Bilder av din GARASJE - inspirasjon!

Anbefalte innlegg

hehe... det der er jo ikke et hus med garasje, men en garasje med hus ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg ser disse tegningene så er det en to etasjes garasje / verksted. Jeg regner med at huset skal bygges ved siden av og frittstående ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... det der er jo ikke et hus med garasje, men en garasje med hus ;)

 

Det der er nok bare garasjen du. Huset skal bygges ved siden av:)

 

 

Slik jeg ser disse tegningene så er det en to etasjes garasje / verksted. Jeg regner med at huset skal bygges ved siden av og frittstående ...

 

Stemmer det. Det ser litt stort ut, men 14x7 meter er bare 2 ganger en trang dobbel garasje:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er nok bare garasjen du. Huset skal bygges ved siden av:)

 

 

 

 

Stemmer det. Det ser litt stort ut, men 14x7 meter er bare 2 ganger en trang dobbel garasje:)

 

å deggern!! såppas ja skal si du sattser:) så for meg ut som du planla boenhet på siden av øvre garasjen : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg igang med å planlegge garasje. Det står pr idag en garasje på 5,3*7,3m pr idag(For smalt for 2 biler). Planen er å bruke denne plata videre da den er i god stand. Men bygge til en ekstra plass.

 

Forslaget fra arkitekten er da slik.

 

verkstedoggarasje.png

 

Største delen blir da verksted med løftebukk og den andre delen parkering til familiebilen. Takvinkel er 45 grader for å matche huset. Så det blir bra høyde under taket.

 

Lurer på om jeg skal isolere verksted delen og holde den andre delen "kald" Altså bygge vegg mellom. Planen er også å bygge hems for lagring over familieplassen, mens åpent under taket i verksted delen.

 

Noen som har kommentarer?

 

Slik vil det se ut sammen med huset. Vinduer og dører er ikke på plass, da vi er veldig i starten.

 

0303550.jpg

 

Lønner det seg å beholde den plata fra gamle garasjen? Er lagt inn strøm og vann allerde, så kunne tenkte med å beholdt det slik...

 

Alle tips kommentarer mottas nå med takk. Enklere å endre planene nå enn senere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville hatt begge deler oppvarmet jeg. Greit å få tint av familiebilen litt også hvis den kommer hjem med hjulhusa fulle av snø og bilen dekket av is. Event ha en dør der så du kan sjokk varme verksted delen når du skal bruke den og sette opp døra så du har en lunk i begge deler når det ikke brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville hatt begge deler oppvarmet jeg. Greit å få tint av familiebilen litt også hvis den kommer hjem med hjulhusa fulle av snø og bilen dekket av is. Event ha en dør der så du kan sjokk varme verksted delen når du skal bruke den og sette opp døra så du har en lunk i begge deler når det ikke brukes.

 

Har lest endel at man kan få prblemer med sopp og fukt hvis man har oppvarmet garasje for bruksbilen... Stemmer ikke dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest endel at man kan få prblemer med sopp og fukt hvis man har oppvarmet garasje for bruksbilen... Stemmer ikke dette?

 

du får dette viss det ikkje er lufting. så eit par ventiler i veggen er eit must.

i tillegg så kan det være greit med ein rist langsgående i gulvet under bilen evt fall mot port med rist der slik at vann fra bil renner vekk. da får du vekk vatnet frå bilen.

og oppvarmet garasje er det mange som er litt ekstreme. nokre trur at det skal være sommer varme der året rundt, men eg meiner at ca 10 grader er nok viss det er bare til bruksbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest endel at man kan få prblemer med sopp og fukt hvis man har oppvarmet garasje for bruksbilen... Stemmer ikke dette?

 

Ville helt klart ha hatt en varm, og en kald del. Problemet med små varme garasjer er vann, kondens og utlufting. Min var 42 kvadrat med epoxygulv og malt gips, standard 240 takhøyde. Ble her sorte muggflekker på gips mot gulv, dette selv om det var hulkil og 25 cm epoxy på vegg.

 

Skal du uansett gå for varm del vil jeg anbefale varmepumpe som oppvarming, flere ventiler og epoxy på gulv. Velg et materiale på vegg som kan smøres med epoxy, da lager du deg en hulkil og smører godt opp fra gulv. Da kan du faktisk spyle gulvet!

 

Alfa omega for å få ut vann er et godt fall på gulv til en lang sluk under bil, det er fra dekkene og motor hovedsaklig vannet kommer, så lag fall etter dette. Enda et problem er porten, hadde aluminium 6cm port, denne slo seg på innsiden, og det rannt vann ned på gummipakning som da frøs fast porten på ekstreme dager. Her må du kjøpe en god port, få godt fall fra port, Evt kjøp port med varmekabel i bunnlist.

 

Jeg vil uansett tro at problemene blir mindre om du har ei varmepumpe som blåser. Stillestående luft er døden.

 

Min bygde jeg 7m bred og 6m dyp. 6 m dyp er i minste laget om du skal ha noe foran bilen. Mtp at du har en så stor varm del synes jeg du har en meget bra løsning der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville helt klart ha hatt en varm, og en kald del. Problemet med små varme garasjer er vann, kondens og utlufting. Min var 42 kvadrat med epoxygulv og malt gips, standard 240 takhøyde. Ble her sorte muggflekker på gips mot gulv, dette selv om det var hulkil og 25 cm epoxy på vegg.

 

Skal du uansett gå for varm del vil jeg anbefale varmepumpe som oppvarming, flere ventiler og epoxy på gulv. Velg et materiale på vegg som kan smøres med epoxy, da lager du deg en hulkil og smører godt opp fra gulv. Da kan du faktisk spyle gulvet!

 

Alfa omega for å få ut vann er et godt fall på gulv til en lang sluk under bil, det er fra dekkene og motor hovedsaklig vannet kommer, så lag fall etter dette. Enda et problem er porten, hadde aluminium 6cm port, denne slo seg på innsiden, og det rannt vann ned på gummipakning som da frøs fast porten på ekstreme dager. Her må du kjøpe en god port, få godt fall fra port, Evt kjøp port med varmekabel i bunnlist.

 

Jeg vil uansett tro at problemene blir mindre om du har ei varmepumpe som blåser. Stillestående luft er døden.

 

Min bygde jeg 7m bred og 6m dyp. 6 m dyp er i minste laget om du skal ha noe foran bilen. Mtp at du har en så stor varm del synes jeg du har en meget bra løsning der.

 

Den gamle garasjen er isolert, så midt i plata er det sluk som det er fall mot. Så vannet i dne varme delen er tatt hånd om. Det er litt derfor jeg ønsker å beholde den plata også, siden den er såpass gjennomtenkt av tidliger eier. (Han var porsche entusiast)

 

Eneste jeg tenker på er hva om jeg trenger/ønsker enda en bil... Har jo fabla lenge om å bygge en ren banebil med lisens... Hvor skal den da stå? Henge i bukken? Når det gjelder størrelse på garasjen, så er denne allerede noe større enn reguleringsplanen tilsier, men jeg har tomt og plass nok til at det skal gå iorden. Har også diskutert med komunen, og de kunne på generellt grunnlag ikke se noe problemer.

 

Men jeg tenker hvis jeg drar på med enda en port, så begynner det å bli veldig stort. Kommer også veldig nært huset. Er det ikke noe regler også om det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktige å tenke på med tanke på ventilasjon i garasjen er å få god sirkulasjon.

Ikke plasser alle ventilene i samme høyde, få for eksempel 2stk øverst på en vegg og 2stk nederst på vegg på motsatt side. Da får man grei sirkulasjon. Lekker jo alltids litt inn gjennom porten også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svært mye inspirasjon her ja:) Skal overta et hus selv til høsten (flytter ikke inn før nyttår, skal pusse opp litt først). Så driver å planlegger litt garage. Den garagen som står der idag er ca 30-35m2, men muren er svært dårlig så det blir å bygge ny helt fra start! Skal jeg være under 50m2, så blir det vell 6.2x7.4m med dobbelport. Litt usikker om jeg skal bygge med 2 etasje..

 

Her er den som står der idag.

P1030239.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bygde på min garasje i fjor høst. Hadde en dobbelgarasje på 40 kvadrat tidligere.

Lysten på å ha ett hobbyrom/verksted meldte seg og etter at byggesøknaden ble godkjent var det bare å bynne. Resultatet ble ett påbygg på 50 kvadrat. Nå er den ferdig og da har jeg garasje m/hobbyrom på 90 kvadratmeter. Kjekt å ha når man skal pussle litt me S2èn :)

IMG_1814.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som kan forklare reglene på tilbygg? Jeg har ca 50kvm garasje. den skal bli 100. hva må til? vet man kan bygge på inntil 50 på hus, men hvordan blir dette på garasje med forenklet byggeskn. osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som kan forklare reglene på tilbygg? Jeg har ca 50kvm garasje. den skal bli 100. hva må til? vet man kan bygge på inntil 50 på hus, men hvordan blir dette på garasje med forenklet byggeskn. osv?

 

Tror jeg ganske enkelt ville tatt kontakt med teknisk etat i kommunen din. Er litt forskjellig praksis rundt om, og da får du et seriøst svar.

 

-Thorvakd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Thorvald, men sjekk gjerne hjemmesida til kommunen også, kan være noe info der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et nytt bilde jeg tok av garasjen min idag. Tok endelig over huset, noen dager før tiden faktisk. :) Er betong på gulv, men dette blir det nok lagt et lag over på igjen, vil ha inn sluk og epoxy etterhvert. :)

 

Når jeg får tid så skal trappen opp til loftet vekk slik at det blir bedre plass og det kommer isolering samt panel på vegger og tak.

 

Det blir nok 2 armaturer på hver vegg og 6 i taket, samt varmepumpe så den holder seg god og varm til å skru i på vinteren.

IMAG0229.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å bli ferdig med garasje og verksted nå. 35m2 verksted og 40m2 garasje. 50m2 hobbyrom/boder i 2. etg

 

En liten teaser :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å bli ferdig med garasje og verksted nå. 35m2 verksted og 40m2 garasje. 50m2 hobbyrom/boder i 2. etg

 

En liten teaser :)

 

[ATTACH=CONFIG]180242[/ATTACH]

 

Ser bra ut :-), hva løftebukk er det du har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut :-), hva løftebukk er det du har?

 

Maxjax bukk. Har bare 240 under taket, så måtte bli en slik lav 2 søyler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å bli ferdig med garasje og verksted nå. 35m2 verksted og 40m2 garasje. 50m2 hobbyrom/boder i 2. etg

 

En liten teaser :)

 

[ATTACH=CONFIG]180242[/ATTACH]

 

Se der ja :) monterte en slik på mandag i mi garasje kjempe fornøyd :)

 

DSC_0166_zpsfb29459d.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris på disse bukkene ? :) Må man ha 3-fas ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris på disse bukkene ? :) Må man ha 3-fas ?

 

Det lurte jeg på også ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.