VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Hva?! Jeg venter fortsatt på at programvaren skal slippes til min a4 2l 2009 modell....

 

jeaste

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva?! Jeg venter fortsatt på at programvaren skal slippes til min a4 2l 2009 modell....

 

jeaste

 

I og med at du ikke merker noe forskjell fra eller til så er det vell ikke noe å vente på :P Eller er det gavepakka du vil ha : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ha gavepakken:p

 

jeaste

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ha gavepakken:p

 

jeaste

 

Har allerede alt i pakken der så trenger ikke kjøpe meg en bil med "jukse"program x)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk dette som erstatning for "tort og svie" ;):P

 

[ATTACH=CONFIG]241615[/ATTACH]

 

Haha, altså et stykke unna den $5100-10000 kompensasjonen til hver enkelt kunde de får i USA. + Retten til å selge bilen tilbake til forhandler for det som var listeprisen September 2015. Da snakker vi kompensasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er et stykke mellom våre utslippsgrenser og de som er i California også - så det står i samsvar.

Bilene i Norge ligger med få prosent over det utslippet som er lovpålagt, mens i California (hvor denne saken har opprinnelse i fra) er det 10% av det som er lov i Norge igjen. Om jeg ikke husker helt galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Norske trafikkmyndigheter har klassifisert reparasjonene som en serviceoppgradering, og ikke en tilbakekallingsaksjon. Sistnevnte gjør at det er frivillig oppgradering. Bilen er ikke farlig å kjøre eller å bruke."

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/full-krangel-om-norsk-dieselsoeksmaal-mot-vw/a/23779798/

 

Overrasket over dette. Da er det vel bare å styre unna så slipper man kostnadene med å bytte partikkelfilter oftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved vanlig bruk vil vel aldri 'jukset' 'reparasjonen' skal fikse slå inn uansett, så det med bytte av partikkelfilter er vel kanskje også litt overdrevet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved vanlig bruk er ikke partikkelfilteret i bruk; kun fullt aktivt når bilen testes vha jukse-softwaren. Dette ble gjort fordi partikkelfiltrene ellers fikk sitat "uakseptabel kort levetid". Nå er vel garanti osv passert for de fleste EA189 biler, så VAG er vel dermed ganske homefree siden parametre som effekt, forbruk osv ikke endres med ny SW, og regninga havner hos eier iform av hyppig bytte av partikkelfiltre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel levert biler med EA189 fram til 2015, noe som skulle bety rettigheter fram til 2020?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men EA189 ble også levert tilbake til 2007 ifølge Wikipedia. Og er vel ikke helt fremmed for at VAG vil si at ødelagte partikkelfiltre skyldes kjørestil, kjøremønster bla bla bla. Hvis denne oppdateringen er frivillig, ville jeg tenkt "don't fix it, if it aint broken" og holdt meg langt unna. Årsaken til å jukse var altså at partikkelfiltrene fikk "uakseptabel kort levetid"; hvem trenger vel det når disse koster formoderlig 10-20000,- å bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke.... eksosen går jo igjennom partikkel filteret alltid, så hvordan det liksom ikke er i funksjon hele tiden og nå vil tettes fortere ved oppgradering er for meg et mysterium

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved vanlig bruk er ikke partikkelfilteret i bruk; kun fullt aktivt når bilen testes vha jukse-softwaren. Dette ble gjort fordi partikkelfiltrene ellers fikk sitat "uakseptabel kort levetid". Nå er vel garanti osv passert for de fleste EA189 biler, så VAG er vel dermed ganske homefree siden parametre som effekt, forbruk osv ikke endres med ny SW, og regninga havner hos eier iform av hyppig bytte av partikkelfiltre.

 

Kilde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dokumenten framgår det att det var ingenjörer på Audi som tog fram programvaran 1999. Ursprungligen användes programvaran till att ändra insprutningsförloppet på V6 3,0 TDI för att göra motorn tystare vid tomgång. Dieselknattrandet minskade men motorn fick högre avgasutsläpp, något som dock ansågs "acceptabelt" då ingenjörerna visste att tomgångskörning skulle vara en mycket liten andel av motorns gångtid.

Detta "akustiska styrprogram" användes dock inte förrän 2005 och då till ett helt annat syfte, nämligen att förlänga livslängden på dieselmotorernas partikelfilter. VW Group valde under några år att inte använda tillsatsmedel som AdBlue för att rena avgaserna utan satsade istället på en "NOx-fälla" där man samlar utsläppet och sedan med jämna mellanrum fetar upp bränsleblandningen och omvandlar NOx till vatten och kväve.

Den tekniken gav dock en oacceptabelt kort livslängd på partikelfiltret och genom att använda det "akustiska styrprogrammet" identifierades ett eventuellt avgastest, under övrig tid deaktiverades NOx-fällan.

 

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160720/nya-uppgifter-vgasfusket-var-godkant-av-vws-ledning-redan-2006

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det står ingenting om at det bypasser filteret? I call bullshit, jeg har selv kjørt tett DPF på flere biler pga for mye småkjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, beklager forvirringen, det var mine ord; jeg mente som artikkelen hevder, at avgassystemet i sin helhet ikke er aktivt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde Tiguan'en på oppdatering i dag. Alt greit, bortsett fra at det kom en feilmelding ifm parkeringsvarsel og klimakontroll etterpå, som ble "OK'et" bort. Dette hadde de ikke vært borti før (og disse delene er jo heller ikke berørt av oppgraderingen).

 

Fikk valget mellom gaveeske eller rabattkort på deler/service på 300kr. Enkelt valg når service er rett rundt hjørnet.

 

Tydeligvis ønsker de å få opp tempoet på oppdateringer, jeg fikk tilbud om at de enten henten bilen hjemme hos meg for oppdatering, eller at de gjorde den hjemme hos meg. Jeg takket nei, for meg er det like enkelt å svinge innom verkstedet. Og å vente en måneds tid til bilen allikevel skal på service ville de ikke (selv om det var det vi først hadde avtalt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neon som vet nyaktig hva de gjør med 1.6tdi motorene fra 2013 ca?

Har en caddy som er berørt, som var inne til service og div for ca to uker siden. Tenkte kansje det ble gjort noe ifbm med besøket, men har ikke hørt noe om dette fra verkstedet eller møller selv om jeg har registrert bilen som berørt.

Litt nysgjerrig på om de har utbedret dette under besøket uten at jeg har fått noe info om dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neon som vet nyaktig hva de gjør med 1.6tdi motorene fra 2013 ca?

Har en caddy som er berørt, som var inne til service og div for ca to uker siden. Tenkte kansje det ble gjort noe ifbm med besøket, men har ikke hørt noe om dette fra verkstedet eller møller selv om jeg har registrert bilen som berørt.

Litt nysgjerrig på om de har utbedret dette under besøket uten at jeg har fått noe info om dette.

 

Ingen 1,6tdi har blitt innkalt enda. Det jobbes med å bygge opp tilstrekkelig lager av disse strømningsretterene som skal monteres :P det vil aldri bli utført uten ditt samtykke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki takk for svar, trodde heller ikke dem gjorde noe uten beskjed, men ble litt mistenksom når bilen var inne I lengre tid og jeg tidligere har hørt at dem skal begynne utbedringen.

Haha kunne godt tenkt meg en sånn gavepakke I grund, men bilen skal byttes ut tidlig 2017 så mulig dette ikke blir utført mens jeg har bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lenge tenkt på å chippe Allroaden min, men tenkte å vente til etter den har vært inne til utbedring. Noen som har erfaring med bsr chip før og etter ny programmvare? Tenker på at chip er satt opp til nåværende program. Vil det nye programmet utgjøre ein forskjell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,6 tdi skal vel inn fra midten av okt og utover

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan står det til med denne innkallelsen? Vi skulle få et brev med time innen oktober, men vi har fremdeles ikke sett noe til det. Noen som har erfaringer fra dette enda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har hatt problemer med bilen etter utbedringen? Jeg fikk utbedrelsen gjort i dag. Senere på kvelden på vei hjem fra jobb så la jeg merke til at motoren ble fort varm fra kaldstart. Kjøreturen hjem var toppen 15 minutter. Og vifta sto på i fem minutter etter motoren var av. Noe som jeg ikke har opplevd tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.