VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Kan ikke si jeg er overrasket. For miljøfanatikerne så er det lett å ikke tenke på ringvirkninger av å kreve for mye for fort.

 

Dette her er jo essensen i hele greia:

 

EU-kommissionen sägs ha kommit fram till sitt beslut bland annat genom att ta hänsyn till de europeiska biltillverkarnas eventuella kostnadsökningar om reglerna är för hårda.

 

Hva skulle skjedd om hele verden skulle gjort som USA og krevd max 43mg/km? Da hadde det gått rimelig dårlig med bilsalget nedover i Europa! Skulle ikke forundre meg om at USA har så strenge krav fordi da kan ikke de europeiske smådieslene konkurere med de store bensinslukerne de produserer der.

 

Det hele er politikk - fra ende til annen!!

 

Kunne ikkje sagt det bedre sjøl ! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøysepolitikk miljø eller ei. Som vanlig føyer man seg etter bilindustrien (der pengene er). Det eneste jeg er spent på her er hvordan denne nye testen faktisk påvirker oppgitt utslipp og derav avgiftsnivå her i Norge. Dette blir som om man skulle gitt ultrarike privatpersoner lavere straff hvis de bidro med mye skattinnbetaling eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir som om man skulle gitt ultrarike privatpersoner lavere straff hvis de bidro med mye skattinnbetaling eller lignende.

 

 

Dette skjer jo uansett allerede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den berørte 1.6TDI motoren, og her står det at det er programvareoppdatering, samt bytte av en del. Er det noen som vet hvilken "del" det er snakk om?

 

Eller vet de ikke det helt enda selv kanskje? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den berørte 1.6TDI motoren, og her står det at det er programvareoppdatering, samt bytte av en del. Er det noen som vet hvilken "del" det er snakk om?

 

Eller vet de ikke det helt enda selv kanskje? :)

 

Ingen som vet dette enda, men det verserer en del teorier på hva som skal gjøres. Ligger noen sider bakover i denne tråden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Juks på 3.0 tdi også?? det var jo veldig synd om så skulle være tilfelle. Har tenkt litt på en 2015 A6 med 3.0 tdi, men kommer nok til å avvente det litt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke VAG kommer til å begjære oppbud med det første. Selv om de kommer til å få stram økonomi og investorer neppe får utbetalt noe særlig med dividende fremover, er det "too big to fail" - husk at det jobber nesten 600 000 mennesker i VAG-systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal nok mer enn en tilbakekalling, selv om den er i milliard-klassen, til for at VW skal få finansielle problemer. Det er tross alt verdens nest største bilprodusent det er snakk om her. Til tross for skandalen, virker det heller ikke som om salget stuper.

 

Sitat fra http://europe.autonews.com/article/20151102/ANE/151029784/1640

 

Despite the mounting problems, so far there is little evidence that the emissions scandal will result in lasting damage to the company, either in terms of sales or profit margins, according to investment bank Bernstein. “We believe VW’s long-run earnings power will not be impacted significantly,” wrote Bernstein’s Max Warburton after his team interviewed more than 40 dealers, senior retail executives and fleet buyers in major European markets. “Fears about a big and sustained hit to VW volumes and profitability are overdone.”

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Juks på 3.0 tdi også?? det var jo veldig synd om så skulle være tilfelle. Har tenkt litt på en 2015 A6 med 3.0 tdi, men kommer nok til å avvente det litt!

 

Hvorfor det ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal nok mer enn en tilbakekalling, selv om den er i milliard-klassen, til for at VW skal få finansielle problemer. Det er tross alt verdens nest største bilprodusent det er snakk om her. Til tross for skandalen, virker det heller ikke som om salget stuper.

]

 

Hvordan det går fremover er ikke godt å vite, men det er ikke mange år siden verdens aller største bilprodusent var helt på konkursens rand, og de måtte bl.a ofre/legge død bilmerkene SAAB, Saturn, Hummer og Pontiac som en del av pakken for å få kriselån av den amerikanske stat for å overleve..

 

https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Chapter_11_reorganization

 

Så om man er aldri så stor så kan ting fort gå skikkelig på ræv for å si det på godt norsk. Håper det går bedre her da såklart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det ?

 

Hadde kanskje vært greit å vite hva dette faktisk betyr før man kjøper? Derfor anser jeg det som fornuftig å avvente kjøp til det faktisk er klarlagt om det er juks med 3.0tdi også, og om så er tilfellet, hva som blir utfallet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde kanskje vært greit å vite hva dette faktisk betyr før man kjøper? Derfor anser jeg det som fornuftig å avvente kjøp til det faktisk er klarlagt om det er juks med 3.0tdi også, og om så er tilfellet, hva som blir utfallet ;)

 

Det er kanskje nå du bør kjøpe, hvis det er flere som avventer kan det påvirke prisen til din fordel :) Nei, dette tar jeg med verdens største ro og det påvirker ikke mitt bilhold eller bilvalg frem i tid. Hva er du redd for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde kanskje vært greit å vite hva dette faktisk betyr før man kjøper? Derfor anser jeg det som fornuftig å avvente kjøp til det faktisk er klarlagt om det er juks med 3.0tdi også, og om så er tilfellet, hva som blir utfallet ;)

 

Det er avkreftet at 3,0tdi er jukset med :) løp og kjøp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en nisse Jan Erik Larsen er. Vi blir oversvømt med hydrogenbiler de neste årene? Toyota som er den eneste aktøren som virkelig satser på hydrogen sier selv at de skal selge noen få tusen på verdensbasis de neste årene.

 

Det kan godt være, men hybrid er vel det beste alternativer for folk flest..

 

Uansett mer skremmende at det kommer ny målesyklus for EU i 2017, vil det si at det blir mer realistiske målinger for disse modellene og dermed høyere avgifter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett mer skremmende at det kommer ny målesyklus for EU i 2017, vil det si at det blir mer realistiske målinger for disse modellene og dermed høyere avgifter!

 

Dette har jeg tenkt mye på. PEHV er meget gode kjøp om dagen. For nesten samtlige modeller betaler man kun moms. Det henger selvsagt sammen med avgiftsmodellen og oppgitte CO2-tall som er skreddersydd for eksisterende EU-syklus. Kan trygt si det er endel mulige utfall av ny syklus.

 

Vil avgiftsmodellen tilpasses så inntektene fortsatt er provenynøytrale? Hvor lang tid trenger politikerne for å tilpasse dette; kan vi få et helt år der alle PHEV plutselig blir 40% dyrere? Antar også at biler som er typegodkjent etter gammel syklus beholder de lave CO2-tallene? Kommer Norge da til å støvesuge Europa for disse om ikke avgiftmodellen endres?

 

Det beste hadde kanskje vært om avgiftsmodellen forble forholdsvis uendret og at dette kunne presse fabrikantene til å levere større kapasitet på batteriene. Som det er nå fungerer EU-syklusen som en brems på elektrisk rekkevidde. Hva så hvis de fleste fabrikanter dobler rekkevidden på strøm, hvor lett blir det da å få solgt alle PEHV med sørgelige 3 mils rekkevidde?

 

Følger spent med videre! I alle tilfeller er jeg glad diesel nå er i ferd med å få et skikkelig skittent image. At skandalen også presser VW, som en av verdens største bilfabrikanter, til å tenke mer bensin/bensinhybrid/elektrisk er bare win for min del. Diesel har aldri appelert til meg likevel. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med siste taler. Dagens avgiftsregime gir meget gunstige avgifter for hybrid, og der må det smelle etter 2017 om ikke bilprodusentene kommer med større batteri asap på sine hybridmodeller.

 

En liten tankevekker er å se hva Golf GTE koster i Tyskland. Der er startprisen nesten €37.000, mens en ren fossildrevet GTI starter på ca. €30.000. I Norge derimot er en GTI 130000,- dyrere enn GTE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faen da, jeg som trodde jeg hadde en V8 med helt ærlig, høyt utspill? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest så er det ikke snakk om de store motorene (enda i alle fall) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.