VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Vis meg den rapporten hvor VW EU fix tilfredsstiller Euro 5 utslipp! Og forklar hvorfor det er er problem for VW å gi tilsvarende garantier i EU når ny SW er "harmløs" etter VW egne ord?

 

Hverken EU- eller US-fix tilfredsstiller kravene som bilene ble originalt typegodkjent for. Utbedringene som utføres av VW er like fullt godkjent av de respektive land myndigheter.

 

Hvorfor VW gir ulike garantier i ulike markeder, vet jeg ikke. Men om jeg skal spekulere - vil jeg tro det har 2 hovedgrunner. Dette ene er innholdet i inngåtte forlik med private og nasjonale myndigheter (kostnad som tas av VW direkte). Det andre er goodwill fra de ulike lands importører. Altså en kost som tas lokalt av impørtøren. Siden Møller har hatt et nærmest upåvirket salg av dieselbiler som følge av dieselgate, og veldig få kunder som egentlig bryr seg (eller har begrenset teknisk kunnskap), ser de ingen grunn for å gi utvidede garantier. Særlig sporty er det kanskje ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du dokumentere at fix'en til VW for Europas EU5 biler, fremdeles ikke vil tilfredsstille kravene?

 

Fix'en til VW er meg bekjent ikke godkjent at de respektive lands vegmyndigheter, men kun av KBA i Tyskland. Øvrige land har imidlertid bundet seg gjennom EU/EØS til å akseptere godkjenninger utført av andre lands myndigshetsorgan. I dette tilfellet har ikke STV og vegdirektoratet i Norge annet valg enn å følge KBA i Tyskland.

 

Jeg tror det også er en 3. grunn til ulike garantiordninger. Storpolitikk, og det faktum at VW ville gått konkurs. Det er tross alt "kun" snakk om 500.000 biler i US, mot 11-12 millioner i resten av verden. Når det er sagt burde jo Møller føle seg like lurt bak lyset av VW som sluttkundene, og burde isåmåte stilt større krav til VW ift. refusjonsordninger rundt EGR- og DPF. Det hadde også styrket Møller ut fra et sluttkundeperspektiv om de istedetfor for å løpe VW ærend, istedet hadde løpt sluttkundens ærend. Jeg har også en liten tanke om at VW også bare kjøper seg tid; de vet ny SW er ødeleggende for EGR og DPF, men når disse probleme først kommer frem i fullt omfang og blir er alvorlig problem, er bilene så gamle at ev. erstatninger er tilsvarende redusert. Altså jeg tror VW bare ønsker å begrave disse bilene fortest mulig.

 

Idag er situasjonen er parodi:

1) ny SW løser ingenting; bilene klarer fremdeles ikke utslippskravet

2) ny SW som i hovedsak medfører mer "aggressiv bruk" av EGR og DPF; i utgangspunktet helt råtne konstruksjoner allerede

3) ny SW er harmløs ifølge VW uten å ville dokumentere det. Møller løfter ikke en finger.

4) bilene i US gis svært gode garantiordninger etter ny SW. Møller følger opp med nøkkelringer og klistremerker, og kanskje 300,- i avslag på neste service

5) Møller kundeservice sier ny SW er frivillig. STV og Vegdirektoratet sier ny SW er obligatorisk om man ikke vil risikere avskiltning

6) ingen kan eller vil dokumentere noe som helst.

 

For ei farse!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spanske veimyndigheter stiller ingen krav til oppgradering. Fikk et brev der de "anbefaler" at det gjøres. Har en bil i Spania med denne motoren. På service hos Audi var det og skrive under på at du ikke ville ha oppgradering og ferdig med det. På EU kontroll hos spanske tuv sjekket de kun avgass og brydde seg ingenting om bilen var "oppgradert". Regner med at det samme gjelder i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, Vegdirektoratet og STV var i starten ikke helt enige med seg selv, men tilslutt skar en fyr fra Vegdirektoratet igjennom og sier at ny SW er obligatorisk da bilen har en mangel hvis ikke. Skal få lagt ut denne epost korrespondansen snart!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parodien fortsetter - ikke til å tro;

 

The car manufacturer has insisted that cheat devices were not fitted in cars sold in the UK, but said it is applying a ‘technical fix’ to them anyway to give drivers ‘peace of mind.’

 

The technical measures offered to British drivers are designed to alter software and modify an air sensor to make emissions readings more accurate.

 

But he said: ‘I confirm that the Volkswagen Group is committed to investigating our customers’ reasonable concerns following implementation of the technical measures, and we will meet the costs of those investigations.’

 

He insisted again that there was nothing wrong with the cars and that VWs ‘rationale for applying the technical measure is to remove any doubt in our customers’ minds regarding the software in the affected vehicles’.

 

The transport committee believes it is ‘not credible’ that VW would be prepared to recall 1.2million cars at great expense if there was nothing wrong with them.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4370078/VW-s-Dieselgate-recall-damaged-engines.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, vi har for en liten tid tilbake fått utført denne "reparasjonen" på vår Golf MK6 Variant 2011 1.6TDi Bluemotion. Bilen føltes helt grei den første uka, deretter har den bare blitt slappere. Spesielt merkes dette i akselerasjon fra lav fart, vi må med andre ord gi mer gass før den reagerer. Hvordan griper andre eiere med samme problemstilling an dette? Er det best å gi blaffen og kjøre på med en chipping/programmering for mer ytelse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apropos 1.6TDI; her er hva VW skriver om denne - noen som vil forklare hvorfor Møller i hele tatt gidder, og mismatchen mellom hva myndighetsorgan og VW sier?

 

The purpose of the technical measures is to remove software which in testing affected the engine characteristics and operated in a manner which was not what our customers expected of us, and to remove any question or concern over how the affected vehicles met the testing standards. To be clear, the NOx emissions of your vehicle in the real world has not changed as a result of this issue and the technical measures will not, therefore, have an effect on this either. As to the levels of NOx emissions, it is our view that the affected vehicles met the EU5 emissions standard and will continue to do so following the implementation of the technical measures. The affected vehicles have been approved by an independent approval authority and therefore have EU type-approval which remains valid. The affected vehicles’ certificates of conformity remain in place, and the affected vehicles can, therefore, be legally driven on the road.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett i media den siste tiden at dette også skal gjelde 3.0tdi, noen som har mer info der? Motortyper og evt. fix?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du dokumentere at fix'en til VW for Europas EU5 biler, fremdeles ikke vil tilfredsstille kravene?

Litt dårlig formulert fra min side. Jeg tenker ikke på selve Euro-godkjenningen, men de spesifikke oppgitte utslippsverdiene som VW har solgt bilen med. Disse klarer ikke VW og tilfredsstille, selv etter fix. Hverken i EU eller USA. Du har selv lagt ut mange referanser til dette.

 

Fix'en til VW er meg bekjent ikke godkjent at de respektive lands vegmyndigheter, men kun av KBA i Tyskland. Øvrige land har imidlertid bundet seg gjennom EU/EØS til å akseptere godkjenninger utført av andre lands myndigshetsorgan. I dette tilfellet har ikke STV og vegdirektoratet i Norge annet valg enn å følge KBA i Tyskland.

Igjen litt diffus formulering fra min side. Det er selvsagt ikke slik at hvert eneste lands veimyndigheter har hverken kunnskap eller interesse av å godkjenne en endring. Norge er som du sier prisgitt andre godkjenningsinnstanser, også når bilen var ny. Når det er sagt, har jo Norge en NOx-komponent i engangsavgiften. Når denne er mange ganger høyere i virkeligheten pga jukse-SW, har jo VW indirekte snytt den norske stat for endel inntekt. Men hvem ville stått ansvarlig for å kreve inn dette i etterkant? Og hvem måtte tatt kosten? Ihvertfall ikke sluttkunden.

 

Jeg tror det også er en 3. grunn til ulike garantiordninger. Storpolitikk, og det faktum at VW ville gått konkurs....!

Enig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk brev fra Møller at min 2016 T6 og skal inn for nytt program ? Denne har jo AD blue så mulig det er noe annet som skal utbedres.

Skulle byttes en drivstoffslange og en sensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk brev fra Møller at min 2016 T6 og skal inn for nytt program ? Denne har jo AD blue så mulig det er noe annet som skal utbedres.

Skulle byttes en drivstoffslange og en sensor.

 

Noter forbruket av adblue nå og etter ny SW. Setter en halvliter på at adblueforbruket går opp med ny SW. Også interessant om du skriftlig får hva ny SW inneholder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja skal se det AD blue er jo heldigvis ikke dyrt så det er ikke ultrakritisk men vært morsomt å vist.

 

IMG_0828.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja skal se det AD blue er jo heldigvis ikke dyrt så det er ikke ultrakritisk men vært morsomt å vist.

 

Nei, men husk det kommer i tillegg til dieselforbruket. Greit for VW når diesel- og Adblueforbruk under regenerering ikke medregnes når forbruket oppgis; den regninga havner hos eieren av bilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så et innlegg at en fikk ny motor på goodwill fordi olja var så forurenset av metall, forurensinger osv. En teori var at ny SW regenererte så ofte (og ofte ble avbrutt) at dieselen rant fra sylinderne og ned i oljesumpen og flere rapporterer om uforklarlige oljenivåer.

 

IMG_5727.PNG

 

IMG_5728.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 23R7 obigatorisk i Norge for de bilene som er rammet av fusket? Hva om kunden nekter å utføre denne i såfall?

 

I Sverige hvor jeg bor, er denne helt frivillig og jeg ser at flere av våre kunder avstår 23R7 oppdateringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge har vi en situasjon hvor Møller sier den er frivillig, mens myndighetene sier den er obligatorisk. Lol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

UK strammer tauet - leseverdig;

 

Volkswagen’s Skoda subsidiary is also feeling the squeeze in the UK, where its Octavia model’s permit originates. British authorities threatened to block the permit, forcing a complete recall, unless Skoda compensated duped consumers. VW fended off that expensive demand, but London’s fall-back position is equally unpalatable for Skoda: a lifetime guarantee on engines modified to meet emissions targets. That has left the VW subsidiary in a difficult position: refusal to go along means the Octavia has no permission to be on the roads; go along and they are opening the floodgates to similar guarantee demands from elsewhere in Europe. Considering that VW/Skoda engineers don’t know the long-term effects of their engine modifications, the Dieselgate aftershocks could be very expensive indeed.

 

https://www.irishtimes.com/business/manufacturing/berlin-gets-the-better-of-brussels-in-dieselgate-row-1.3068880?mode=amp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men husk det kommer i tillegg til dieselforbruket. Greit for VW når diesel- og Adblueforbruk under regenerering ikke medregnes når forbruket oppgis; den regninga havner hos eieren av bilen

 

Jeg visste faktisk ikke at bilene med adblue SCR var berørt av dette, men her litt info for hva som skjer med 2014 Sharan. Bemerk økt forbruk av adblue og at VW UK dekker fem tanker med dette. Hva sier Møller til dette mht 2016 Transporteren?

 

I phoned VW to ask what they were planning to do to our 2014 Sharan. Increase fuel pressure and fit injector damper, software update and increase AdBlue ( 14% ) and Increased EGR use. So there will still be increased soot and more DPF regenerations.

 

IMG_5811.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde passaten inne 2.0tdi 170hk og ser at de også har montert vibrasjonsdempere/svingningsdemper. hva innebærer dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er for dysene såvidt jeg vet. De endrer innsprøytningsforløpet.

 

Si ifra hvordan bilen blir fremover de neste mnd da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom i kontakt med to nordmenn som fikk juletreet opp i dash'en. Han ene valgte tredjeparts SW og EGR-disable. Hun andre fikk beskjed om å hoste opp 15000,- for ny EGR tross juletreet kom opp dagen etterpå ny SW var lastet inn(!).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.