VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Er dette reelt?

Ingen tap av effekt eller ytelse?

Bilen det er snakk om har en 2.0TDI.

 

b777a7d0b34bac05f0ee360725e15579.jpg

5aec526831a999284e719a1fac61e413.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå yter vel de aller fleste vag endel mer enn spec, så de gar vel litt å gå på uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW Norge vil nekte å underskrive "ansvarsbrev" ifbm "oppgraderingene". http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/naf-vil-ha-skriftlig-garanti-for-biler-som-er-omfattet-av-dieseljukset/a/23587374/

 

Samtidig holder VW på formuleringen: ".....Fabrikkens klare mål er at oppgraderingene ikke skal påvirke effekt, forbruk eller utslipp."

 

Hvorfor vil de ikke garantere at ytelsene forblir uendret? Jeg tror jeg vet svaret......: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW Norge vil nekte å underskrive "ansvarsbrev" ifbm "oppgraderingene". http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/naf-vil-ha-skriftlig-garanti-for-biler-som-er-omfattet-av-dieseljukset/a/23587374/

 

Samtidig holder VW på formuleringen: ".....Fabrikkens klare mål er at oppgraderingene ikke skal påvirke effekt, forbruk eller utslipp."

 

Hvorfor vil de ikke garantere at ytelsene forblir uendret? Jeg tror jeg vet svaret......: mad :

 

Fint at NAF legger ansvaret på forhandlere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at NAF legger ansvaret på forhandlere..

 

Oppfatter ikke at NAF forsøker å legge ansvaret på forhandleren. Men forhandlerene er i de fleste tilfellene bindeleddet mellom kunde og fabrikk.

 

Og bare for at jeg ikke skal bli misforstått som en sytepeis og kverulant:

 

Etter at Møller sendte ut e-posten hvor det går frem at "oppgraderingen" nå er godkjent av tyske myndigheter har jeg skrevet til Møller og bedt om å få innsikt i hvilke parametere som vil bli endret ifbm software endringen. Underforstått at dette nå må være kjent all den tid endringen er godkjent. Svaret fra Møller er det jeg kaller tåkeprat. Jeg har lest det jeg kommer over av artikler knyttet til EA189 saken og for mitt vedkommende er det Sharanen som er rammet. Denne bilen har en 2.0 TDI CFFB motor med UREA/AdBlue injeksjonsanlegg og jeg har oppfattet i en artikkel jeg leste at løsningen for nettopp denne motoren kan være en økning av injisert AdBlue væske. Marginale endringer av motorens effekt/moment kurve som ikke er merkbare er jeg også åpen for å akseptere. Det jeg derimot ikke kommer til å akseptere er å sende bilen til oppgradering uten først å få vite hva som endres. Jeg synes ikke det er å forlange for mye. Mange kjøper bil som de kjøper brød. Men jeg og mange med meg er langt over gjennomsnittlig interessert og ønsker innsikt i hva endringene går ut på. Jeg tror VAG og Møller gjør en stor feil med å tåkeprate til disse kundene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå pleier vel ikke fabrikantene å være så åpne om hva som foregår i hjernen på bilen. De pleier jo å legge inn en hel drøss med sperrer som chip tunere må knekke for å trimme.

 

Hvorfor skulle det være annerledes nå?

 

Det er uansett ikke mye som kan endres, teoretisk sett. Timing av injeksjonen, mengde og adblue...

 

At du ikke aksepterer oppgradering uten å få vite mer enn at det er en software oppgradering er jo ditt problem.

 

Du kan jo ta bilen på rullende landevei, så ser du før og etter.

 

Du kan jo og la være og ta konsekvensene av det......avskilting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå pleier vel ikke fabrikantene å være så åpne om hva som foregår i hjernen på bilen. De pleier jo å legge inn en hel drøss med sperrer som chip tunere må knekke for å trimme.

 

Hvorfor skulle det være annerledes nå?

 

Det er uansett ikke mye som kan endres, teoretisk sett. Timing av injeksjonen, mengde og adblue...

 

At du ikke aksepterer oppgradering uten å få vite mer enn at det er en software oppgradering er jo ditt problem.

 

Du kan jo ta bilen på rullende landevei, så ser du før og etter.

 

Du kan jo og la være og ta konsekvensene av det......avskilting

 

Jeg har en ganske annerledes holdning til dette enn deg.

 

1. VW har solgt en bil med en oppgitt effekt- og momentkurve, tilhørende brennstofforbruk og utslipp.

2. Da bilen har høyere utslipp av NOx enn de oppgitte må bilens motorstyring endres.

3. På forespørsler om hva "oppgraderingen" innebærer holder fabrikken seg konsekvent til tåkeprat og upresise utsagn som: ".....Fabrikkens klare mål er at oppgraderingene ikke skal påvirke effekt, forbruk eller utslipp." (Merkelig at målet med oppgraderingen ikke er å endre utslipp da det var nettopp utslipp som utløste hele EA189 saken). Vi vet at NOx utslipp fra forbrenningsmotorer bestemmes i stor grad av hvor høy forbrenningstemperaturen er. Samtidig vet vi at høyt trykk/forbrenningstemperatur er bra for en dieselmotor ut i fra et ytelse og effektivitetsperspektiv. Å få optimale betingelser for begge deler er en utfordring og kanskje grunnen til at VAG begynte å jukse. Jeg er selvsagt ikke ute etter å få ut detaljerte innsprøytningssekvenser. Jeg er ute etter hva motoren yter etter oppgraderingen.

4. Så lenge endringene er godkjent av tyske myndigheter så finnes det selvsagt hidden på hva endringene faktisk endrer og hva ytelsene og utslippene er i etterkant.

5. At fabrikken ikke vil ut med dette bidrar til mistro og skepsis blant bileiere og motorpressen. Det kan oppfattes som om VAG har noe å skjule. Jeg tror VAG i det lange løp taper på slik opptreden.

 

-Du skriver at det blir mitt problem om jeg ikke vil godta oppgraderingen uten å vite hva som endres. Jeg føler meg ganske sikker på at man som forbruker etter europeisk og norsk lovgivning har krav og rett på å få vite hva som endres på sin egen bil. Uavhengig av lovgivningen burde VAG uansett spille med åpne kort overfor kundene sine.

-Du skriver også at jeg kan ta bilen på rullende landevei før og etter oppgraderingen. Det burde ikke være nødvendig at man på eiernivå gjør slike tester. Det koster mye og er vanskelig å gjennomføre i praksis. Hvorfor kan ikke fabrikken bare dele de hidden som de fikk da de testet bilene før og etter? Paradokset er at VAG nå faktisk har klart å skape et klima med så mye mistro rundt EA189 saken at kunder/presse ser seg nødt til å gjennomføre slike tester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro at oppgraderingen ikke påvirker ytelse, dvs oppgitt hk, forbruk ihht syklus eller dreiemoment....ihht sli det er oppgitt som ny.q

 

Men, påvirker den

- tid fra jeg trykker på gasspedalen til jeg oppnår fullt dreiemoment?

- dvs gassrespons egentlig. Er jo ikke oppgitt noe sted.

- om motor yter i overkant godt i forhold til oppgitt effekt, vil den etterpå yte i underkant, men fortsatt ihht spec. Ref saken NAF kjørte mot Nissan for noen år siden, og tapte.

- dreiemomentkurven som nevnt

- forbruk om en kjører annerledes enn syklusen den er godkjent etter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bladet Teknikens Varld i Sverige ser ut til å følge opp skikkelig. De har plukket ut 10 biler som testes før endring av software fra Vw. Testes etterpå med samme diesel for å være sikker på at diesel ikke påvirker test .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det står i artikkelen: "Amerikanske myndigheter har krevd at Volkswagen kjøper tilbake skandalebilene."

Vi trenger vel ikke å skape storm i vannglass, eller gjør vi det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder de eldste amerikanske bilene:

In an interview with Reuters, Diess said fixing older VW cars equipped with 2.0-liter diesel engines will be more difficult than bringing more recent models into compliance.

 

"The intrusion into the car will be quite significant," Diess said of the older models. Some U.S. regulators and lawmakers have said VW may have to buy back older models.

http://arstechnica.com/cars/2016/01/german-paper-says-volkswagen-will-likely-buy-115000-cars-back-from-us-owners/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om det blir frivillig? Jeg er med i en FB-gruppe for TDI-eiere hvor de fleste er fra USA, og jeg vet at det er veldig mange der som ikke ønsker å selge bilen sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge blir det obligatorisk å gjennomføre oppgraderingen.

 

Løsningen som er presentert er godkjent i alle organer som er involvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge blir det obligatorisk å gjennomføre oppgraderingen.

 

Løsningen som er presentert er godkjent i alle organer som er involvert.

 

Hvorfor vil ikke VW ut med detaljene om hvordan motorene funksjon og ytelse påvirkes? Hvis det påvirkes overhodet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har fått informasjon om at vi får vite mest mulig om alle punkter ang. dette temaet.

 

VW Norge går ut med den informasjonen de har - så det kan jeg ikke svare på.

Ytelse kan umulig påvirkes - man har betalt avgift for antall HK så jeg kan ikke se hvorfor det skal berøres.(min private mening og oppfattelse)

Endringen i programering og evnt. deleskift (1.6l) går ut på luftstrømningen i motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tester utført av tyske myndigheter viser ingen merkbar forskjell på de første bilene som har blitt utbedret for dieseljuks. Hverken ytelse, forbruk, CO2-utslipp eller støynivå er endret, men NOX er altså gått ned. Denne utbedringen er utført på Amarok 2.0 TDI.

 

Hvis det er så enkelt å få motoren ren så kan man jo undres hvorfor man ikke gjorde motoren så ren i utgangspunktet?

 

http://teknikensvarld.se/kba-test-visar-att-vw-uppdatering-inte-paverkar-bilarna-negativt-255603/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tester utført av tyske myndigheter viser ingen merkbar forskjell på de første bilene som har blitt utbedret for dieseljuks. Hverken ytelse, forbruk, CO2-utslipp eller støynivå er endret, men NOX er altså gått ned. Denne utbedringen er utført på Amarok 2.0 TDI.

 

Hvis det er så enkelt å få motoren ren så kan man jo undres hvorfor man ikke gjorde motoren så ren i utgangspunktet?

 

http://teknikensvarld.se/kba-test-visar-att-vw-uppdatering-inte-paverkar-bilarna-negativt-255603/

 

Det vil nok komme mer informasjon etterhvert som folk på utsiden får tak i hidden og kan se nærmere på verdiene og hva som er endret. Det kan tenkes at AdBlue forbruket har gått opp, noe man ikke merker med det første.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW's presentasjon av en faceliftet Up! ble avbrutt av en Dieselgate-demonstrant i dag. Skru opp lyden så du hører hva han sier

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La opp stikk og hidden punkter til en ekstra "dieselgate" kontorplass og 2 midlertidige telt hvor biler skal oppdateres, så er noe på gang snart nå ;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det de basicly har gjort er å fjerne det spesielle programmet som ble trigget av kjøring i benk?

Ingen forbedring av utslipp på vei, og høyere forbruk, høres ut som vinn-vinn as :P

 

Gjenstår å se flere tester av dette, syns det er noe som skurrer i den testen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I praksis er det vel det de har gjort ja.

Programvaren var jo laget for å jukse på utslippstester i USA som har strengere regler enn Europa/Verden og så har de vel bare brukt samme programvare på alle bilene som er produsert.

I Europa har vel bilene tilfredsstilt de kravene som gjelder uavhengig av juksedelen hvis jeg har forstått det rett.

Den nye programvaren fjerner nok bare juksedelen men er i praksis identisk som tidligere.

Må nok avvente flere tester for å få noe klar tendens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.