VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Huff.. Kan ikke alle bare vente til man faktisk VET hva som vil skje, og ikke gnåle om effekttap, utslipp og avskiltning siden det kanskje ikke er noe problem i det hele tatt? :P

 

Brenn heksen!!!! :D

 

Brenn NOxen tenker jeg! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå begynner løsningene å komme, denne artikkelen (publisert i Sør Afrika) gir innsyn i situasjonen i USA.

http://www.iol.co.za/motoring/cars/volkswagen/first-vw-software-fix-due-next-week-1.1927393#.Vhv5GJQzerU

 

VW-sjefen der sier interessant nok at "jukseprogrammet" finnes i to utgaver, for USA og for Europa. De nyeste bilene skal softwareoppdateres og først i tredje pulje skal ganske så mange få installert Ad Blue-tanker. Det er teknologi brukt for å møte Euro 6-krav hos oss, så det gjenstår vel å se hva som blir resultatet her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Importerte biler kommer opp med "ikke rammet" på den Norske siden selv om de har EA189 motoren!

 

Sjekka regnummeret mitt der og fikk friskmelding men fikk treff i Tysklands hiddenbase på at bilen må inn til fiks: http://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car (der må man legge inn chassisnummer)

 

Samme på min (kjøpt hos Møllereide Autoarena, og har utført flere servicer hos Møller Ensjø).

 

Går jeg inn på den tyske med chassisnummer så får jeg at min er påvirket:

http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/layer/serviceaktion.html

 

Sehr geehrte Damen und Herren,

 

das Fahrzeug mit der von Ihnen eingetragenen Fahrgestellnummer WAUZZZ8K-------- ist von der Rückrufaktion Diesel Abgas EA189 (23Q4) betroffen.

Die AUDI AG wird Sie hierzu kontaktieren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan se ut som dette fører til endringer i satsningen fremover også?:

 

Volkswagen Brand Board of Management takes strategic decisions

• Accelerated implementation of the efficiency program creates room for

reorientation

• Streamlined processes leverage further cost-saving potential, including

cuts in fixed costs

• Investments to be reduced by 1 billion euros per year compared with

planning – combined with prioritization of projects for the future

• Product decisions formulated

• New Phaeton will be electric

• New Modular Electric Toolkit planned

 

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/10/VW_Effizienz.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant test ja, men det blir mye "we believe" til at jeg helt kjøper resultatene av den testen. Virker som det er mye synsing angående dette temaet nå, og alle prøver å være først ute med å fortelle hvordan bilen blir med ny software, når fakta er vel at ingen vet det enda foruten noen inne hos VW! :)

 

For å være ærlig så håper jeg at fiksen blir å montere adblue tank, det hadde vært fint med tanke på ytelser og annenhåndsverdien ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

For å være ærlig så håper jeg at fiksen blir å montere adblue tank, det hadde vært fint med tanke på ytelser og annenhåndsverdien ;)

 

På Sharanen har jeg allerede AdBlue anlegg. Men det er fremdeles "bare" EURO5 i vognkortet. Lurer intenst på hva VW vil gjøre med den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vegdirektoratet skal kontrollere at ingen biler glipper i tilbakekallingen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De skulle jo også sette opp mikrofoner langs veien for å ta chiptrimma biler : haha :

 

Vi får bare vente og se til det blir tatt noen faktiske avgjørelser på hvordan dette skal gjennomføres

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste på Auto Motor und Sport idag at Audi kommer med utvidet garanti for sine brerørte biler for å motvirke negativ reaksjon på annenhåndsverdi. 2 års fri service og garanti, selvom bilen er over 48mnd gammel. Det skal bli interessant å høre mer om hva dette innebærer.

 

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/gebrauchtwagen-aktion-audi-mit-garantie-paket-fuer-skandal-diesel-10118101.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

– Ingen biler i Norge er berørt av dette. Vi har ingen nybiler med Euro 5 lenger. Alle nye Volkswagen som selges i Norge nå har Euro 6-motorer, sier Svanes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

– Ingen biler i Norge er berørt av dette. Vi har ingen nybiler med Euro 5 lenger. Alle nye Volkswagen som selges i Norge nå har Euro 6-motorer, sier Svanes.

 

Dette i motsetning til

http://e24.no/bil/volkswagen/solvik-olsen-vil-sjekke-andre-bilmerker/23534769

"Det skal være 191 usolgte biler med den berørte motoren i Norge, og importøren kommer ikke til å selge disse før motoren er oppgradert."

 

----

Og: Neste ut er EA288 nå..........

http://e24.no/bil/volkswagen/volkswagen-undersoeker-om-ny-motor-inneholder-jukseprogramvaren/23547266

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vegdirektoratet skal kontrollere at ingen biler glipper i tilbakekallingen

 

Regner vi som kunder kan fakturere Vw/Audi samme hinsides timepriser som Møller opererer med, hvis de krever at en må møte opp. Hvis de regner 2 timer på jobb tar det meg 4 timer å få utført dette med kjøring. Eller vil de komme med leiebil på døren hjemme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner vi som kunder kan fakturere Vw/Audi samme hinsides timepriser som Møller opererer med, hvis de krever at en må møte opp. Hvis de regner 2 timer på jobb tar det meg 4 timer å få utført dette med kjøring. Eller vil de komme med leiebil på døren hjemme?

 

og hva er den timeprisen dem opererer med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel artikkel, men i følge den så tar Møller Ensjø dette pr time (for noen år tibake):

1500-2375 kr.

 

For det meste fastpriser

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article469130.ece

 

Prisen har sikkert ikke gått ned i ettertid...

 

 

Estimert kost for VAG - 15-20 mrd EUR...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/dieselskandalen-varsler-skrekkregning/a/23549598/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si jeg er overrasket. For miljøfanatikerne så er det lett å ikke tenke på ringvirkninger av å kreve for mye for fort.

 

Dette her er jo essensen i hele greia:

 

EU-kommissionen sägs ha kommit fram till sitt beslut bland annat genom att ta hänsyn till de europeiska biltillverkarnas eventuella kostnadsökningar om reglerna är för hårda.

 

Hva skulle skjedd om hele verden skulle gjort som USA og krevd max 43mg/km? Da hadde det gått rimelig dårlig med bilsalget nedover i Europa! Skulle ikke forundre meg om at USA har så strenge krav fordi da kan ikke de europeiske smådieslene konkurere med de store bensinslukerne de produserer der.

 

Det hele er politikk - fra ende til annen!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.