VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt problemer med bilen etter utbedringen? Jeg fikk utbedrelsen gjort i dag. Senere på kvelden på vei hjem fra jobb så la jeg merke til at motoren ble fort varm fra kaldstart. Kjøreturen hjem var toppen 15 minutter. Og vifta sto på i fem minutter etter motoren var av. Noe som jeg ikke har opplevd tidligere.

 

2l eller 1,6l? Er vel ikke så veldig varmt i Molde for tiden så spesielt om vifta har hengt seg opp.

Vifta til radiatoren er også styrt av en termo bryter i en lukket krets, som skal virke uavhengig av hva softwaren på motoren sier.

Om det ikke bare er tilfeldig så kanskje de har glemt å sette på en kontakt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2l. Er rundt 5 grader, så kan neppe skyldes utetemperaturen. Da drar jeg innom Møller i tilfelle noe som være gjort feil/glemt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2l. Er rundt 5 grader, så kan neppe skyldes utetemperaturen. Da drar jeg innom Møller i tilfelle noe som være gjort feil/glemt.

 

Hørtes ut som kanskje bilen din prøvde på en regenering av partikkelfilter? Da vil bilen stå med viften aktivert og kjøle ned noen minutter før den slukker.

Angående oppdateringen så er det ingen demontering. Kun plugge inn og oppdatere software.

 

Slå opp regenerering av partikkelfilter i instr. boka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det ja, Jan. Var det jeg ble fortalt. Etter oppdateringen gjøres dette oftere og dermed skjer det oftere at vifta vil bli gående i ettertid. Merket også forskjell på når bilen skifter gir, om det skylles utbredelsen eller tilfeldigheter kan jeg ikke gå god for. Når sant skal sies, har jeg bare eid bilen i underkant av tre uker. Og det er første gang på 8 år at jeg har dieselbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man "angre"; altså få overskrevet den nye SW med den opprinnelige SW?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått flere påminnelser om å booke time for utbedring, men har ikke tenkt å gjøre det frivillig med det første...

Som så mange andre sikkert tenker er det rart at VAG konsernet har malt seg selv opp i ett hjørne for noe som e så enkelt å fikse!

 

Noe må lide en plass og om noen år kommer det nok noen nye problemer ala egr eller gode gamle lmm!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gitt uttrykk for min mening tidligere i tråden;

 

1) norske veimyndigheter sier at ny SW er frivillig

2) det er en grunn til at VW valgte å jukse, og det er antydet at årsaken var å sikre akseptabel levetid på partikkelfiltrene

3) don't fix it if it ain't broken passer fint her

 

Så styr langt unna er mitt tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Experts warn of engine damage

 

The exhaust gas recirculation valve, the storage catalytic converter, the urea injection system, the so-called SCR catalytic converter or even the particle filter could prematurely fail, so the suspicion.

 

https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&nv=1&rurl=translate.google.no&sl=auto&tl=en&u=http://m.spiegel.de/auto/aktuell/volkswagen-abgasskandal-eu-warnt-vor-motorschaeden-bei-umgeruesteten-dieselautos-a-1118662.html&usg=ALkJrhh-9UY71WDRmvZUZOGilkqz7EUM1A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde ikke biler med AdBlue (Urea) var berørt av dieselgate?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

The EA189 made its debut in the North American marketplace in model year 2009, seeing use initially in the Volkswagen Jetta, Golf, and Beetle, as well as the Audi A3 TDI.

 

The first-generation engine did not use modern urea-injection technology, Skorupski said, but rather met its emissions standards with NOX catalysts.

 

With the introduction of the 2012 Passat comes the second generation of the EA189, which does include Selective Catalytic Reduction (SCR) technology.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg leser første klipp så kan ny SW på EA189 skade SCR/Urea/AdBlue-systemet. Men jeg trodde at ingen biler her med SCR og EA189 hadde behov for ny SW? Altså er det ikke relevant. Eller tar jeg feil?

(At ny SW kan påvirke EGR, partikkelfilter osv negativt kan jo være relevant, da)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselgate er vel nettopp mengden AdBlue som ble brukt.

I EU er det få modeller (kun de tyngste som feks Sharan) som måtte ha AdBlue for å tilfredstille utslippskrav til Euro5.

For USA ble biler levert med AdBlue mye tidligere pga andre utslippsregler, ekstra lave når de gikk i juksemodus med bla økt bruk av AdBlue.

 

Euro6 kravene må de fleste modeller som Passat og Golf ha adblue i dag, mens Polo tror jeg er uten enda.

I USA selges det som kjent ikke dieselmotorer lengre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Sharan har Adblue. Men SCR eller ikke; jeg leser artikkelen slik at dette er irrelevant. Oppgraderer du SW på EA189-bilen din, SCR eller ikke, er det flere artikler som sier dette vil gi økte vedlikeholdskostnader (og økt forbruk når partikkelfilteret oftere er i bruk). Man kjører ikke et selskap til konkursens rand og risikerer personlig fengsel uten svært gode grunner. At VW først nå kan fikse problemet med SW uten bivirkninger liksom, er grunn til å få alle alarmer til å blinke. I artikkelen kan man jo nettopp lese at EU har forsøkt å få VW til å gi garantier mot økt slitasje men VW ønsker ikke å svare på dette.

 

Så jeg fatter ikke hvorfor man skal ta sjansen på å oppdatere SW når man strengt tatt ikke trenger. Skulle jeg sett etter en brukt EA189 bil, ville jeg sågar sett etter en bil uten siste SW.

 

Blir interessant å se hva som skjer fremover med bilene med oppdatert SW.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noe mer informasjon om når 2.0CR motorene skal få ny software? Var fortsatt ikke klar fikk jeg beskjed om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noe mer informasjon om når 2.0CR motorene skal få ny software? Var fortsatt ikke klar fikk jeg beskjed om.

 

Det er allerede tatt mange 2,0tdi, men det er såpass mange forskjellige motorer og også forskjellige leverandører av komponenter i bilen at det er VELDIG mange forskjellige programvarer som skal lages. Tror også de er litt forsiktig med å slippe alt på en gang. Kom nettopp et nytt stort slipp nå i begynnelsen av desember.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er allerede tatt mange 2,0tdi, men det er såpass mange forskjellige motorer og også forskjellige leverandører av komponenter i bilen at det er VELDIG mange forskjellige programvarer som skal lages. Tror også de er litt forsiktig med å slippe alt på en gang. Kom nettopp et nytt stort slipp nå i begynnelsen av desember.

Tenker spesifikt på min 2011 Caddy. 2.0TDI 110HK CFHF. Kanskje du har mer informasjon enn de jeg snakket med? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker spesifikt på min 2011 Caddy. 2.0TDI 110HK CFHF. Kanskje du har mer informasjon enn de jeg snakket med? :)

Har ikke noe nøyaktig tidspunkt nei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette kun frivillig foreløpig?

Blir det gjort noe for å tvinge folk til å møte opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en frivillig oppgradering i Norge :) og da må eier også ta den eventuelle konsekvens om det skulle bli en. Forhandler vil da be deg skrive under på ansvarsfraskrivelse, altså at eier har takket nei til oppgradering.

 

jeaste

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeanette, du skrev nedgradering feil.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en frivillig oppgradering i Norge :) og da må eier også ta den eventuelle konsekvens om det skulle bli en. Forhandler vil da be deg skrive under på ansvarsfraskrivelse, altså at eier har takket nei til oppgradering.

 

jeaste

Om det skulle bli en hva for noe? Blir det altså helt frivillig å gjøre denne oppgraderingen? Ingen pålegg fra statens vegvesen i forbindelse med eu-kontroller osv for sjekk av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra forhandler er det ikke et krav i Norge. Hva statlige organer mener om dette er det ingen som har hørt etter hva jeg vet.

 

jeaste

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.