VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Hvorfor det egentlig? Bilene blir jo sammenlignet mot hverandre uansett?

Så lenge alle blir målt i samme skala jo forskjellene mellom bilene det samme?

 

Dersom det skulle bli en mer realistisk måling på bilene må man uansett endre på avgiftene her i landet og resten av verden.

Om en Golf plutselig skulle få 200 tusen i avgiftsøkning sånn over natta...

 

At biler (spesielt) i Norge bruker mer enn oppgitt fra fabrikk er ingen hemmelighet, uavhengig av drivstoff eller drivlinje...

 

Jeg synes Sondre har noen poenger jeg. Dagens målenorm har etterhvert blitt slik at det har lite med virkeligheten å gjøre, og viser bare hvem som er flinkest til å lage en optimal labmåling, ikke hva som fungerer best ute i den virkelige verden..

En kan ikke si med sikkerhet at forholdet mellom lab og vei er det samme og gir et godt sammenligningsgrunnlag mellom forskjellige biler.

 

Ny målenorm er vel på vei (antatt å komme i 2017?), og da må helt sikkert avgiftene justeres i forhold til denne (provenynøytralitet osv.).

 

 

Ellers ang neddyssing så vil jeg kanskje ikke bruke det ordet, men legger merke til at enkelte bryr seg mindre om hvor mye bilen forurenser enn andre, og det får være opp til hver enkelt..

 

For min del så er jeg skuffet over VAG nå. En ting er at en (/alle) tøyer strikken rundt foreldede labmålinger, men det VAG har gjort er juks på et annet nivå hvor de har ført myndigheter, importører, forhandlere og kunder bak lyset. For min del så er det lite fristende nå å kjøpe f.eks en ny A4 med en litt forbedret dieselmotor kontra den jeg har. Jeg håper de fremover viser litt mer konkret "Vorsprung durch Technik" med bedre elektriske drivlinjer, plugin hybrider og utvikling i retning selvkjørende biler (vi har noen lyspunkter her i form av GTE, e-tron og el utgaver da, håper og tror vi vil se mer av det).

 

 

Jeg har også lagt merke til Tesla sin juks med tall (P85D - 691hk osv), stusser forørvrig over at enkelte TOCN medlemmer forsvarer Tesla i den saken, men det er ikke tema i denne tråden og kan heller diskuteres her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 sider om du leser på pc, eller 273 innlegg siden 21. sept.

 

Jeg sitter på PC, og ser 19 sider.

 

og som nevnt over så virker det som om man nesten mistenker noen for å føre VW bak lyset, selv om det er bevist feil, og innrømmet skyld.

 

Når VW selv har innrømmet flere ganger at de har jukset, så er det vanskelig å tro at noen utenfor VW forsøker å ta dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter på PC, og ser 19 sider.

 

Dette blr OT, men samma det.

 

Man kan selv velge hvor mange poster man vil ha pr side. jeg ser 10 sider i denne tråden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett det vi som bileiere bør tenke på, er hvordan dette løses. Vil det påvirke effekt? Forbruk? Tilsetningsstoffer? Jeg vil tippe strikken er tøyd ganske langt mtp forbruk/utslipp på de motorene det gjelder. Skal man software-oppgradere bilen så man "flytter" varmen fra motor til eksos for å brenne mer NOx, så vil det påvirke motoren negativt på sikt. Hardere bruk av tilleggsvarmer mm. Det fleste av oss har jo kjennskap til hvor bra longlife er.. Mye genistreker som ikke var så bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blr OT, men samma det.

 

Man kan selv velge hvor mange poster man vil ha pr side. jeg ser 10 sider i denne tråden

 

Enda mer off-topic, men det hadde vært kjekt om folk henviser til innleggsnummer istedet for sidetall i trådene for å leite opp nettopp på grunn av dette! Jeg har 50 innlegg pr side og det er helt supert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sondre, jeg hadde tenkt å la være å svare deg noe mer i denne tråden da jeg mistet hele respekten for deg i ditt forrige svar.

Det blir så meningsløst å prøve å forklare deg at det ikke er alle som tenker slik som deg, og at du derfor må akseptere at det finnes andre løsninger enn Tesla.

 

I ditt siste innlegg her tar du opp et problem som først og fremst er en problemstilling i et land du ikke bor i.

 

Når det gjelder målemetoder så går dette på tapte inntekter til staten i form av avgifter, og du som selv kjører Tesla bør vel være den siste til å dra frem dette kortet?

 

Tesla har nettopp selv blitt tatt med buksene nede pga triksing med tall.

Her, i motsetting til hos VAG, må forbrukere betale for feilen av egen lomme.

 

Du klarte ikke å unngå dra inn Tesla-kortet? Hva har det med saken å gjøre? Du kommer slepende med at Tesla ikke er løsningen, akkurat som jeg har hevdet det her i tråden en eneste gang. At du synes det passer seg å dra inn noe fra en annen tråd blir bare dumt siden vi ikke kan ta utgangspunkt i at alle har lest den.

 

At elbil ikke er avgiftsbelagt i Norge kan ikke sammenblandes med dette. Vi snakker om en målemetode som er konstruert slik at i f.eks Norge så slipper man unna store avgifter på feil grunnlag. Målemetoden er som flere korrekt har påpekt i denne tråden fullstendig meningsløs i det daglige. Nye tester i USA har vel påvist at BMW er en av få produsenter som faktisk leverer forbruk og utslipp i daglig bruk som mer eller mindre matcher EPA-testen (den er strengere enn NEDC).

 

Ser ikke at svaret ditt er noe annet enn å forsøke å vri diskusjonen vekk fra VAG sitt juks, noe som ytterligere forsterker mitt inntrykk av at enkelte forsøker å "dysse ned" hele saken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da sliter jeg med å forstå hva det er som du mener er den store skandalen her (for oss i Norge/EU).

 

At programvare påvirker målemetoder i USA har ingen betydning for oss. Inntil vi faktisk vet detaljert hva det hele dreier seg om. Utslippstall osv.

 

At syklustester er fravikende fra virkeligheten er vi helt enige om.

En bil bruker med drivstoff i en oppoverbakke på dårlig asfalt med en uøkonomisk sjåfør med dårlige dekk og skjeiv forstilling er også helt innlysende.

Dette har hverken BMW eller VW benektet... Og skulle man tilrettelagt avgiftene for dette ville de dermed blitt justert tilsvarende, hvis ikke ville privatøkonomien til de fleste av oss gått under.

 

Jeg tror du blandet syklustest med justeprogrammet her.. Syklustesten er nedhauset da det ikke har noe med hverken VW eller andre produsenter å gjøre. Jukset til VW er helt klart en skandale som vi alle er sjokkerte over kan skje, men frem til vi begynner å hive egg på alle Møller forhandlerene her i landet er det kanskje greit å finne ut om det har noen som helst påvirkning her i landet, eller om det kun dreier seg om USA modeller med AdBlue anlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut vis det er kun programvareoppdatering som skal til er det vel bare for meg å sei at bilen er chipet og eg derfor ikke er intresert i orginalprogram?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en tanke jeg fikk, det som skulle vært morro å sett var nox-utslipp på en chippet motor vs en med jukseprogram. Noen som har lest/hørt noe om det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut vis det er kun programvareoppdatering som skal til er det vel bare for meg å sei at bilen er chipet og eg derfor ikke er intresert i orginalprogram?

 

Da blir nok SVV interessert tenker jeg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vegvesenet: Blir ikke bilene fikset kan de bli avskiltet

* Strengere kontroll med bruktimporterte biler

* Må sikre at alle møter opp

 

Vegdirektoratet er tungt inne som overoppsyn i tilbakekallings-aksjonen som Volkswagen nå er i gang med. Bilene som ikke blir reparert, risikerer avskilting.

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/vegvesenet-blir-ikke-bilene-fikset-kan-de-bli-avskiltet/a/23543764/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noen endelig liste over hvilke motorer som er berørt..?

Er ALLE 2.0tdi motorer berørt feks?

 

Jeg sjekket regnr på et register for litt siden, da sto det at min motor ikke var berørt av dette.. Men etter det har det kommet frem at det gjelder flere motorer enn først antatt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern sin allroad som var ny i år er også berørt, så gjelder ikke bare 2015 passat alltrack som dem sa først hvertfall;-)

Syns det virker som nesten alle nyer diesel er berørt

Har 4 nyere diesel vag i nermeste familie, 3 2.0tdi i forskjellige årsmodeller og effekter og 1 stk 1.2tdi og alle er berørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De eneste 2.0TDI som ikke blir berørt er de helt nyeste som er EU6 compliant( er vel kun 190hk versjonen), og de fra 2010/09 og eldre som har pumpedyse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke om jeg har pumpedyse eller ikke jeg da..

Har motorkode BRE, noen som har mer peil på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke om jeg har pumpedyse eller ikke jeg da..

Har motorkode BRE, noen som har mer peil på dette?

BRE er en pumpedyse motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir nok SVV interessert tenker jeg :P

 

Satt veldig på spissen, men vis effekten er betalt for da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ALLE 2.0tdi motorer berørt feks?

 

De eneste 2.0TDI som ikke blir berørt er de helt nyeste som er EU6 compliant( er vel kun 190hk versjonen), og de fra 2010/09 og eldre som har pumpedyse.

 

Njah, min 2013 180 hester BiTDI kommer i hvert fall fortsatt pr. i dag opp som "ikke berørt" ved søk på reg.nr. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Njah, min 2013 180 hester BiTDI kommer i hvert fall fortsatt pr. i dag opp som "ikke berørt" ved søk på reg.nr. :)

 

Fikk man den motoren i andre biler enn Multivan/Transporter/Amarok?

Disse modellene selges ikke i USA.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk man den motoren i andre biler enn Multivan/Transporter/Amarok?

Disse modellene selges ikke i USA.

 

Ikke "her hjemme" som jeg kan komme på, i hvert fall. Og siden den ikke er rammet, så er det vel heller tvilsomt at den er brukt i noe der borte. :P

For øvrig et typisk Lindgren-spørsmål. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt veldig på spissen, men vis effekten er betalt for da?

 

Det blir et mer spesielt tilfelle og det er jeg helt sikker på at de finner en løsning på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-11 og -12 modellene av Amarok og 163 biturbo motoren kommer iallefall opp som "berørt" sjøl om det er lite skriveri fra møller og aviser om det : p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.