VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Enig med siste taler. Dagens avgiftsregime gir meget gunstige avgifter for hybrid, og der må det smelle etter 2017 om ikke bilprodusentene kommer med større batteri asap på sine hybridmodeller.

 

En liten tankevekker er å se hva Golf GTE koster i Tyskland. Der er startprisen nesten €37.000, mens en ren fossildrevet GTI starter på ca. €30.000. I Norge derimot er en GTI 130000,- dyrere enn GTE

 

Større batteri er nok lite sannsynlig. Føler mye av diskusjonen fra dere kun fokuserer på lille Norge og ikke resten av verden hvor bil som fremkomstmiddel er noe helt annet.

Når vi i snitt kjører 15km om dagen i snitt er det helt kurant med 5mils rekkevidde på en hybrid modell. Det vil bidra til den gjennomsnittlige kjøreturen vil foregå elektrisk. Ved å øke kapasiteten på bekostning av vekt og plass og produksjonskostnad, vil man ikke nødvendigvis få flere km på elektrisitet da flere gjerne velger en ren bensinbil foran hybrid.

 

Det er morsomt å sammenligne prisene på bilene i Tyskland, det som ikke er like morsomt er prisen på en e-up. 27.000€.

Hvor mange i en av verdens største bilnasjoner kjøper en elektrisk bil med 10mil rekkevidde til tre ganger mer enn en bensin utgave? I tillegg er strøm dyrt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til med å presse VW USA for 1000$ :)

 

Du får heller troppe opp på døra hos Møller med samme kravet, og se hvordan det går :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

står at v6 diesel også er berørt nå..... noe mer info om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har hørt noe om møller gir god pris på nye biler til berørte personer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt prutegrunnlag vertfall. Du får inn å høre å sei hva du synes om hele greia.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt prutegrunnlag vertfall. Du får inn å høre å sei hva du synes om hele greia.

 

Møller i stavanger - hvertfall Audiavdelingen - har jo en helt udugelig salgsavdeling.. Jeg hadde ikke kjøpt bil der om de så kasta den etter meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å skjelle ut kassadama på Rimien her jeg bor da de tidligere solgte produkter som inneholdt palmeolje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk nå er det jo mer eller mindre alle bilene som er berørt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt i prosessen med å bytte inn i ny Passat men er alt annet en imponert til nå over salgsavdelingen på vw i Haugesund heller. Har vert å sett på noen andre merket og er en helt annen kvalitet og service på andre salgsavdelingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt i prosessen med å bytte inn i ny Passat men er alt annet en imponert til nå over salgsavdelingen på vw i Haugesund heller. Har vert å sett på noen andre merket og er en helt annen kvalitet og service på andre salgsavdelingen.

 

Bavaria i stavanger ligger hvertfall 10 år foran Audi i stavanger...

 

Gikk inn på Audi i stavanger og titta på biler i butikken, da gadd ingen av selgerne komme ut engang for å hjelpe meg.. Var inne på Porsche på torsdag og der gikk det 10 sekund før det kom en selger bort og spurte om jeg trengte hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bavaria i stavanger ligger hvertfall 10 år foran Audi i stavanger...

 

Gikk inn på Audi i stavanger og titta på biler i butikken, da gadd ingen av selgerne komme ut engang for å hjelpe meg.. Var inne på Porsche på torsdag og der gikk det 10 sekund før det kom en selger bort og spurte om jeg trengte hjelp.

 

Komme ned til oss å handle bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det viser seg å være lovlig så blir det i alle fall vesentlig billige for VW! Men lurer om de involverte personene i VW visste om smutthullet? Eller gjorde de et bevisst valg om å "bryte loven"?

 

Det er nok ingen tvil om at dette smutthullet kommer til å stenges i løpet av, eller etter denne saken i tilfelle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok ikke de visste om dette smutthullet, hvis det skulle vise seg å være lovlig. Da ville produsenten antagelig gått ut med det med en gang, fremfor å bruke masse penger på beklagelser og jobbing mot en løsning. Spennende å se hva som skjer videre her nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir bare mer og mer patetisk. Slipper de (og alle andre som evt. har jukset) unna med dette har jeg heretter null komma null tiltro til regelverket. På tide at man legger de testene dø, og tester biler i den virkelige verden, med «vanlige» uavhengige sjåfører på normale veier. Snakk om å være i lomma på gutta med cash :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir bare mer og mer patetisk. Slipper de (og alle andre som evt. har jukset) unna med dette har jeg heretter null komma null tiltro til regelverket. På tide at man legger de testene dø, og tester biler i den virkelige verden, med «vanlige» uavhengige sjåfører på normale veier. Snakk om å være i lomma på gutta med cash :P

 

Helt enig med deg ang det med testing på " vanlig " vei osv. Men man bør også ta med alt da. Forurensing ved produksjon og destruksjon når den tid kommer . Tipper det er en del fabrikker bla i "billige" produksjonsland som ikke har krav om miljøvennlig produksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir bare mer og mer patetisk. Slipper de (og alle andre som evt. har jukset) unna med dette har jeg heretter null komma null tiltro til regelverket. På tide at man legger de testene dø, og tester biler i den virkelige verden, med «vanlige» uavhengige sjåfører på normale veier. Snakk om å være i lomma på gutta med cash :P

 

Med de kravene som de stiller så har vi vell bare radiobiler på veien skal det testes på den måten :P

Men er og enig i at testene ikke er veldig realistiske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir bare mer og mer patetisk. Slipper de (og alle andre som evt. har jukset) unna med dette har jeg heretter null komma null tiltro til regelverket. På tide at man legger de testene dø, og tester biler i den virkelige verden, med «vanlige» uavhengige sjåfører på normale veier. Snakk om å være i lomma på gutta med cash :P

 

Hvorfor det egentlig? Bilene blir jo sammenlignet mot hverandre uansett?

Så lenge alle blir målt i samme skala jo forskjellene mellom bilene det samme?

 

Dersom det skulle bli en mer realistisk måling på bilene må man uansett endre på avgiftene her i landet og resten av verden.

Om en Golf plutselig skulle få 200 tusen i avgiftsøkning sånn over natta...

 

At biler (spesielt) i Norge bruker mer enn oppgitt fra fabrikk er ingen hemmelighet, uavhengig av drivstoff eller drivlinje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? Bilene blir jo sammenlignet mot hverandre uansett?

Så lenge alle blir målt i samme skala jo forskjellene mellom bilene det samme?

 

Dersom det skulle bli en mer realistisk måling på bilene må man uansett endre på avgiftene her i landet og resten av verden.

Om en Golf plutselig skulle få 200 tusen i avgiftsøkning sånn over natta...

 

At biler (spesielt) i Norge bruker mer enn oppgitt fra fabrikk er ingen hemmelighet, uavhengig av drivstoff eller drivlinje...

 

Ok, det var dumt sagt.

Ville du syntes det var greit at produsentene selv dikterte tullete målemetoder for næringsinnhold i mat, strømforbruk på en lyspære, varmeeffekt fra en varmepumpe, osv..

 

Det er uansett ikke snakk om å endre noe over natta. Skjønner at det vil slå svært uheldig ut på avgifter her i Norge, men det fordrer kanskje at man må gjøre noe med avgiftssystemet? Umiddelbart tenker jeg at all form for luksusavgift knyttet til ytelse og vekt burde fjernes, men kun om oppgitt forbruk og utslipp er sånn noenlunde realistisk.

 

Reagerer forøvrig på at denne saken virker å nesten dysses ned her inne av medlemmene. Det er liksom ikke så nøye siden det er VAG det er snakk om? Får legge til at jeg fremdeles er i besittelse av en VW Up! 1.0 Bensin i tillegg til batteribilen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang dysses ned ,så må du ikke glømme at du er medlem i en vw Audi club :P

 

Eg syns og denne saken er irriterende ,men eg slutter neppe å kjøpe vag av den grunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reagerer forøvrig på at denne saken virker å nesten dysses ned her inne av medlemmene.

 

Jeg er ikke enig i dette. Nå er denne tråden oppe i 19 sider på to måneder, det vil si mer enn to sider med innlegg i uka. Det er stikk motsatt av neddyssing, dette er en aktiv diskusjon blant engasjerte medlemmer. Jeg synes også saken er dum, lei og særdeles uheldig for VW, men jeg mister likevel ikke troen på at det vil bli ryddet opp i sakene. Både internt hos bilfabrikkene, og i lover og regler på begge sider av atlanteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sterkt uenig i at det dysses ned, men å spekulere mer før det kommer noe konkret er vel egentlig ikke vits? Ikke mye mer å diskutere nå?

Hørte at Audi har begynt å kalle tilbake biler ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang dysses ned ,så må du ikke glømme at du er medlem i en vw Audi club :P

 

Eg syns og denne saken er irriterende ,men eg slutter neppe å kjøpe vag av den grunn.

 

Det var nå ikke det jeg mente. Min reaksjon er mer på den at det ikke virker som om det er så nøye. Merkelig om man sammenligner med mange sitt nesten totale fravær av tålmodighet på andre områder.

 

Jeg er ikke enig i dette. Nå er denne tråden oppe i 19 sider på to måneder, det vil si mer enn to sider med innlegg i uka. Det er stikk motsatt av neddyssing, dette er en aktiv diskusjon blant engasjerte medlemmer. Jeg synes også saken er dum, lei og særdeles uheldig for VW, men jeg mister likevel ikke troen på at det vil bli ryddet opp i sakene. Både internt hos bilfabrikkene, og i lover og regler på begge sider av atlanteren.

 

6 sider om du leser på pc, eller 273 innlegg siden 21. sept. Nå måler ikke jeg konfliktnivået i antall innlegg, jeg leser tverimot de innleggene som er lagt inn, og som nevnt over så virker det som om man nesten mistenker noen for å føre VW bak lyset, selv om det er bevist feil, og innrømmet skyld.

 

Sterkt uenig i at det dysses ned, men å spekulere mer før det kommer noe konkret er vel egentlig ikke vits? Ikke mye mer å diskutere nå?

Hørte at Audi har begynt å kalle tilbake biler ?

 

Mer konkret? De har jukset, de er tatt, de har innrømmet det. Mer konkret blir det ikke. Om du tenker på konsekvenser for deg selv personlig så ser jeg den siden av det også, men jeg sitter uansett igjen med en bitter smak i munnen. Ikke bare av VW, men av hele bøtteballetten av produsenter (som jukser, trikser, mikser og påvirker kun ut av egeninteresse) og korrupte offentlige myndigheter som har gått med på de målemetoder som eksisterer.

 

Tilbakekalling kan diskuteres. Om man setter dette i et normal perspektiv for tilbakekalling så er det ingen grunn til å gjøre det. Tilbakekalling gjør man først og fremst når det er kritisk, forbundet med risiko og sikkerhet, etc. Bilene fungerer tross alt. At dette ikke går raskere handler om politikk og lobbyvirksomhet for å forsøke å komme til en enighet som sparer konsernet. Ideelt sett fra et markedsføringsståsted burde de kastet seg i det og fikset så mange biler de kunne så fort som mulig. Nå virker det utad for oss som ikke har en bil som er berørt at de ikke gjør noe som helst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sondre, jeg hadde tenkt å la være å svare deg noe mer i denne tråden da jeg mistet hele respekten for deg i ditt forrige svar.

Det blir så meningsløst å prøve å forklare deg at det ikke er alle som tenker slik som deg, og at du derfor må akseptere at det finnes andre løsninger enn Tesla.

 

I ditt siste innlegg her tar du opp et problem som først og fremst er en problemstilling i et land du ikke bor i.

 

Når det gjelder målemetoder så går dette på tapte inntekter til staten i form av avgifter, og du som selv kjører Tesla bør vel være den siste til å dra frem dette kortet?

 

Tesla har nettopp selv blitt tatt med buksene nede pga triksing med tall.

Her, i motsetting til hos VAG, må forbrukere betale for feilen av egen lomme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.