Snart på tide med vinterdekk!

Anbefalte innlegg

Hvilket vinterdekk i 17 el 18" vil dere anbefale, må være bra på Bergensk vinterføre som er for det meste regn eller tynt speilblankt islag.

 

Kjøp Nakang du Stian. Det har jeg brukt på våre vinterveier med god erfaring...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les de forrige to sidene så har du masse meninger, Stian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bestilte Nokian WR G2 ifra dekkonline i år. Ifølge ADAC (tyske NAF) er dette et hav bedre enn SV1. Spesiellt på våt/tørr asfalt hvor nankang dekket fikk testens dårligste score

 

link til testen http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Fwww.adac.de%2FTests%2FReifentests%2FWinterreifen%2F195_65_R15T%2Fdefault.asp%3FComponentID%3D229327%26SourcePageID%3D8979%23&lp=de_en&btnTrUrl=Translate

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass! : faint : Lukter Kumho! : rolleyes

 

Jeg hadde Kuhmo i 205/50-17 på gamle Passaten, det er desidert det mest ubrukelige vinterdekk jeg har vært borti! Så jeg endte opp med å bytte midt i sesongen da det rett og slett var ubrukelig på vinterføre :( Kjøpte da Vredestein som ihvertfall var mye bedre... men må innrømme at jeg foretrekker Nokian som jeg har nå framfor Vredestein.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bestilte Nokian WR G2 ifra dekkonline i år. Ifølge ADAC (tyske NAF) er dette et hav bedre enn SV1. Spesiellt på våt/tørr asfalt hvor nankang dekket fikk testens dårligste score

 

link til testen http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Fwww.adac.de%2FTests%2FReifentests%2FWinterreifen%2F195_65_R15T%2Fdefault.asp%3FComponentID%3D229327%26SourcePageID%3D8979%23&lp=de_en&btnTrUrl=Translate

 

Men så koster det 600kr mer for dekket enn Nankang da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokian WR er det ikke fullt så bra kritikker på mener jeg å ha lest..? Søk på det her, finner sikkert noe om det.

 

Legger antageligvis om dekk i morra så jeg får prøvd nankang-hjula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja fortell om nankang når du har byttet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så koster det 600kr mer for dekket enn Nankang da..

 

Det er sant, for 225/40. Jeg ville ha litt mer gummi denne gangen så kikket på 225/45 og 235/40. Når WR G2 kostet ca 1150,- i 235/40 så tar jeg sjansen på å prøve dette. Fant G2 på en "nordisk" nettside hvor de forlanger ca 2400,- for samme dekket

 

WR G2 er forøvrig andre generasjon WR med helt nytt mønster og andre egenskaper enn forgjengeren. De testene jeg har klart å finne med søk tilsier at det er verdt et forsøk i det minste. Det skal være klart bedre på is og snø.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva, kjøper du dekkene i tyskland eller?

 

EDIT: Hva faen ser jeg? Koster 235 mindre enn 225?

 

Det gir vell dårligere grep på vinter.. Og jeg mister vell kanskje strekken i dekka også? Tror felgene mine er 8,5"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva, kjøper du dekkene i tyskland eller?

Kjøpt og betalt på dekkonline.com igår kveld. Veldig spent på å teste dem når de kommer, så håper de svarer til forventningene.

 

Edit: Ikke så rent lite billigere heller av en eller annen grunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bestilte Nokian WR G2 ifra dekkonline i år. Ifølge ADAC (tyske NAF) er dette et hav bedre enn SV1. Spesiellt på våt/tørr asfalt hvor nankang dekket fikk testens dårligste score

 

link til testen http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Fwww.adac.de%2FTests%2FReifentests%2FWinterreifen%2F195_65_R15T%2Fdefault.asp%3FComponentID%3D229327%26SourcePageID%3D8979%23&lp=de_en&btnTrUrl=Translate

Kan være greit å ha i bakhodet at det er to forskjellige SV-1 dekk også... I 205/65-15 som jeg skal ha, koster SV-1 505 kr, mens SV-1 Nordic koster 643,40 kr. Antar derfor at Nordic-versjonen har gummiblanding tilpasset nordiske forhold, og dermed fungerer bedre her enn de som er 140 kr billigere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt et par uker på Yokohama IG20 med 6-7mm mønster. 225x40x18.

 

Føret har stort sett vært våt asfalt og har erfart at de er vesentlig glattere enn sommerhjula.

Disse er av merket Nankang i 235x35x19.

 

Merket også stor forskjell på komfort fra 19 til 18, noe jeg trodde var minimalt. Dette kan også skyldes at 18"'erne er nyoppusset og rettet, mens 19"'erne trenger en overhaling. Dekkstøyet er redusert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite spørsmål:

 

Jeg ser på dekkonline.com, Nankang SV-1 Winter Plus.. Det er ikke samme som Sv-1 Nordic? For jeg finner rett og slett ikke Nordic versjonen..... Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite spørsmål:

 

Jeg ser på dekkonline.com, Nankang SV-1 Winter Plus.. Det er ikke samme som Sv-1 Nordic? For jeg finner rett og slett ikke Nordic versjonen..... Noen som kan hjelpe?

 

Jeg fant ikke nordic i 17".. Men i 15" så jeg det var nordic å få.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har erfart med Nankang er at det er viktig med rette fartsmerking og gummiblanding. Noen av dekkene er V-merket og laget for høye hastigheter, mens noen er Q-merket og funker bedre i vårt vinterland da de er mye mykere i gummien.

Jeg prøvde Nankang SV-1 på 18" i en mnd i fjor, og aldri mer Nankang på meg, uten ESP hadde jeg gått rett på skogen.

Nå kjører jeg Nokian Hakka R 235/35R19 som jeg tror blir en mye bedre opplevelse og som blir verd de ekstra kronene det kostet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.

Så nankang er ikke anbefalt for de med 17-19" ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt ubestemt du Espen? :D

 

Flere i tråden har skrevet at de kjører nankang i større størrelser , flere ganger...bla meg selv..... jeg kjørte 225/45-17" på min type44 quattro :)

Og de satt overaskende bra synes jeg :)

 

Jeg kjørte bla med biltralle som var lasta med en passat.... , kjørte på snø , slaps , og skikkelig våt blank is på samme turen .... opp og ned brattebakker , og hadde ingen problemer med fremdriften eller nedbremsinga :)

 

Hvis jeg sammenligner de med de Nokian hakka 4 dekka jeg har..... , så er de mye mer stabil på våt asfalt pga litt hardere gummiblanding :)

Men nankang var litt ustabil i brå svinger på snø og is.... , pga avrunda kant...

Der kom det nordiske dekket Nokian hakka 4 mye bedre ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og uansett , når ble 235/35 19" en god vinter profil?..... passer vel bedre for byer med masse asfalt uansett :)

 

Ikke noe jeg ville lagt ut på tur med akkurat :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brede lavprofildekk er jo dømt til å fungere elendig på snø og is uansett hvor godt dekket er. Og med fwd i tillegg blir jo ikke akkurat saken bedre...

Får ikke helt bestemt meg om jeg skal gå får 195 eller 205 selv, men 65-15 profil blir det uansett :) Sitter å vurderer drivstoffbesparelse ved større hjul opp mot potensielt dårligere grep med 1 cm bredere dekk.... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg lagt på dekka mine, og førsteinntrykket er så langt bra iallefall. Men av diverse årsaker har jeg ikke fått testa dem på snø og is enda, kun tørr asfalt jeg har kjørt ca 4 mil på nå.

 

Dem virker myke og fine, ikke så myke som hakka 4 som jeg hadde sist på firmabilen men der synes jeg nesten det ble FOR mykt på rein asfaltkjøring. Støyer relativt lite (mye mindre enn sommerdekka jeg hadde på).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og uansett , når ble 235/35 19" en god vinter profil?..... passer vel bedre for byer med masse asfalt uansett :)

 

Ikke noe jeg ville lagt ut på tur med akkurat :D

 

Profilen og størrelsen på felgen betyr ingenting. Bredden blir noe annet derimot, men det kan virke positivt på rette underlaget, men flyter kanskje lett opp sørpa i høy fart.

Hos Nokian er det forøvrig brukt akkurat samme gummiblanding i 19" som f.eks 16". Bare at dekket er 3 cm bredere som skal utgjøre foskjellen i dekkes gripeevne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel , du må vel innrømme at dette er ikke noe å dra til fjells med ;)

 

Vaske brett , is klumper ++++ , å du må vel ha et lite problem med snø i felgene? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel , du må vel innrømme at dette er ikke noe å dra til fjells med ;)

 

Vaske brett , is klumper ++++ , å du må vel ha et lite problem med snø i felgene? :)

 

hehe;) Nei, går bare gulle godt! Vaskebrett kjennes godt med lavprofil da. Man må lide litt for skjønnheten. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her blir det 4 nye piggfrie Nokian Hakka R i str 225\45\17

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt ubestemt du Espen? :D

 

Flere i tråden har skrevet at de kjører nankang i større størrelser , flere ganger...bla meg selv..... jeg kjørte 225/45-17" på min type44 quattro :)

Og de satt overaskende bra synes jeg :)

 

Jeg kjørte bla med biltralle som var lasta med en passat.... , kjørte på snø , slaps , og skikkelig våt blank is på samme turen .... opp og ned brattebakker , og hadde ingen problemer med fremdriften eller nedbremsinga :)

 

Hvis jeg sammenligner de med de Nokian hakka 4 dekka jeg har..... , så er de mye mer stabil på våt asfalt pga litt hardere gummiblanding :)

Men nankang var litt ustabil i brå svinger på snø og is.... , pga avrunda kant...

Der kom det nordiske dekket Nokian hakka 4 mye bedre ut :)

 

Jeg er ubestemt ja! hehe

Alle snakker jo mot hverandre.. Og det finnest ikke nordiske dekk i mine dimensjoner ser det ut til :S

Nå ser det ut til at jeg skal kjøre til og fra Bergen noen ganger i vinter også, så da hadde det hvertfall vært greit med gode dekk..

Men dekka mine e jo uansett so store at ingenting blir bra? Og jeg finner ikke felger i ok dimensjon heller, og det passer vell heller ikke på pga bremsene mine....... huff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.