Snart på tide med vinterdekk!

Anbefalte innlegg

Ja, samme her. Vurderer Nankang til S6'en. Hvem har best priser på disse?

Vil tippe http://www.dekkonline.com , men kan være lurt å sjekke lokalt også, og ha i bakhodet at du sikkert må ut med 100 kr pr hjul for å legge om og avballansere dekkene hvis du kjøper på nett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vell mulighet for å vente ja.. Av en eller annen grunn kjørte forrige eiger på helårsdekk.. DEsse er noe slitne nå da, men jeg bor jo borte fra bilen for det meste.. Så er det ikke snø hjemme nå så kan jeg vente i 8 uker til før jeg trenger nye dekk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser noen selger Nankang NS-1 og noen SV-1.

Noen som vet hva som er forskjellen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser noen selger Nankang NS-1 og noen SV-1.

Noen som vet hva som er forskjellen ?

 

NS1 er vel sommerdekk og SV1 er vinterdekk?

 

NS2 er iallefall sommerdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg også tenkte.. NS1 er vell eldre modell det da eller noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det SV-1 på meg også gitt. 205-65-15 tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

låner tråden litt jeg :P

driv å ser på vinterdekk, er ikke sikke på om jeg ska ha pigg eller piggfritt har sett på noen piggfrie av merke yokohama t720 tror jeg det var noen som veit om de er bra ? eller om jeg ska ha piggdekk ? jeg bor nesten på fjelle(dombås) så er myyye snø om vintern

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På steder med kalde og tørre vintre, dvs Dombås og lignende, er det bare fordel å kjøre piggfritt.

Piggfrie har ofte bedre egenskaper på tørr snø, men kommer til kort på skikkelig is.

 

Jeg kjører 70% bykjøring, 25% fine snøveier og 5% holke, så da driter jeg i pigger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok så da burde jeg satse på piggfritt ?

noen som vet om yokohama t720 elns er bra ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes NAf sine tester disser de ukjente/billige dekkene unødvendig..... , ( jeg skal selv kjøpe "testvinner" i pigg , IKKE pga av naf sin test , men fordi jeg har Nokian fra før)

 

De skriver at Federal Himalaya WS1 vanskelig kan anbefales , og er ikke bra på harde vinterforhold.

De er et H merka dekk , og det sier vel egentlig at det er et mer egna til by kjøring og ikke "harde vinter forhold"

Sitat: Federal var det billigste dekket vi fant på et utvalg av nettbutikker. Dette er et H-dekk som er konstruert mest med tanke på våt asfalt, mindre med tanke på is. Derfor er egenskapene på is dårlige. Dekket sladder mye og er vanskelig å kjøre. På snø oppfører det seg litt bedre og på asfalt er det på linje med mange av de andre. Dekket er stillegående, men ustabilt på sporet vei. Federal er vanskelig å anbefale for tøffe vinterforhold.

 

Men Continental ContiWinterContact TS 810 har de tatt med for de som kjører på våt asfalt..., og det snakker de bare varmt om....

Sitat : Dette H-dekket fra Continental er bygget for mellom-europeiske forhold. Vi har tatt det med fordi en del som kjører mye på våte vinterveier ønsker slike dekk.

 

Så da lurer jeg på om ikke de samme som "ønsker slike dekk" like godt kan kjøre Federal?

Leste hele testen i Motor i helga , og Federal kom ganske godt ut synes nå jeg... ,ofte bedre en Continental 810....

 

Lukter jo bestikkelse her.... ;)

Uansett mye pirk fra Naf sin side...... , det er jo bedre å kjøre billige vinterdekk med bra mønster en utslitte vinterdekk fra kjente merker.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle komme med et par online butikker som selger vinterdekk:

http://www.dekkonline.no

http://www.dekkskift.no

https://www.interdekk.no

 

Link til dekk test:

http://www.tirerack.com/

 

Norsk test: (noen av dem er ikke av nyeste dato, men dekkene har nok ikke blitt dårligere..?)

http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article485289.ece

http://forbruker.no/bil/tester/article1142000.ece

http://www.jaren-dekk.no/pdf/044-50_Mo08_LR1.pdf

 

Jeg har selv bestilt Nankang SV-1 i 225/45-R17 fra dekkonline i dag.

Gleder meg til å teste dem etter at de har fått så mye skryt her på forumet...: vinke :: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Havner vell på Nankang jeg også.. Kjører mest på våt asfalt så.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selger brukte Nankang SV-1 205/55-16 kjøpt fra Dekkonline, kjørt ca. halvparten av fjorårets sesong! Billig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Havner vell på Nankang jeg også.. Kjører mest på våt asfalt så.. :)

 

Da burde du nok lese testen en gang til, best på slaps, bra på Snø, og ok på is. Elendig på våt vei ;). Såpeglatt rett og slett. Men overraskende mye bedre totalt sett enn jeg hadde forventet allikevel. Min konklusjon er at jeg prøver noe nytt i år etter to år med nankang. Så får tiden vise om det er rett eller feil. Hva jeg prøver er foreløpig usikkert, men sitter og leser tester for harde livet: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det ikke slik at de var bra på våt vei pga H-merking da? hmmm

 

Vanskelig dette her.. Må jeg virkelig ut med 8000kr for å ha skikkelige vinterdekk? :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs jo hvor bra du vil ha det. Mulig Nankang er litt dårligere enn konkurentene på vått, men det er ikke noe å henge seg opp i? Folk kjøper jo dyre piggdekk, med tanke på at de skal til hytta en gang i året, selv om det kjøres på asfalt resten av vinteren. De er sikkert ikke nødvendigvis så bra på asfalt?

 

Poenget er at du får ikke "alt" i et vinterdekk, uansett hva du betaler. Er så mange forskjellige egenskaper som må til.

Jeg er av mange som er svært fornøyd med Nankang. Har litt andre forhold her jeg bor, men jeg har kjørt endel på vått, og fikk ikke intrykk av at det var noe dårliger på vått enn de andre dekkene jeg har kjørt på.

 

Kanskje Nankang snart får råd til å bestikke dekktesterne litt mer, sånn at de får bedre resultater?? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det ikke slik at de var bra på våt vei pga H-merking da? hmmm

 

Vanskelig dette her.. Må jeg virkelig ut med 8000kr for å ha skikkelige vinterdekk? :(

 

He he, hvis begrunnelsen for å handle nankang er fordi du kjører mye på våt vei så ville jeg kikket på alternativer. Dette fordi våt/tørr asfalt er den "store" svakheten til dekket. Slik er det jo igrunn med de fleste dekk som er gode på is/snø

 

Men sett på prisen vs ytelsen på dekket generelt så er det ikke så lett å finne et dekk med bedre dokumenterte egenskaper.

 

Det er flere dekk som får skryt på forum, og scorer veldig bra på kundeundersøkelser rundt om i verden. Men siden disse ikke er laget for nordiske forhold så velges de bort av de norske importørene. Dermed kommer de heller ikke med i tester. Hvilke egenskaper som vektlegges under testene er jo også et tema oppi dette. Skal du ha et dekk som fungerer optimalt de dagene været er ekstremt? Eller er det bedre med topp egenskaper på det føret du kjører 90-95%av tiden på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg på Yokohama ICEGUARD20 i år med dimensjon 225/40-R18. Har hørt mange gode erfaringer med dette dekket på forumet her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris på desse dekkene da Reinart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nankang sv1 225/45-17 var iallefall helrå på asfalt iforhold til mine nokian hakkapelitta 185/65-15 som jeg veksla mellom ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt med dimensjonen og ;)

Men blir nok nankang over helgen her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris på desse dekkene da Reinart?

 

På johns bjerke får man de for 7900 ferdig på felg.

Hos Dekksjekk 7200 ferdig på felg.

Dette er for 225/40-R18, men kjøper du felg+dekk pakke så blir de nok billigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vell uansett ingen billige felger å få på min bil, som har 5x130..

 

Nei tror jeg bestiller noen Nankang SV1 fra dekkonline.com imorgen når lønna kommer ;)

Må ha nye dekk til jeg skal kjøre Fosnavåg - Bergen - Fosnavåg om ca to uker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket vinterdekk i 17 el 18" vil dere anbefale, må være bra på Bergensk vinterføre som er for det meste regn eller tynt speilblankt islag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.