Garasjelakkering, prosjekttråd. Urs4 sedan. (ferdig)

Anbefalte innlegg

Noe framgang er det jo, måtte benytte lyset i dag til å knipse litt.

Skal ha på body sort nede på kanalen etter hvert, tar det sammen med litt godstoff inne i hjulbuer.

DSC00836.JPG

 

DSC00838.JPG

 

Blir forøvrig aldri klok på bildeframvisnings systemet her inne, man klikker på et bilde så får man opp en ny side som så må legges ned igjenn for at en deretter skal på se bildet i maks oppløsning.

Meget tungvindt, skal det være slik?: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Geir: det med bildene, det skjer hos meg også. Veldig tungvindt!

Men for et resultat du har fått til! helt nydelig :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veldig fint ja!! flott fargevalg også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Geir: det med bildene, det skjer hos meg også. Veldig tungvindt!

Men for et resultat du har fått til! helt nydelig :D

 

Hehe, jo takk for det, blir fornøyd til første gang å være.

 

Må vel se til å bli ferdig snart, og dra den med på et treff, Våler kansje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veldig fint ja!! flott fargevalg også :)

 

Jo takk, er fornåyd med fargevalget, metallic flakene er ganske grove, vises ikkke på bildene, men det gjør seg i sol lys :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel oppdatere litt her,

Har fått lakkert speil, bakluke, høyre dører og montert vinduer.

 

Irriterer meg litt over noe fargeforskjeller men det blir kansje rettet opp senere, Dørene ble litt mørke, brukte nok litt for mye varme, Lakken blir visst mørkere jo mere lakk en pøser på: klø :

 

Men nå er jeg ganske kresen da, på fatterns fabrikknte drosje er det like ille i forholdet mellom bakskjerm og bakfanger.

 

kan ellers skryte av biltemas epoxy, men den må tynnes 30-50 %.

Sprayet den i dag i god å varm garasje, og resultatet ble silkematt uten struktur

DSC00840.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig å følge med, noe link til den biltema epoxyen eller? Ellers har jeg erfart at det totalt sett ikke blir såå mye dyrere å handle "proff" produkter. Handler selv på C. Christoffersen. Er mest PPG produkter

 

Er så intressert i å følge med ettersom jeg driver litt med det samme selv, har ikke vært så tøff at jeg har gitt meg i kast med en hellakering enda bare små løse deler.

 

Er det noe "lakk forum" du har å anbefale eller. Har leita litt på bilforumet, men der er det få som passer vårt "nivå". Er liksom enten komplette nybegynnere som lurer på om det blir bra å sprøye volven med benga. Eller så er det proffer som tar som en selvfølge at man har et komplett lakkverksted for hånden:o

 

Hvordan ble det med maske? Har selv en biltema maske med 2 utbyttbare filtre, kjenner ikke lakklukt imellom, men får litt vondt i hue av å holde på... så har en anelse om at det ikke er helt sundt i lengden:o

SAM_0196.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har blitt litt skeptisk til videre spraying, Tokomponent klarlakk og epoxy indeholder forskjellige Isocyanate`r og div jævelsmakt som det aktive kullfilteret i maska ikke greier å filtrere ut.

 

Et lite klipp fra Wilkipedia...

Isocyanate is the functional group of atoms –N=C=O (1 nitrogen, 1 carbon, 1 oxygen), not to be confused with the cyanate functional group which is arranged as –O–C≡N or with isocyanide, R-N≡C. Any organic compound which contains an isocyanate group may also be referred to in brief as an isocyanate. An isocyanate may have more than one isocyanate group. An isocyanate that has two isocyanate groups is known as a diisocyanate. Diisocyanates are manufactured for reactions with polyols in the production of polyurethanes. The largest use of isocyanates in industry involves the production of polymers. Polymers of common isocyanates are used in the manufacture of foams, paints, lacquers and in electrical insulation.

 

Her er en annen tråd om det...

 

Så jeg sier full stopp på lakkering inne i garasjen, selv om jeg til nå har brukt helmaske og hvit engangsdress sammt gummistøvler og gummihansker, jeg trekker hvitdressen godt over hansker og støvler....

 

Allikevell har jeg etter lakkering kjent en følelse som minner om solbrenthet nede på fotbladene, det var på grunn av dette jeg begynnte å søke litt.

 

Så til løsningen,,: haha :

 

Jeg har konstruert en "lunge" som er tillkoblet trykkluft via en regulator.

Lungen er på ca 6 liter og går over i to utløp som er koblet rett helmaska, slik at det som jeg trekker ut av lungen går igjennom de aktive kullfilltrene i helmaska.

Maska er jo konstruert slik at det ikke går ann å puste i den samme lufta,

 

Har småtestet systemet litt og det virker å fungere greit, hvis trykklufta ikke rekker å fylle lunger er det bare å skru opp litt,, og fylles posen helt opp blir den litt i veien men det blir veldig lett å puste ;) overskuddet går da ut eksosen på maska... men liker det ikke helt enda,

Må jo være sunnere å dra kompressorluft inn igjennom maska enn sprøytetåka som er full av isozyanater

 

Tok et bilde av innretningen men nå ville ikke hiddenn finne kameraet...: mad :

 

Noen synspungter på dette? er det bare å styre unna? Gidder ikke invistere i pusteluftsystem, da får jeg heller lakkere det siste ute på plenen...: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig å følge med, noe link til den biltema epoxyen eller? Ellers har jeg erfart at det totalt sett ikke blir såå mye dyrere å handle "proff" produkter. Handler selv på C. Christoffersen. Er mest PPG produkter

 

Er så intressert i å følge med ettersom jeg driver litt med det samme selv, har ikke vært så tøff at jeg har gitt meg i kast med en hellakering enda bare små løse deler.

 

Er det noe "lakk forum" du har å anbefale eller. Har leita litt på bilforumet, men der er det få som passer vårt "nivå". Er liksom enten komplette nybegynnere som lurer på om det blir bra å sprøye volven med benga. Eller så er det proffer som tar som en selvfølge at man har et komplett lakkverksted for hånden:o

 

Hvordan ble det med maske? Har selv en biltema maske med 2 utbyttbare filtre, kjenner ikke lakklukt imellom, men får litt vondt i hue av å holde på... så har en anelse om at det ikke er helt sundt i lengden:o

 

Var snodig at du spurte om maska akkurat nå, er vel litt svar i forrige kommentar, Så veldig bra ut det du lakkerer der,

Bruker du maska når du blander lakk, eller sparkel, vasker med siliconfjerner osv, vasker sprøyta? Det gjør jeg og har ikke merket så mye skallebank....

 

Kommer tilbake med link til epoxyen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne epoxyen jeg bruker

Hvit, men finnes i flere farger.

 

Her er selvmordsmaska : haha :

DSC00841.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

artig patent den maska da. har hatt litt lyst til å investere i friskluft maske , men blir vel fort 4000kr for det, men skal man lakkere litt er jo ikke det noe å lure på:)

Skal igang med litt ventilasjon i "lakkboksen" min, 2 passe store vifter som blåser frisk luft inn i boksen(via filter boks i taket, ideen er da at overtrykket i boksen trykker ut i et spjeld nede ved gulvet i ene veggen. har ikke fått tak i ex vifte til å suge ut!

 

Blir fort endel arbeid, men er gøy å finne ut av det selv!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

artig patent den maska da. har hatt litt lyst til å investere i friskluft maske , men blir vel fort 4000kr for det, men skal man lakkere litt er jo ikke det noe å lure på:)

Skal igang med litt ventilasjon i "lakkboksen" min, 2 passe store vifter som blåser frisk luft inn i boksen(via filter boks i taket, ideen er da at overtrykket i boksen trykker ut i et spjeld nede ved gulvet i ene veggen. har ikke fått tak i ex vifte til å suge ut!

 

Blir fort endel arbeid, men er gøy å finne ut av det selv!

 

Trodde det ble dyrere med friskluftmaske, en må vel ha dertil egnet kompressor og div filter| ev. bare filter.

 

Blir nok bra den lakkboksen din, men hvor havner lakkdampen etter at den kommer ut?, en barnehage her i nerheten hadde kjennt noe lukt en dag, får prøve å ikke sprøyte når de er ute å leker

 

En lokal raring snakket om at de en gang hadde ført lakkdamp via rør ut i et hull i bakken som de hadde fylt opp med bark, ikke vet jeg om det fungerer : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig å følge med, noe link til den biltema epoxyen eller? Ellers har jeg erfart at det totalt sett ikke blir såå mye dyrere å handle "proff" produkter. Handler selv på C. Christoffersen. Er mest PPG produkter

 

Er så intressert i å følge med ettersom jeg driver litt med det samme selv, har ikke vært så tøff at jeg har gitt meg i kast med en hellakering enda bare små løse deler.

 

Er det noe "lakk forum" du har å anbefale eller. Har leita litt på bilforumet, men der er det få som passer vårt "nivå". Er liksom enten komplette nybegynnere som lurer på om det blir bra å sprøye volven med benga. Eller så er det proffer som tar som en selvfølge at man har et komplett lakkverksted for hånden:o

 

Hvordan ble det med maske? Har selv en biltema maske med 2 utbyttbare filtre, kjenner ikke lakklukt imellom, men får litt vondt i hue av å holde på... så har en anelse om at det ikke er helt sundt i lengden:o

 

Finnes det noe prisliste fra Christoffersen? uansett så sender de vel ikke i posten : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde det ble dyrere med friskluftmaske, en må vel ha dertil egnet kompressor og div filter| ev. bare filter.

 

Blir nok bra den lakkboksen din, men hvor havner lakkdampen etter at den kommer ut?, en barnehage her i nerheten hadde kjennt noe lukt en dag, får prøve å ikke sprøyte når de er ute å leker

 

En lokal raring snakket om at de en gang hadde ført lakkdamp via rør ut i et hull i bakken som de hadde fylt opp med bark, ikke vet jeg om det fungerer : rolleyes

 

 

Sjekk ebay link for frisk luft maske

http://shop.ebay.com/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1311&_nkw=fresh+air+respirator&_sacat=See-All-Categories

 

 

Lakkdampen havner rett ut ja.. men jeg er så heldig at jeg bor på bonde landet. så jeg slipper å plage noen med lukt. Dette blir jo uansett så ukonsentrert at det ikke er farlig. Men det er klart det er viktig å ikke kødde det til med en barne hage.. da blir du fort kjendis i lokal avisa:o

 

 

C.Christoffersen er billakk grosist som sender lakk til lakk verksteder over hele landet. Men de sender neppe til privat kunder. De selger over disk til privatkunder

Jeg er så heldig at jeg har en kompis som jobber der, så får litt extra råd fra han. Jeg skal ta en prat med han om dette med skadelig damp som ikke værne masken tar.

Viktig å ta dette på alvor, men jeg tviler på at det er sinnsykt skadelig for oss hobby lakkere som er så lite eksponert for dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne epoxyen jeg bruker

Hvit, men finnes i flere farger.

 

Her er selvmordsmaska : haha :

[ATTACH]160763[/ATTACH]

 

http://www.bekkenstrom.no/katalog/verneutstyr/andedrett/3m/id/6055

 

Kast jallamekk filteret ditt og kjøp disse filtrene, ikke optimalt til lakkering da friskluft er det beste men litt sikkrere enn det du har laget til :P

Jobber selv som industrimaler og bruker samme maske som du har med A2 filter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.bekkenstrom.no/katalog/verneutstyr/andedrett/3m/id/6055

 

Kast jallamekk filteret ditt og kjøp disse filtrene, ikke optimalt til lakkering da friskluft er det beste men litt sikkrere enn det du har laget til :P

Jobber selv som industrimaler og bruker samme maske som du har med A2 filter:)

 

Wurth hadde ikke filter til 3M maska mi, Så de støvfiltrene du ser på maska fungerer bare som overgang til biltema A2 filter, Jeg er trygg på at overgangen er gasstett.

Vær selv obs på at 3M sine brune filter ikke er noe bedre til å filtrere isocyanater enn biltema sine, De gjør samme jobben, med å ta ut tynner damp og andre gasser.

 

Så det jeg puster er Kompressorluft via A2 filter brun samme som du bruker, via 3M støvfilter....I tillegg er jo kompressorlufta fri for avgasser fra maling.

 

Jeg er klar over at prof. pusteluftsystem er det beste men jeg velger mitt alternativ over kun aktivt kullfilter som ikke tar isocyanater.

 

Men takker for at du bryr deg:)

 

Sprayet i dag med "jallamekkmaska" og hadde deilig kald luft selv om sikten var heller dårlig, fungerte knall med andre ord. : rock :: smil ::tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wurth hadde ikke filter til 3M maska mi, Så de støvfiltrene du ser på maska fungerer bare som overgang til biltema A2 filter, Jeg er trygg på at overgangen er gasstett.

Vær selv obs på at 3M sine brune filter ikke er noe bedre til å filtrere isocyanater enn biltema sine, De gjør samme jobben, med å ta ut tynner damp og andre gasser.

 

Så det jeg puster er Kompressorluft via A2 filter brun samme som du bruker, via 3M støvfilter....I tillegg er jo kompressorlufta fri for avgasser fra maling.

 

Jeg er klar over at prof. pusteluftsystem er det beste men jeg velger mitt alternativ over kun aktivt kullfilter som ikke tar isocyanater.

 

Men takker for at du bryr deg:)

 

Sprayet i dag med "jallamekkmaska" og hadde deilig kald luft selv om sikten var heller dårlig, fungerte knall med andre ord. : rock :: smil ::tilber:

 

Ingen ting er som å bli kjølt ned når man holder på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da var panseret på plass, tar tid dette ja men gøy også

Litt utfordring å få til alene: klø :

DSC00842jgvjg.jpg

 

DSC00843hblhblib.jpg

 

DSC00844kjhb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg huska å snakke med kompsisen min som er selger på billakk. Han anbefalte 3m maska med utskiftbare filtre, brukes mye av lakkerere som ikke har friskluft maske.

Som du sier , filtrerer ikke icocyanater. han mente at for en hobby lakerer som oss, som blir så lite eksponert er ikke isocyanater noe å bekymre seg over. Det han ser er lakkerere opp i åra som har slurva med masker, de er typisk løsemiddelskada og ikke fra isocyanater.

 

Men såklart han er lakk selger og ikke lege. men føler meg ikke bekymra for så lite eksponering som vi er utsatt for. jeg har ved en annledning fått vont i hue , å da tipsa han om at filterne på maska mi sans er tette og skalle banken kom av oksygen mangel. Så neste gang blir det lakking med ny 3M maske :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg huska å snakke med kompsisen min som er selger på billakk. Han anbefalte 3m maska med utskiftbare filtre, brukes mye av lakkerere som ikke har friskluft maske.

Som du sier , filtrerer ikke icocyanater. han mente at for en hobby lakerer som oss, som blir så lite eksponert er ikke isocyanater noe å bekymre seg over. Det han ser er lakkerere opp i åra som har slurva med masker, de er typisk løsemiddelskada og ikke fra isocyanater.

 

Men såklart han er lakk selger og ikke lege. men føler meg ikke bekymra for så lite eksponering som vi er utsatt for. jeg har ved en annledning fått vont i hue , å da tipsa han om at filterne på maska mi sans er tette og skalle banken kom av oksygen mangel. Så neste gang blir det lakking med ny 3M maske :)

 

Det hørtes jo litt betryggende ut

Men jeg reagerer lettere på lakkstøv nå, til og med tørket lakkstøv reagerte jeg på da jeg tok vekk plasten jag hadde i garasjen, får en følelse av solbrenthet serlig på fotbladene og hendene. og det sitter i et par dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da begynner det å bli færdig. har egentlig vært ferdig en stund,

Det står igjen noe småpuss som egentlig bare jeg vet om og ser :)

 

DSC00847.JPG

 

DSC00848.JPG

 

DSC00849.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par til

 

DSC00855.JPG

 

DSC00856.JPG

 

DSC00857.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par til

 

DSC00850.JPG

 

DSC00851.JPG

 

DSC00852.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grattis. Du er flink :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grattis. Du er flink :)

 

Jo takker for det, Gjorde om litt på bildene så det er flere nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.