TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Er det noen som har sett noen tall på hvor mange arbeidsplasser i verden som blir borte om man skulle gå bort i fra forbrenningsmotoren? Hvis man tenker på alle de menneskene som jobber med bilmotorer,bensintanker,slanger,beninspumper,tenningsdeler,eksosanlegg,turboer osv? Det må jo være snakk om millioner av arbeidsplasser?

Får nå inderlig håpe for den vestlige verden at elbil ikke er framtiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fun fact: Det har jevnt over ligget omtrent 20-30 Model S til salgs på finn. På fredag lå det 69stk tilsalgs, nå ligger det 84stk til salgs. Noen som tør vedde på hvor mange uker det tar nå før det ligger over 200stk mer eller mindre like Model S til salgs? :)

Skal si det blir kamp om kundene nå alle skal selge sine nesten like Iphone 5S når "alle" skal ha iphone 6! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har sett noen tall på hvor mange arbeidsplasser i verden som blir borte om man skulle gå bort i fra forbrenningsmotoren? Hvis man tenker på alle de menneskene som jobber med bilmotorer,bensintanker,slanger,beninspumper,tenningsdeler,eksosanlegg,turboer osv? Det må jo være snakk om millioner av arbeidsplasser?

Det er ikke før du og jeg går over til elbil at oljeindustrien virkelig får problemer ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kjøre elbil og jobbe i oljeindustrien er jo blasfemi. Og det driver vi da ikke med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kjøre elbil og jobbe i oljeindustrien er jo blasfemi. Og det driver vi da ikke med.

Det ville være å sage av kvisten man sitter på ja :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må du gjerne dokumentere om du kan...

Litt flåsete sagt av meg, men om du googler temaet så ser du at det ikke er direkte usant heller...

Uansett så er jo ikke Norge selvforsynt med strøm lenger, slik at strømmen du lader med kan fort komme fra kullkraft, og da kommer dieselen bedre ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, fordi at alle delene som da trengs for å lage millioner med elbiler som erstatter forbrenningsbilene, de drysser magisk ned fra en sky og trenger ikke arbeidere til å lage dem.... ;)

Var sikkert noen som tenkte det samme om skrivemaskinbransjen når hiddenmaskinene begynte å ta over også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fun fact: Det har jevnt over ligget omtrent 20-30 Model S til salgs på finn. På fredag lå det 69stk tilsalgs, nå ligger det 84stk til salgs. Noen som tør vedde på hvor mange uker det tar nå før det ligger over 200stk mer eller mindre like Model S til salgs? :)

Skal si det blir kamp om kundene nå alle skal selge sine nesten like Iphone 5S når "alle" skal ha iphone 6! :)

Men det er jo bra for oss som ønsker å kjøpe brukt, prisene går jo ned på de brukte jo flere som kommer.

At man kan kjøpe en iPhone 5S billig brukt når iPhone 6 kommer er jo bare bra, så lenge man ikke trenger det nyeste så er jo 5S fortsatt bra. At noen er villig til å ta tapet og selge 5s billig når 6 kom er jo bra:) noen har vel for mye penger og andre har kanskje akkurat nok:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå siktet jeg spesifikt til forbrenningsmotoren og dens særegne deler som skal til for at den fungerer. Når vi alle skal kjøre rundt i elbil så trenger vi jo ikke disse delene lenger. Bare ta girkassen som et eksempel, den trenges jo ikke lenger, og hvor mange hundre tusen arbeidsplasser finnes per i dag p.g.a girkassen?

Dette er sikkert løsbart, de som var i hestekjerre-industrien når bilen kom fant sikkert noe annet å gjøre etterpå de og, men at dette vil bli en topic i framtiden er jeg ganske sikker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man ser jo at antallet elbiler øker fra dag til dag, og jeg personlig er meget spent på fortsettelsen:). Men sett at "alle" begynner å kjøre elbil slik at vi redder verden: Er det gjort noen beregninger på hvor mange hurtigladestasjoner som må bygges og eventuelle kostnader på dette? Dette må jo stå i forhold til antall elbiler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tesla bygger hvertfall ut heftig. Og staten følger vel på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt flåsete sagt av meg, men om du googler temaet så ser du at det ikke er direkte usant heller...

Uansett så er jo ikke Norge selvforsynt med strøm lenger, slik at strømmen du lader med kan fort komme fra kullkraft, og da kommer dieselen bedre ut.

Velg dine kilder med omhu Rune. Det er greit å ta livet av en myte om ikke annet - Kraftproduksjon 05-14: http://ssb.no/elektrisitet/

Også må vi få hodet over vannet når det gjelder sammenligningen fossilbil og elbil. Skal du sammenligne utslipp fra en f.eks en dieselbil så må man ta med alle komponenter for å få denne bilen i drift fremover. I det minste fra produksjon fra råolje til diesel, transport til bensinstasjonen + evt. drift av stasjonen. For en elbil kan du legge til ca. 20-% tap fra produksjon til batteri. I Norge får spesielt stasjonsdrift og overføringstapet naturligvis liten direkte innvirkning siden strømproduksjonen vår har ned mot 10g/kWh CO2

Som sagt. I Norge blir dette et dårlig regnestykke for fossilbil uansett hvordan man snur og vender på det, men la oss si at vi havnet på EU-mix 2011 som var anslått til 345 g/KWh. Med det som grunn vil utslippet ved kjøring på en elbil ligge på 40-90 g/km. Vis meg en fossilbil som er i nærheten av dette i praksis?

Slagentangen raffineri (Esso) hadde i 08/09 et energiforbruk på ca. 0,8 kWh pr. liter drivstoff. Dette er altså kun til raffinering. Oppumping av råolje, drift av plattform, transport til og fra raffineriet er altså utelatt, og det samme er drift av stasjonen (min «stasjon» er en stikkontakt i garasjen som stod der fra før). På 0,8kWh kjører en elbil et sted mellom 3-5km avhengig av temperatur, trafikksituasjon, geografi og hastighet.

Dessverre er det så mye rare artikler rundt omkring når det kommer til produksjonen av selve bilen at jeg ikke har tid til å lete frem noen å stole på. Bare ikke kom slepende med argumentasjonen til Bjart Holtsmark. Argumentasjonen og referansene hans er plukket sønder og sammen ved flere anledninger. Både av lekfolk som oss, men også av hans kollegaer.

At noen digger lyden av en V6, V8 osv. Helt greit, jeg synes også det høres mer enn flott ut, men bruk det som argument når du triller rundt i en slik bil. Det respekterer jeg fullt ut, men å komme slepende med mer eller mindre udokumenterte påstander om at diesel og bensin er bedre drivstofføkonomi, bedre for lokalt og universell forurensning osv. kjøper jeg ikke. At elbil ikke passer for alle er jeg også inneforstått med. Trekker du henger i et sett så finnes det strengt tatt ingen alternativer med eldrift, men har du kanskje behov for henger 1-2x i året så kjøper i hvert fall ikke jeg bil kun ut fra det kriteriet :)

Referanser:

http://vestfold-energiforum.no/~/media/8870BFC95B894E8BB3048B1C7940CDDB.ashx

http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/dok/NOU-er/1998/NOU-1998-11/29/2.html?id=349311

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var underholdning :)

Synes denne var fin:

"Vi anslår at det da vil ta ca 5 år før alle Tesla er borte, hvorav 30% har tatt fyr innen de neste 3 år, og de resterende 70% må kastes pga batteriet er ødelagt om 5 år. "

Og denne:

"Eiere av Tesla:

•Bidrar ikke til samfunnet/snylter på skatten

•Rik og overlegen

•Kjører kun i kollektivfeltet, fordi de ikke ønsker å være i samme felt som "underklassen".

•Tjener langt over millionen og oppfører seg deretter.

•Bor hovedsaklig på Oslos vestkant, men noen kjører rundt i hele Norge for å vise seg fram.

•Uintelligente (fordi de tror de har bra bil)

•Vantroende (fordi de tror elektrisitet er fremtiden)

•Svaksynte (mener bilen ser fin ut)

Bare for å ha sagt det, jeg tar sterk avstand fra dette forbundet, dette er jo bare ren idioti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.........må jo være en spøk det der :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om de hadde sluttet etter det første punktet kunne man tatt det seriøst...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det 116. Vanvittig mange privateide som kom ut i løpet av helgen. Det er vel fremdeles mange som kjøpte disse med tanke på 1 års gratis bilhold? Er vel de som kommer på markedet i hopetall nå. De fleste herfra vil vel bestilles med 4x4. Jeg vil poengtere at jeg har ingenting i mot Tesla og alle fordelene (Med unntak av moms), men de får versågod ta del i den naturlige prisfallskurven vi har på bil her i Norge. 399' for en 2 år gammel ala denne? Da hopper jeg muligens på. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er jo ikke 2 år Ronny ;) Du kan få kjøpe min om 2-3 år, men jeg håper den ikke har tapt seg så mye som den prisen antyder.

Med det sagt. Klart prisene skal normaliseres. Hvor mye avhenger som alltid etter tilbud og etterspørsel. Det som skjer på finn.no nå er at en del skal ha «D». Legger merke til at det er en hel del av de som legger ut P og P+ nå som tydeligvis har bestemt seg for å alltid ha det nyeste. Greit nok på telefoner osv., men når vi snakker om bil til 750'-900' så er det drøyt spør du meg. Ca. 70% av de som ligger ute for salg nå er P85/P85+.

Diskusjonene har gått heftig på diverse fora om prisen nå stuper siden alle skal ha AWD. Har mine tvil siden det ikke koster mer enn 35.000,- på en A4 med Quattro, men alle har det ikke likevel. Men enn mer normal bruktpris vil vi nok se. Det er uansett fremdeles slik at de som kjøpte før prisstigningen fremdeles går i 0,-. Jeg gjør nok ikke det, men det hadde jeg heller aldri trodd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er jo ikke 2 år Ronny ;) Du kan få kjøpe min om 2-3 år, men jeg håper den ikke har tapt seg så mye som den prisen antyder.

Du skjønte hva jeg mente. ;)

Diskusjonene har gått heftig på diverse fora om prisen nå stuper siden alle skal ha AWD. Har mine tvil siden det ikke koster mer enn 35.000,- på en A4 med Quattro, men alle har det ikke likevel.

Syntes ikke den sammenligningen blir helt korrekt. Ser man på A4 Stasjonsvogn fra 2008 med mer en 170 hk, så er det bare 4 biler som ikke har 4x4. På "Norges bilene" med under 140hk kan man ikke velge 4x4. Blir ikke helt fair sammenligning. Ser du på A6 fra 2012 og nyere er over halvparten av bilene med 4x4. De som ikke har det, er de med motorer som ikke tilbys med 4x4, og som selvfølgelig er billigere. På Tesla kan vel dette velges på alle? Med tanke på hvor opptatt de Tesla eierne jeg har snakket med er av verdifall som del av regnestykket så tror jeg 99,9% vil velge 4x4 fra nå av. I tillegg; av de jeg pratet med i sommer så var ikke Model S med 4x4 et tema en gang. Kun Model X. Har denne nyheten kommet litt som "julekvelden på kjerringa" på ganske mange Model S eiere? Har dette mulige scenariet blitt kommunisert til de som har kjøpt seg bil i sommmer?

Det jeg skal frem til er at jeg tror at de som var villig til å bla opp for en brukt Tesla rwd til nypris, blir det fra nå av ganske få av. De vil vente på 4x4'en. Spekulantene er de som vil prøve å komme seg ut nå, og blir det for trangt i døren vil prisene falle deretter. Dette vil vel på sikt også bli diktert av hva Tesla forhandlere vil gi i inbytte når de begynner med det. Men stupe? Hva betyr det? Et normalt verdifall er vel synonymt med et svalestup i norsk målestokk. På en fullmatet P85 og oppover er vel det ca 70'-100' i året de første par årene?

Bare synsing fra min side selvsagt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apropos AWD. Dette varierer veldig i forhold til hvilken bil du sjekker. Ser du på en E-klasse ligger andelen 4-matic på knappe 24%, mens for A6 med rubb og stubb er over 50%. 2011 -> inkl. sedan og stasjonsvogn.

Hadde derimot noen funnet ut at en Model S stasonsvogn var flott å selge så hadde vi gått komplett bananas her på berget :P Så kan jeg legge til at bagasjeplassen i dagens utgave er enorm likevel. Ikke like praktisk til kvadratiske ting grunnet bakluka, men likevel mer enn jeg noen gang trenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har blitt uttalt fra Elon Musk i forbindelse med model x at 4x4 på model S trolig ville komme, men det ble ordlagt slik at det ikke skulle komme før model x var leveringsklar. Derfor kom s4x4 litt uventet på mange, men til store glede og sorg for noen.

falle i aksjene kan også tyde på dette, men sansynligvis vil det rette seg opp igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velg dine kilder med omhu Rune. Det er greit å ta livet av en myte om ikke annet - Kraftproduksjon 05-14: http://ssb.no/elektrisitet/

Også må vi få hodet over vannet når det gjelder sammenligningen fossilbil og elbil. Skal du sammenligne utslipp fra en f.eks en dieselbil så må man ta med alle komponenter for å få denne bilen i drift fremover. I det minste fra produksjon fra råolje til diesel, transport til bensinstasjonen + evt. drift av stasjonen. For en elbil kan du legge til ca. 20-% tap fra produksjon til batteri. I Norge får spesielt stasjonsdrift og overføringstapet naturligvis liten direkte innvirkning siden strømproduksjonen vår har ned mot 10g/kWh CO2

Som sagt. I Norge blir dette et dårlig regnestykke for fossilbil uansett hvordan man snur og vender på det, men la oss si at vi havnet på EU-mix 2011 som var anslått til 345 g/KWh. Med det som grunn vil utslippet ved kjøring på en elbil ligge på 40-90 g/km. Vis meg en fossilbil som er i nærheten av dette i praksis?

Slagentangen raffineri (Esso) hadde i 08/09 et energiforbruk på ca. 0,8 kWh pr. liter drivstoff. Dette er altså kun til raffinering. Oppumping av råolje, drift av plattform, transport til og fra raffineriet er altså utelatt, og det samme er drift av stasjonen (min «stasjon» er en stikkontakt i garasjen som stod der fra før). På 0,8kWh kjører en elbil et sted mellom 3-5km avhengig av temperatur, trafikksituasjon, geografi og hastighet.

Dessverre er det så mye rare artikler rundt omkring når det kommer til produksjonen av selve bilen at jeg ikke har tid til å lete frem noen å stole på. Bare ikke kom slepende med argumentasjonen til Bjart Holtsmark. Argumentasjonen og referansene hans er plukket sønder og sammen ved flere anledninger. Både av lekfolk som oss, men også av hans kollegaer.

At noen digger lyden av en V6, V8 osv. Helt greit, jeg synes også det høres mer enn flott ut, men bruk det som argument når du triller rundt i en slik bil. Det respekterer jeg fullt ut, men å komme slepende med mer eller mindre udokumenterte påstander om at diesel og bensin er bedre drivstofføkonomi, bedre for lokalt og universell forurensning osv. kjøper jeg ikke. At elbil ikke passer for alle er jeg også inneforstått med. Trekker du henger i et sett så finnes det strengt tatt ingen alternativer med eldrift, men har du kanskje behov for henger 1-2x i året så kjøper i hvert fall ikke jeg bil kun ut fra det kriteriet :)

Referanser:

http://vestfold-energiforum.no/~/media/8870BFC95B894E8BB3048B1C7940CDDB.ashx

http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/dok/NOU-er/1998/NOU-1998-11/29/2.html?id=349311

I Norge blir regnestykket enkelt ja, men ikke på et åpent strømmarked om man tenker på at all strøm folk bruker til elbil i Norge kan brukes til å erstatte kraft fra kullkraftverk på andre siden av Skagerrak. Eller østover mot Sverige, Finland og kanskje Russland...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge blir regnestykket enkelt ja, men ikke på et åpent strømmarked om man tenker på at all strøm folk bruker til elbil i Norge kan brukes til å erstatte kraft fra kullkraftverk på andre siden av Skagerrak. Eller østover mot Sverige, Finland og kanskje Russland...

Logikken du bruker gjelder like mye for raffinering av olje og gass. Det kreves energi for raffinering, det virker som om dette er så enkelt å glemme at selv om du svarer med sitat så overser du faktumet, og argumenterer på en måte som om at bensinen flyter fritt opp fra bakken på bensinstasjonen? Så hva er best? At vi bruker denne strømmen direkte til fremdrift av en bil, eller at vi surrer bort 50% av den energien en elbil trenger til 1km fremdrift på å produsere en mengde drivstoff som kan dytte en bensin/dieselbil fremover i noen hundre meter. Det handler utelukkende om energieffektivisering. Jeg hadde parafinovn hjemme tidligere, men hvorfor skal jeg bruke den når regnestykket for energibruk fra A-Å for en varmepumpe er så mye bedre? Det er bedre for meg, og det er bedre for naboen osv.

Naturligvis har du rett i at en elbil som «fyller» tanken utelukkende med elektrisitet fra kullkraft vil selvfølgelig ikke være spesielt gunstig, men igjen gjelder det samme for raffineringen. Fyrer du opp sistnevnte med kullkraft så har du allerede 740-750 g/liter (930 g/kWh * 0,8 kWh) med CO2 på tanken kun fra raffineringen før du i det hele tatt har startet motoren. Om all strøm kom fra kull i Norge (og Europa) burde vi alle syklet og gått ;)

Uansett hvordan man snur og vender på det så er det et faktum at det er sterke krefter i sving for å få strømproduksjonen i EU over på fornybar energi. Det gir naturligvis noen utfordringer i forhold til lagring, men det er en annen diskusjon.

Som en liten kuriositet. Et kullkraftverk har en utnyttelsesgrad på ca. 50%. Motoren i en bil ca. 25%. Med andre ord er disse beryktede kullkraftverkene bedre enn selv den reneste bensin-/dieselmotor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke noe utover å belyse det faktum at den strøm vi kan overprodusere i Norge går til land med mindre regulerbare (og "urene") kraftkilder, og det i mange år fremover. Argumentene om at bensin flyter opp fra bakken til bensinstasjonen er det du som prøver å legge i min munn :)

Men siden du nå driver med litt tallmagi, så får jeg vel regne litt med de tallene du har for å få det litt sammenliknbart ihht min påstand:

1 liter bensin som koster 0,8 kWh i raffinering gir med et forbruk på 0,7 l/10km en kjørelengde på ca 14 km. På kullkraft har vi da ca 53 g/km. Jada, dette er før vi har startet motoren :) Etter dette avgir gjerne en moderne bil fra 100-200 g/km, og vi ender opp på fra 153-253 g/km.

Om vi sier en elbil går 4 km/0,8 kWh gir det oss et forbruk på 2 kWh/10km. Da ender vi opp med 186 g/km :) Og spør du meg, så kjører du i dag utelukkende på kullkraft.

Som natt og dag?

Ta forbehold om feil og mangler, da dette heller ikke var noe vitenskaplig innlegg.

Jeg har forøvrig ikke bil med bensinmotor for å redde verden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.