Anbefalte innlegg

Normalt sett er alt som heter plussgrader bra, men du vil få lengre "herdetid" på voksen dess kaldere det er. Du merker når den er ferdig ved å dra fingeren over voksen; er det tørt under fingeren, er den ferdig - drar du derimot voksen utover, må den stå lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordel om det er over 10 grader, best er det rundt 20c.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Istedenfor å lage en helt ny tråd spør jeg her:

Helt ny på detailing, hva anbefaler folket til felger og hva slags effekt har egentlig produkter som f.eks autobahn på felger?

 

Stiller sikkert noen spørsmål om polering og lignende av bil senere, men akkurat nå er det felger som er fokuset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autobahn gjør felgen mye lettere og holde ren. Møkk og skitt fester seg ikke like godt på en vokset overflate som en som ikke er behandlet med noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før du legger Autobahn så må du huske en skikkelig runde med vask etterfulgt av en lakkrens feks Swissvax Cleaner Fluid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det bestilling av autobahn, swissvax cleaner fluid, iron-x, vaskehanske, gritguardbøtte og såpe/shampo.

Noen forslag til shampo/såpe og eventuelt noen av produktene dere ville byttet ut?

Bør kanskje ha meg et håndkle også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ref clay, er litt forvirret om det i forhold til lakkrens. I gamle dager var det jo slik at en brukte kun lakkrens når lakken var gammel og utslitt og derfor måtte rubbes ned for å finne igjen fargen......tror jeg.

 

Er det slik at clay kun dyprenser men ikke sliter lakken? Altså at clay er noe annet enn gamle dagers lakkrens? Jeg har en A6 allroad som ble produsert i Tyskland i Q3 2012 og en Polo som ble produsert i Q1 2012. Kan jeg trygt kjøre clay på dem etter grundig vask men før polering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay er noe annet en lakkrens, ja. Gi bilen en skikkelig håndvask, så clay, så maskinpolering. Pass på at lokalet du holder på i, ikke er for kaldt(15c+)... og vips så er du klar for sommeren. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok friluft og håndkraft for min del, antar det er ok så lenge temp er mellom 10 og 20 grader?

 

Så ser jeg at Swissvax har en blå med mild effekt og en gul med medium effekt. Bør jeg da kjøre blå med mild effekt?

 

Vanlig pute for påføring og mikrofiber for fjerning? Dersom ja, skal clay pusses helt vekk akkurat som en gjør med voks? Altså helt blank før jeg fører på voks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du påfører ikke clay, du gnir den over lakken for å fjerne partikler og smuss du ikke ser. Brukes med f.eks. optimum no rinse som glidemiddel, tørkes med microfiber etterpå.

Ellers har du forstått det riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt lenger, takk for respons.

 

Glidemiddel skriver du, dersom jeg kjøper denne: http://www.swissvax.no/produkter/rense-produkter/art-219-swissvax-paint-rubber-bla-clay-bar-1-stk

 

... må jeg ha noe i tillegg da utenom microfiber?

 

Ser jo eksempelvis at Autoglym sin er flytende mens Swissvax sin er mer en fast type -> http://butikk.naf.no/autoglym-hd-cleanser-kit---dyprensing-pa/product/53295/42630157822

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Rolf-Magnus, bestilles nok i dag. Har jeg forstått det rett:

 

-> Bilen vaskes meget bra

-> Bilen tørkes

-> Så sprayer en på clay lube?

-> Tar en område for område slik at clay lube ikke tørker?

-> Ta på clay bar?

-> La det tørke som all annen voks?

-> Tørk av og poler lett slik at bilen blir blank?

-> Poleres deretter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickboet og iron-x nå man ha.

Så vasker bilen godt med ht og vaskehanske osv osv.

Ta panel for panel når du clayer og godt med optimum no rinse. Optimumen har jeg på en trykk kanne med fin dusj.. optimum er så billig og holder leeenge..

Etter det vasker jeg bilen igjen og tørker den + luft tørker alt av lister/pakninger etc.

 

Så frem med maskeringstapen!

 

Da er bilen klar for maskinen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Rolf-Magnus, bestilles nok i dag. Har jeg forstått det rett:

 

-> Bilen vaskes meget bra

-> Bilen tørkes

-> Så sprayer en på clay lube?

-> Tar en område for område slik at clay lube ikke tørker?

-> Ta på clay bar?

-> La det tørke som all annen voks?

-> Tørk av og poler lett slik at bilen blir blank?

-> Poleres deretter.

 

Alt er riktig, så nær som at jeg mistenker du ikke helt har skjønt hva clay er.

Det er en leireklump du skal gni frem og tilbake over ett panel av gangen (med godt med claylube ja), for så å tørke av clayluben etterpå. Ev. vaske hele bilen lett på nytt, som Anders sier.

Clay etterlater ikke noe produkt som skal tørke, den renser lakken i seg selv. Når du har tatt et panel, sjekker du om den siden du har gnidd med er skitten.

Er den det, bretter du den sammen et par ganger til du får fram en ren side, og så fortsette.

Lite tips: lag deg en skål med varmt vann, og to klumper med clay. Da lar du den ene ligge i vannet, så den blir myk.

Clay er meget følsom på temperatur, og blir fort hard hvis den blir for kald. Da lager den små riper i lakken...

 

Mulig du visste dette fra før, men da har ev. noen andre nytte av det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fakta er digg. Joda, vet hva clay er. Står gangske greit på side 1 i denne tråden. Det jeg imidlertid har lurt på er om den setter igjen "leirespor" siden det er et fysisk produkt men utfra det du skriver så forstår jeg at den ikke setter igjen merker. Men etter at det ble nevnt noen innlegg over at jeg må ha clay lube så forstår jeg bedre at den ikke setter spor.

 

Da har jeg fått innføring for dummies, det er bra og takker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kan legge igjen spor hvis den går i oppløsning, men ellers skal den ikke gjøre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag ble 4 biler vasket og vårpusset,

Pricbort

Sufflex

Skum vask med Bitfoam

Håndvask

tørk

Swissvax cleaner fluid

Swissvax sheild

på 3 av bilene, den siste hadde ikke tid til å vente på voks, så får ta det senere.

 

bilde-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I første innlegg her skriver Christer at "En fin regel man skal bruke, er at hvis lakken ikke kjennes ut som glass etter vask, trenger du clay!"

 

Så det er ikke slik at man claye før korrigering med maskin om lakken er helt glatt, fin og uten nupper? Eller fanger clayen opp forurensninger man ikke kjenner med hånden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns du burde gå en runde med clay. Det tar under 30min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns du burde gå en runde med clay. Det tar under 30min.

 

Ja vet at det skader ikke. Men jeg lurer på om man virkelig må.

 

Fordi jeg for eksempel jeg vasker bilen riktig, og ofte. Etter èn runde med Prickbort og så skum, så er bilen helt nuppefri. I noen tilfeller (om vinteren) så er bilen så ille at jeg må over bilen to ganger med Pb, for så Iron X. Da er lakken helt glatt. Likevel nødvendig med clay når man bare skal en kjapp 1 stegs over lakken?

 

Takker for svar btw :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.