TWh med energi på fakling. Altså naturgass som bare brennes opp helt uten at noen får glede av energien som går til spille. (http://www.ssb.no/a/kortnavn/energiregn/tab-2011-12-12-03.html).

 

Bare for å illustrere hvor mye 5TWh er.

La oss si en gjennomsnittlig kjørelengde lik 15000km * 0,2kWh = 3000 kWh pr. år

La oss videre anta en elbiltetthet på rett under 50% (2,9 mill biler i 2014 SSB) = 4,35 TWh

 

Med andre ord. Om fakling hadde vært strøm kunne dette alene driftet 1,5 millioner elbiler.

 

Må nesten få legge til at når man er nødt til å finne frem den mest forurensende kilden til kraftproduksjon for å forsvare en bensin/dieselbil så er diskusjonen allerede tapt. Man kan rope over seg om at hvis vi ikke eksporterer våre i snitt 4TWh ren energi pr. år så tilsvarer hver kWh vi ikke gjør det 930 g/C02, men dette er ikke fakta. Det er ikke slik at all tilleggskraft produsert i EU kommer fra kull. Om lavt CO2-utslipp var det eneste hellige ville vi aldri lagt ned atomkraftverkene. De er nesten utslippsfrie på kort sikt.

 

Men nå er dette blitt en diskusjon om klimautslipp på fossilbiler kontra elbil. Det var vel egentlig ikke meningen. Så la oss ta det tilbake til tema. Dra og prøv en Tesla du ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fun fact: Det har jevnt over ligget omtrent 20-30 Model S til salgs på finn. På fredag lå det 69stk tilsalgs, nå ligger det 84stk til salgs. Noen som tør vedde på hvor mange uker det tar nå før det ligger over 200stk mer eller mindre like Model S til salgs? :)

 

Tydelig at VG henter inspirasjon og ideer til noe å skrive om fra mer seriøse fora: (Les: fra VACN forum)

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/eksplosiv-vekst-i-brukte-tesla-biler/a/23314899/

 

De burde nesten hatt kildehenvisning :-)

 

144 stk i skrivende stund, forøvrig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa. Utelukkende på kullkraft er ikke noe fint regnestykke for noen, elbil eller fossilbil. Men du hopper nå likevel galant bukk over store deler av energien som går med fra well -> wheel for bensin/dieselproduksjon. Selv om undertegnede ikke hadde tid til å finne frem tall på alle stegene i denne prosessen så betyr ikke det at disse ikke eksisterer.

 

Nå kjører vel ingen bil for å redde verden, men faktum er at om alle tenker at mitt lille utslipp ikke betyr noe, ja så går det dårlig. Mange bekker små, osv.

 

Men siden du er «vanskelig» så måtte jeg nesten lete litt til.

 

CO2-ekvivalenter pr. km elbil (ny batteriteknologi og EU-mix på strømmen): 0,014 kg (http://www.tu.no/industri/motor/2011/06/14/det-finnes-ingen-nullutslippsbiler)

CO2-ekvivalenter pr. km bensin: 0,153 - 0,303 kg (ref. dine tall + http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/Bensin_diesel.pdf)

 

Siden du er så skeptisk til kullkraft. Hva med at man bare på norsk sokkel svir av nesten 5TWh med energi på fakling. Altså naturgass som bare brennes opp helt uten at noen får glede av energien som går til spille. (http://www.ssb.no/a/kortnavn/energiregn/tab-2011-12-12-03.html).

 

Bare for å illustrere hvor mye 5TWh er.

La oss si en gjennomsnittlig kjørelengde lik 15000km * 0,2kWh = 3000 kWh pr. år

La oss videre anta en elbiltetthet på rett under 50% (2,9 mill biler i 2014 SSB) = 4,35 TWh

 

Med andre ord. Om fakling hadde vært strøm kunne dette alene driftet 1,5 millioner elbiler.

 

Må nesten få legge til at når man er nødt til å finne frem den mest forurensende kilden til kraftproduksjon for å forsvare en bensin/dieselbil så er diskusjonen allerede tapt. Man kan rope over seg om at hvis vi ikke eksporterer våre i snitt 4TWh ren energi pr. år så tilsvarer hver kWh vi ikke gjør det 930 g/C02, men dette er ikke fakta. Det er ikke slik at all tilleggskraft produsert i EU kommer fra kull. Om lavt CO2-utslipp var det eneste hellige ville vi aldri lagt ned atomkraftverkene. De er nesten utslippsfrie på kort sikt.

 

Men nå er dette blitt en diskusjon om klimautslipp på fossilbiler kontra elbil. Det var vel egentlig ikke meningen. Så la oss ta det tilbake til tema. Dra og prøv en Tesla du ;)

 

Du må innrømme at det blir en mer nyansert diskusjon når noen er vanskelige ;)

 

Utnyttelsen av vannkraft vil være makset de kommende årene for at EU skal ha sjans til å nå målene i fornybardirektivet. Kulkraftverkene kjører med redusert kapasitet fordi vi kan levere regulerbar energi når forbruket er høyest. Om ikke all vår overskuddsenergi kan bidra til tilsvarende bruk av kull, er det ikke langt unna :) og enda mer blir det når de nye kablene over Skagerak og Nordsjøen er ferdige. Alt handler ikke om CO2, men i politikken så gjør det nok hovedsakelig det frem til 2020 iallfall ;)

 

Men ja, jeg kunne tenkt meg å prøve en Tesla :P Og jeg har ikke noe problem med å se at det er hensiktsmessig å flytte mer og mer transport over på fornybar energi på sikt. Jeg prøver bare å få frem at alt ikke er så svart hvitt som det kan se ut til. (Som du også gjør, fra den andre siden). Det er da man får frem hele bildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jovisst blir det mer nyansert, men utfordringen her er at du slenger ut påstander uten å referere til en eneste kilde ;)

 

Du skriver for eksempel:

«Om ikke all vår overskuddsenergi kan bidra til tilsvarende bruk av kull, er det ikke langt unna og enda mer blir det når de nye kablene over Skagerak og Nordsjøen er ferdige

 

Hvor mye? Begrunn og dokumenter svaret ditt som det het seg på skolen.

 

Nå er jeg selvfølgelig enig i at det er bra å bytte ut kull, gass eller hva som helst med strøm fra vannkraft, vindkraft osv., men spørsmålet er som sagt hva som lønner seg mest og hvordan man skal regne på det. Skal man regne kilopris pr. kg CO2, skal man ta med lokale utslipp i regnestykket (NOX osv.).

 

Om kriteriet var at strømmen vi eksporterer skulle erstattet kraftproduksjonen med høyest utslipp vil man kunne utledde av følgende rapport (s. 25) at kabelen burde gått til Polen og ikke til f.eks Storbritannia - http://www.cdcclimat.com/IMG//pdf/key_figures_on_climate_2014_cdc_climat_research_medde-eng-part4.pdf

 

Miljøvennlig å kjøre bil er vi nok enig i at det uansett ikke er :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fordi det begynte med mine meninger :)

 

Dokumentasjon for de politiske retningslinjene finner man i fornybardirektivet og utbyggingsplaner i Statnett sine rapporter, så må en nesten se det litt i sammenheng hvordan dette vil bli brukt. Har skrevet en prosjektoppgave om norsk vannkraft som balansekraft i Europa, og har derfor noe innsikt i temaet. Men langt fra alt. Dette begynner dog å bli en stund siden. Men retningslinjene i EU er derimot i grove trekk de samme siden fornybardirektivet .

 

Nå klarte jeg ikke finne noe dokumentasjon på det, men vi henger nok allerede sammen med det polske kraftnettet via Danmark og Tyskland. Iallfall kan vi selge strøm til medlemslandene i Nord pool, som omfatter de tre baltiske landene.

 

Men nå er dette i ferd med å bli en helt annen diskusjon igjen ;)

 

Når kommer de første Tesla med AWD?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Back on track:

P85D - februar

S60D / 85D - mars/april

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydelig at VG henter inspirasjon og ideer til noe å skrive om fra mer seriøse fora: (Les: fra VACN forum)

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/eksplosiv-vekst-i-brukte-tesla-biler/a/23314899/

 

De burde nesten hatt kildehenvisning :-)

Og Dagens Nærlingsliv henger seg på: http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/10/14/1259/Elbil/-eiere-av-de-dyrere-teslaene-har-ftt-panikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryktene sier at noen legger ut falske annonser med lav pris for å nøre opp under prisfallet :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvorfor i alle dager skulle de det? Bilene vil vel nå kanskje omsettes for det de virkelig er verdt, med mer normalt fall. (hvis man er raus og setter verdien til så mye som 150' når de når 8 år.)

 

Personlig synes jeg det er rart folk har vært villige til å gi mer for en ett år gammel bil enn en flunkende ny bare fordi man måtte vente litt, men sånn er det jo også med nye aiaiphones.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen kilder, og har heller ikke sjekket det, men mener å ha hørt at det forrige store vulkanutbruddet på Island alene slapp ut mer CO2 enn alle verdens biler NOENSINNE har gjort siden bilen ble oppfunnet. Joda, alt hjelper, men bilen er etter min mening ikke løsningen.

 

For øvrig slipper de 11 største skipene til Maersk ut like mye som verdens bilpark ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er prisene på forsikring kommet opp i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsikring på hva? Litt forskjellige modeller ute og går her vet du.

Undertegnede betaler ca. 8000,- for S85, 20' km, 75% på 6-7 året, og 8000 i egenandel. Dette er i DNB, og dessverre var gutta-krutt som tilbyr forsikring her på forumet milevis unna. 3BG'en jeg hadde tidligere kostet forøvrig ca. 6000,- med 16000km. Logisk, sant : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9500,-, p85, 30tkm, 6000 egenandel, sparebank 1, 75% 2år. spent på hva p85d forsikring havner på.. kan gå begge veier det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres jo ikke ille ut med slike forsikringspremier :) Det er vel nesten bare naturlig at de vil øke litt da, iallefall hvis ulykkestatistikken øker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen Tesla til salgs med over 40000km, finnes det noen som kjører Tesla langt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen Tesla til salgs med over 40000km, finnes det noen som kjører Tesla langt?

 

Jeg har aldri kjørt 40.000 på et år, så for meg er ikke det så rart. Er ikke de fleste som ligger ute registrert i 2014, og vært på veien i knappe 10 måneder eller mindre? Men leste på elbilforumet om en som hadde kjørt 85.000km : eek :

 

 

Edit; av 372stk 2014 modell Audi på finn var 4 gått over 40.000km. Den som hadde gått lengst var regsiteret juli 2013 og var kjørt 47.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

13mil til dagen, mange biler ellers som blir kjørt mer.. Det er jo de som pendler såppas langt som har bruk for billig drivstoff? Men de selger kansje ikke Teslaen sin ennå... Jeg er bare nysjerrig, har selv kjørt drøyt 50k på et år omtrent uten å vere utenfor fylket...

 

Og er endel andre 2014 modeller med langt høyere km-stand, og 2013 modeller over 150k km...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nå Teslaer på finn som har gått 38k km på ca 10 mnd, det skulle tilsvare ca 45k i året. Er jo også en viss forskjell på biler som blir brukt til og fra jobb, og biler som blir brukt i jobb, som drosjer o.l. Uten å ha sjekket så vil jeg tro at en 2013 modell som har gått 150k ikke har gått som privatbil?

 

Når man annonserer bilen som som 2013 modell på finn så kan det bety nyreg fra høsten 2012 og utover. Teslaene som har gått lengst er registert i november 2013, så det er ikke så rart de ikke har gått like langt som biler som er registert opp til et helt år før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

13mil til dagen, mange biler ellers som blir kjørt mer.. Det er jo de som pendler såppas langt som har bruk for billig drivstoff? Men de selger kansje ikke Teslaen sin ennå... Jeg er bare nysjerrig, har selv kjørt drøyt 50k på et år omtrent uten å vere utenfor fylket...

 

Og er endel andre 2014 modeller med langt høyere km-stand, og 2013 modeller over 150k km...

 

Jeg er ingen Tesla forsvarer, sånn at det er sagt. Men sorterer du søket til å gjelde biler over 300hp så er det 367 biler som er 2013 modell eller nyere. Av de har 13 biler blitt kjørt 40.000km eller høyere (69.000 som høyest). Av de 13 er 8 registrert i 2012.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser jeg var litt rask på søket, synes ikke hk betyr så mye, men jeg søkte på 2013 og nyere blir feil, 2014 og nyere blir riktigere, og da er det færre å velge blandt.

 

Fremdeles når jeg søker 2014 så har 10% av tesla passert 20k, mens 20% av resten er passert 20k...

 

Mange er sikkert Taxi, men også Tesla har levert til Taxinæringen... De fleste som kjører langt velger en litt eksklusiv bil med litt effekt.

 

Dere her som har Tesla: kjøpte dere en bil til en halv mill+ for å trille 10k i året i kø?

Jeg tviler ikke på at de med høy km eksisterer, bare lurer på hvor de er:-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min har gått 33tkm nå

overtok for a6 som nr 1 bil, og nå skal vi nok kvitte oss med a6 for godt.

blir vel e-up eller kia soul elektrik som nr 2 bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere her som har Tesla: kjøpte dere en bil til en halv mill+ for å trille 10k i året i kø?

Jeg tviler ikke på at de med høy km eksisterer, bare lurer på hvor de er:-P

 

Det er vel mest for å unngå kø, at folk kjøper Tesla.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel mest for å unngå kø, at folk kjøper Tesla.. :P

 

selvsagt.. utnytter bussfila fra kløfta til økern hver dag : faint ::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han Bjørn som lager alle tesla videoene har vel nærmere 80k nå på 1år?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Kristian, om han ikke alt har rundet 80k nå.

Jeg har uten sammenligning forøvrig kjørt 1350km på 16 dager. Fortsetter den trenden blir det 30k i året, men har kjørt litt ekstra første dagene må jeg innrømme :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.